InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tattoo verzorging - Verzorg je tatoeage

Tattoo verzorging - Verzorg je tatoeage

Tattoo verzorging - Verzorg je tatoeage Zodra je tattoo gezet is zal je je als eerste bezig moeten gaan houden met de juiste verzorging van je tatoeage. Na het verlaten van de tatoeage studio, ligt de verantwoording voor de verzorging bij jou. Een goede verzorging essentieel, zelfs de allermooiste tatoeage, kan zich ontwikkelen tot een grote ramp als je niet de juiste maatregelen treft na het zetten van de tattoo.

Tatoeage

Voordat je de studio verlaat, zal je nieuwe tatoeage worden afgedekt met een bandage. De reden hiervan is om te voorkomen dat er zich bacteriën in de wond kunnen vestigen. Ondanks het feit dat je tatoeage een tatoeage is , is het ook een wond. Een wond is open vlees, en dus een vestigingsplaats voor bacteriën met daardoor kans op een infectie. Het is belangrijk dat je het verband er minimaal 2 uur om laat zitten!

Schoonhouden

Zodra je het verband verwijdert, is het volgende wat je moet doen: het wassen van je tatoeage. Hiervoor gebruik je lauw water en vloeibare anti bacteriële zeep om het gebied van de tatoeage te reinigen. Gebruik hiervoor geen washandje of ander schurend materiaal. Je kunt hiervoor gewoon voorzichtig je hand gebruiken, zorg er voor dat je deze instructies goed uitvoert zodat je er zeker van bent dat je de tatoeage goed verzorgt.

Verzorging

Dep het gebied rondom de tatoeage goed met een schone handdoek of papier, en zorg ervoor dat het compleet droog wordt, gebruik hierna een beetje zalf. Het beste kun je hiervoor een zalf gebruiken welke de vitaminen A en D bevat, maar als je deze niet beschikbaar hebt, voldoet een gelijksoortige anti bacteriële zalf ook. Zorg er voor dat je geen Neosporin gebruikt, het is een prima zalf voor snij wonden en krassen, maar het voldoet niet voor tatoeages. Sommige mensen reageren allergisch op het gebruik van Neosporin, wat er voor kan zorgen dat er kleine rode bultjes ontstaan, als deze bultjes weer verdwijnen, verdwijnt ook de inkt.

Je kunt de behandeling met zalf na 3 tot 5 dagen stopzetten, wel moet je er voor zorgen dat de tatoeage constant schoon gehouden wordt. Je kunt vanaf nu een milde lotion gaan gebruiken in plaats van de zalf. Het doel hiervan is om je huid soepel te houden. Verzeker je ervan dat er een lotion gebruikt wordt, welke geen kleur en of geurstoffen bevat.

Water

Vanaf nu kun je gaan douchen met je nieuwe tatoeage, ondanks het feit dat het niet erg is dat je nieuwe tatoeage enigszins nat wordt, dien je te voorkomen dat je tatoeage letterlijk verzuipt of in contact komt met zeep. Zwemmen dien je te voorkomen, zowel in zout als in zoet water.

Korstvorming

Na enkele dagen zul je wat lichte velletjes en korstjes waarnemen. Indien er teveel korstvorming is dan kan dat er op duiden dat de tattoo niet goed gezet is, in dat geval dien je de korsten minimaal 2 a 3 keer per dag met een vochtig kompres gedurende een vijftal minuten te bedekken. De korsten zullen in een later stadium vanzelf loslaten. Door de juiste verzorging toe te passen voor je nieuwe tatoeage, betekend dat, dat je er minder last van zult hebben als je tatoeage begint te helen. Voorkom dat je aan de plek gaat krabben.
Gerelateerde artikelen
Een Roos als tatoeageEen Roos als tatoeageEen tatoeage van en roos kan veel betekenissen hebben. Ze beelden het leven, de geboorte, voortplanting, de dood en wede…
Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Het kan helaas voorkomen dat je een tatoeage laat zetten waar je later spijt van hebt. Je was misschien te jong toen je…
Tattoo verwijderen, hoe?Tattoo verwijderen, hoe?Tatoeages zijn ‘in’ onder bepaalde groepen jongeren. Je moet ervan houden, want het is in principe voor de rest van je l…
Waarom houden mensen van tatoeages?Waarom houden mensen van tatoeages?Bij tattoo’s geldt vaak: je vindt het gaaf, of juist helemaal niet. Wat de een prachtig vindt, is iets waar een ander vo…
Help! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersHelp! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersWil jij graag een tatoeage, maar zeggen je ouders: ‘nee’? Dan wil je waarschijnlijk weten hoe je hen toch kunt overhalen…

Reageer op het artikel "Tattoo verzorging - Verzorg je tatoeage"

Reacties

Janneke H., 10-12-2018 10:14 #21
Hallo, ik heb de beste ervaring met Goudsbloemzalf maar met de basis van adeps suillus. Het is dezelfde structuur als onze huid. Zoeken goudsbloemzalf adeps suillus. Propoliszalf was ook uitstekend, ook met de basis van adeps suillus.

