InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De voordelen van borstvoeding voor moeder en kind

De voordelen van borstvoeding voor moeder en kind

De voordelen van borstvoeding voor moeder en kind Moedermelk is beter voor het kind dan flesvoeding die uit een potje komt. Maar het heeft voor de moeder ook gezondheidsvoordelen om het kind borstvoeding te geven. Toch geven veel jonge moeders geen borstvoeding meer. De voordelen van borstvoeding op een rijtje. Voor kind, maar ook voor moeder.

Wereld Borstvoeding Week

Van 4 tot en met 10 oktober 2010 is het Wereld Borstvoeding Week. In die week staat borstvoeding centraal. Vooral ziekenhuizen leggen de nadruk daarop in die speciale week die elk jaar wordt gehouden.

Borstvoeding beter voor kind en voor moeder

Borstvoeding is beter voor het kind. Dat weet bijna iedereen wel. Maar wat onbekender is dat het ook beter is voor de moeder. De voordelen op een rijtje:
  1. Een baby is met moedermelk beter beschermd tegen infecties
  2. Een baby is met moedermelk beter bescherm tegen maag- en darmklachten
  3. Een baby is doordat het moedermelk heeft gehad minder vatbaar voor overgewicht
  4. Op langere termijn heeft een kind dat moedermelk heeft gehad minder kans op eczeem, astma, hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte en suikerziekte

De nadelen van flesvoeding voor een baby

Moeders die flesvoeding geven lopen ook nog andere risico’s. Wat in de fles gaat is namelijk nooit helemaal steriel en kan bacteriën bevatten waar een kind doodziek van kan worden.
Moedermelk is wel steriel en het doodt bacteriën.

De voordelen van geven van moedermelk voor de moeder

Niet alleen het kind heeft baat bij het geven van moedermelk. Ook de moeder geniet grote voordelen. Bovendien worden die voordelen steeds groter naarmate het kind langer de borst krijgt. Onderzoek heeft uitgewezen dat moeders die de borst geven:
  • Beter beschermd zijn tegen borstkanker, eierstokkanker en baarmoederhalskanker
  • Beter beschermd zijn tegen reumatische artritis
  • Beter beschermd zijn tegen hartklachten
  • Beter beschermd zijn tegen diabetes

De feiten over borstvoeding geven

Zo’n 80 procent van de vrouwen in Nederland start met borstvoeding na de bevalling. Na een half jaar is dat nog maar 40 procent. Toch adviseert de Wereld gezondheidsorganisatie dat baby’s een half jaar lang borstvoeding krijgen om zo de voordelen voor moeder en kind te behalen.

Waarom haken vrouwen af bij het geven van borstvoeding?

Een groot percentage vrouwen begint dus wel aan borstvoeding maar haakt weer af. De meest voorkomende redenen daarvoor zijn:
  • Ze denken dat ze niet genoeg melk hebben en willen bijvoeden met flesmelk
  • Het kolven kan niet gecombineerd worden met werkzaamheden en daarom wordt afgezien van het geven van borstmelk
  • Vrouwen hebben pijnlijke tepels door kloven en vinden de dagelijkse borstvoedingen een heel pijnlijke aangelegenheid

Tepelkloven: verkeerde manier van zogen

Tepelkloven door het zorgen komt vaak omdat de manier het zogen gebeurt verkeerd wordt gedaan. Het kan overigens ook komen doordat het tongriempje van de baby te kort is. Dit is echter snel op te lossen. Een kaakchirurg knipt in dat geval een vliesje onder de tong door. Het is een kleine ingreep die er bijna altijd voor zorgt dat de zoogproblemen zijn opgelost. Wel gaat het om een kleine groep baby’s.

Advies bij het geven van borstvoeding

Moeders die borstvoeding geven, maar problemen ondervinden kunnen terecht bij kinder- en kraamafdelingen om advies. Ook kraamverzorgenden weten precies hoe een moeder het beste haar kind de borst kan geven.

Borstvoedingscafé

Ook zijn er zogeheten borstvoedingscafés waar moeders met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen over het geven van borstvoeding. Deze cafés zijn in:
  • Almere
  • Apeldoorn
  • Breda
  • Deventer
  • Ede
  • Eindhoven
  • Gorinchem
  • Schagen
  • Tilburg
  • Utrecht
  • Vlaardingen
  • Zwolle
  • Zeeland
Gerelateerde artikelen
Borstvoeding of de fles?Borstvoeding of de fles?Als je bent bevallen dan kan je kiezen voor borst- of flesvoeding. Er zijn vrouwen die zweren bij borstvoeding, maar er…
Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheidJoods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheidDe Wereldgezondheidsorganisatie raadt vrouwen aan om hun kind minstens zes maanden lang borstvoeding te geven. Borstvoed…
Tepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven behandelen, verzorgen en voorkomenTepelkloven zijn de nachtmerrie van de zogende vrouw. Tepelkloven ontstaan vaak door verkeerd aanleggen van de baby tijd…
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Borstvoeding: langvoeden en tandemvoedenBorstvoeding: langvoeden en tandemvoedenDat borstvoeding de beste voeding is die je aan je kind kunt geven, is bekend. Toch zijn er weinig moeders die langer da…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Wereld Borstvoedingsweek

Reageer op het artikel "De voordelen van borstvoeding voor moeder en kind"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!