InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Pijnlijke tepels door tepelkloven

Pijnlijke tepels door tepelkloven

Pijnlijke tepels door tepelkloven Tepelkloven kunnen zeer pijnlijk zijn en bemoeilijken het zogen. Ze bevorderen bovendien ook de kans op een borstontsteking. De grootste oorzaak hiervan is wanneer de baby de borst niet goed met de mond beetpakt en bij te lang achtereen zogen.

Tepelkloven

Tepelkloven ontstaan wanneer het kind verkeerd wordt aangelegd en dus verkeerd zuigt uit de borst van de moeder, dit is te wijten aan een slechte of juist overdreven hygiëne waardoor de huid te vochtig of te droog wordt. Ook ingetrokken tepels kunnen hiervan de oorzaak zijn. Er ontstaan kleine straalsgewijs verloopende barstjes in en rond de tepel die zeer pijnlijk kunnen gaan aanvoelen. Let wel op dat pijn in de tepels niet altijd veroorzaakt kunnen worden door tepelkloven. De eerste dagen dat men een baby zoogt kan er een overgevoeligheid ontstaan die een 3 tot 4-tal dagen kan duren. De huid is hier echter niet beschadigd.

Symptomen van tepelkloven

Kloven kunnen zeer pijnlijk zijn en gaan soms gepaard met bloedingen. Tepelkloven kunnen een goede reden zijn om over te schakelen naar flesvoeding. Zonder behandeling kunnen ernstige complicaties ontstaan zoals borstontsteking en bloedvergiftiging.

Volgende symptomen kunnen zichtbaar vastgesteld worden:
  • Kloofjes: Kleine rode lijnen over en rond de tepel
  • Scheurtjes: deze rode pijnlijke groeven kunnen ook na de voeding pijnlijk blijven aanvoelen
  • Wondjes: de huid is door het zuigen gescheurd of zelfs stukgetrokken. De tepel is felrood en gaat tijdens de voeding bloeden.

Tepelkloven behandelen

Dagelijks wassen van de borst met lauw warm water en in de juiste houding voeden kan al veel problemen oplossen. Verander per voeding van houding zodat niet steeds hetzelfde gedeelte van de tepel belast wordt. Leg 10 minuten voordat je borstvoeding gaat geven een ijsblokje tegen de tepel, dit om hem minder gevoelig te maken.

Wanneer de tepelkloven niet weggaan of je regelmatig terugkerende tepelkloven verkrijgt, is het raadzaam om je huisarts te waarschuwen. Dit kan namelijk op wijzen op een inwendige infectie of eczeem.

Je kan ook raad vragen aann je apotheker waar verschillende zalfjes bestaan waarmee je tepelkloven uitwendig mee kunt behandelen.

Tepelkloven voorkomen

Laat je allereerst voordat je gaat bevallen goed informeren naar de mogelijkheden tot hulp bij borstvoeding door de kraamverzorgster. Trek gedurende de laatste dagen van de zwangerschap geregeld aan de tepels om overgevoeligheid in de eerste dagen na de geboorte te voorkomen.

Wanneer je borstvoeding gaat geven ga je zo zitten dat de baby niet alleen de tepel zelf in de mond krijgt maar de hele tepelhof. Het kind moet de melk in een rechte lijn uit de melkgang kunnen zuigen. Neem tijd voor de voeding te geven. Voed de eerste dagen regelmatig en niet te lang na elkaar.
Gerelateerde artikelen
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven zijn de nachtmerrie van de zogende vrouw. Tepelkloven ontstaan vaak door verkeerd aanleggen van de baby tijd…
Homeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppelsHomeopathie bij tepelkloven: crème, zalf en druppelsBij het geven van borstvoeding zuigt de baby aan de tepel. Bij sommige vrouwen ontstaat er een scherpe en irritante pijn…
De voordelen van borstvoeding voor moeder en kindDe voordelen van borstvoeding voor moeder en kindMoedermelk is beter voor het kind dan flesvoeding die uit een potje komt. Maar het heeft voor de moeder ook gezondheidsv…
Tepelkloven behandelen, voorkomen en verzorgen zalf & cremeTepelkloven behandelen, voorkomen en verzorgen zalf & cremeTepelkloven behandelen, voorkomen en tepelkloven verzorgen. Tepelkloven zijn kloofjes, scheurtjes of ruwe plekken in de…

Reageer op het artikel "Pijnlijke tepels door tepelkloven"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 17-09-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!