InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Tips voor gezonde en lekkere tussendoortjes voor kinderen

Tips voor gezonde en lekkere tussendoortjes voor kinderen

Tips voor gezonde en lekkere tussendoortjes voor kinderen Steeds vaker zie je het, kinderen met overgewicht! De laatste jaren neemt het aantal kinderen met overgewicht flink toe met alle gevolgen van dien. Maar wat kunnen we hier tegen doen?? Ruim 13 procent van de jongens en bijna 15 procent van de meisjes heeft nu overgewicht. Ongeveer twee op de tien kinderen heeft zelfs ernstig overgewicht. De belangrijkste oorzaak hiervan zijn de calorierijke tussendoortjes. Tegenwoordig zijn er zoveel soorten tussendoortjes dat je verdwaald in het bos en niet meer weet welke tussendoortjes nu goed zijn voor kinderen of niet. Bijvoorbeeld een sultana is een prima tussendoortje maar is dit voor kinderen ook wel zo?? Nee, want een kind heeft minder energie nodig dan volwassene. Help!!

Bij kinderen is het extra belangrijk dat ze een gezond gewicht hebben, want als kinderen op jonge leeftijdl al te zwaar zijn, is het risico een stuk groter dat ze later overgewicht en chronische ziekten krijgen. Veel winst valt dus te halen bij de inname van tussendoortjes. Een gezond en verantwoord voedingspatroon begint met drie hoofdmaaltijden en twee keer een tussendoortje. In een gezond voedingspatroon is dus prima plaats voor tussendoortjes, maar niet te veel!! Omdat in snoep en snacks veel suikers en vetten zitten en daardoor veel calorieën moet je proberen zeer matig te zijn met tussendoortjes, ook in de weekenden!

Begin de dag goed!

Belangrijk voor een gezond voedingspatroon is dat we samen met kinderen gaan ontbijten aan tafel. Door niet te ontbijten, gaan kinderen met een lege maag naar school en kan het zich vervelend voelen door hoofdpijn, concentratieproblemen en een gevoel dat het niet vooruit te branden is. Dit 'je-niet-goed-voelen' vertaalt zich vervolgens in willen eten en snoepen.

Zonder ontbijt gaan kinderen meer snacken en krijgt het veel suikers en vetten binnen die kinderen dik maken. Met als gevolg het geen trek meer heeft en de lunch overslaat. Zo ontstaat dus een verkeerd voedingspatroon met alleen maar tussendoortjes en geen zin meer in hoofdmaaltijden. Het gevecht aan tafel is begonnen.

Een goed ontbijt geeft een goede start van de dag. Daardoor heb je minder zin in een tussendoortje. Door goed te ontbijten, heb je in de loop van de ochtend gewoon minder trek. Je kunt het prima volhouden tot aan de lunch.

Betekend dat kinderen helemaal geen tussendoortjes meer mogen?? Nee hoor, ze mogen best iets tussendoor maar probeer te kiezen voor een gezond tussendoortjes en in de juiste verhouding wat kinderen nodig hebben, bijvoorbeeld een glas yoghurt drink is voor een volwassen prima maar is voor een peuter al bijna een heel pak.

Maar wat kan je kinderen dan wel geven?

Kinderen zijn gevoelig voor hoe eten eruit ziet, probeer het eten daarom leuk aan te kleden. Vooral met de kleuren van fruit kun je leuke dingen doen!

Laat ze zelf kiezen uit een aantal tussendoortjes, hierdoor is de kans groter ze het ook opeten.
Maar uit welke tussendoortjes kan je ze dan het beste laten kiezen??
Hieronder staan enkele suggesties.

Tussendoortjes:

  • Stukjes fruit zoals appeltjes, banaan, kersen, druiven, stukjes peer
  • Kleine tomaatjes of stukjes komkommer
  • Rijstewafel
  • Yoghurt met fruit
  • Beker melk
  • Een boterham
  • Een cracker
  • Kopje bouillon

Zoete tussendoortjes:

  • Minikrentenbol
  • Dun plakje ontbijtkoek
  • Lange vinger of volkoren biscuitje
  • Speculaasje
  • Een (halve) eierkoek (voor kinderen onder de 6 jaar)
  • Soepstengel
  • Waterijsje
  • Één voedingsbiscuit (bv. Liga, evergreen, sultana, nutribreak)
  • Doosje rozijnen
  • 2 á 3 pepermuntjes of dropjes

Hartige tussendoortjes:

  • Zoute stokjes (pepsels)
  • Handje japanse mix
  • Soepstengel
  • Schaaltje popcorn

Het is belangrijk dat ouders het goede voorbeeld geven zoals bijvoorbeeld fruit eten. Een kind ziet zijn ouders als voorbeeld, de kans op slagen is het grootst als ouders het goede voorbeeld laten zien aan hun kinderen.

Valkuilen zijn ook de kinderdrinkpakjes die boordevol suikers zitten. Kinderen hebben voldoende vocht nodig, maar zoek naar goede alternatieven zoals magere of halfvolle (school)melk, karnemelk, yoghurtdrank (light) of water. Geef ze liever pure melk, yoghurt of karnemelk dan de kant-en-klare pakjes.
© 2010 - 2019 Vodiservice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn verantwoorde tussendoortjes?Wat zijn verantwoorde tussendoortjes?Tussendoortjes zijn er in vele maten en soorten. Gezonde en minder gezonde en verantwoorde en minder verantwoorde tussen…
Overgewicht door slecht ontbijtOvergewicht door slecht ontbijtWat je overdag eet, geeft jouw lichaam die dag energie en bouwstoffen. Alles wat overblijft, wordt de nacht daarop gebru…
Overgewicht: Gezond afvallen!Overgewicht: Gezond afvallen!Je hebt overgewicht en je wilt afvallen. Het is belangrijk om met gezond eten op een verstandige manier af te vallen. Do…
Gezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkGezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkHet is veel makkelijker om niet te veel suiker te eten op het werk door je drang naar suiker onder controle te houden. G…
Kinderen met Overgewicht (Obesitas)Kinderen met Overgewicht (Obesitas)Steeds meer kinderen krijgen op jonge leeftijd te maken met overgewicht. Lees hier waarom kinderen vaker obesitas hebben…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips voor gezonde en lekkere tussendoortjes voor kinderen"

Infoteur: Vodiservice
Gepubliceerd: 11-10-2010
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!