Riesje Rosenberg, 03-11-2014 22:13 #20
Is het ook mogelijk om je nieuwe tatoeage met Teatree-olie te verzorgen of kan dit kwaad?

Denise, 06-09-2014 16:57 #19
Hoi
Ik heb een tattoo laten zetten over mijn oude. Nu zie ik dat het niet overal goed is want de oude kleur is op bepaalde plekken te zien. Wat of waarom is dat en wat kan aan doen? Opnieuw laten doen daar waar niet goed is?

Melissa, 04-09-2014 22:57 #18
Afgelopen zondag heb ik mijn oude tattoo ( op mijn heup ) bij laten werken en uit laten breiden. Die tattoo is nu uitgebreid tot bovenaan mijn ribben. Alleen hij is nog erg pijnlijk en die korsten zijn daar best dik.
Hoe kan dit? Is het ernstig of wat kan ik eraan doen. Ik smeer het elke dag 1x in met aanbeienzalf. Bij mijn andere 9 tattoos ook gedaan maar die waren nooit zo dik qua korstvorming. Heb het ook bij dezelfde tattooeerder gezet. Verder is ie mooi en goed gezet! Deed wel super zeer bij me ribben en heb daar een dunne huid.

Groetjes, Melissa

Wendy, 02-08-2014 10:06 #17
Hoi shana,

heb de mijne een tekst op onderarm laten zetten 1.5 week geleden het is een fijne elegante tekst en heb als raad meegekregen om iets langer dan een week uit water te blijven omdat een tattoo kraswondjes zijn waar de inkt in zit en door te snel ermee in water zitten kan het gebeuren dat de inkt uit gaat lopen en dus de tekst dikker en soms onleesbaar wordt, de mijne staat overmorgen 2 weken en dan mag ik pas met mijn arm onder de douche.
verder doe ik er vaseline aan had creme van tatto mee maar die trok te snel in waardoor hij te droog stond dus heb ik af en toe vaseline bij gesmeert, …

Shana, 03-07-2014 00:33 #16
Hoi, heb zelf al 6 tattoo's professioneel laten zetten in eigen land. Ben gisteren thuisgekomen van Turkije. Heb daar een dag of 5 geleden een tattoo laten zetten op m'n arm. Geen amateur tattooshop, ben niet zomaar ergens binnengestapt en hij was perfect gezet. Heb wel domme dingen gedaan, ben gaan zwemmen maar heb zoveel mogelijk mijn arm boven water gehouden maar we gingen ook diepzeeduiken en had er niet aan gedacht. Had er niets rond omdat ik niet meteen huishoudfolie vond daar in Turkije. Wel een pak aan maar kwam water door en het was zoutwater. Heb het goed verzorgd, daarna folie gevonden en zo behandeld zoals mijn andere 6 maar vind dat hij er raar uitziet. Het is een woord dus dun gezet en als je de lijn ziet van de beginletter is die zichtbaar maar precies erachter een vage dikkere lijn. Weet nu niet of dat eigenlijk het helingsproces is of niet, heb dit nog nooit meegemaakt. Ook korst het niet zo meteen, er komt niets van slijm vanaf terwijl ik dat altijd heb gehad met m'n andere. Beetje ongerust hierzo…

Babette, 06-05-2014 00:19 #15
Ik zit zelf helemaal onder de tattoos. Mijn ervaring is om net als je verbrand ben van de zon een heerlijke hete douche te nemen en zo min mogelijk te smeren met zalfjes. Calendulanzalf is 1 van de beste zalfjes maar dun smeren en het liefste maar 1 x per dag. Beste na het douchen : )

Tony, 12-03-2014 13:42 #14
Waarschijnlijk juist te dik gesmeerd met vaseline. Vaseline verstop de poriën, waardoor deze niet kunnen ademen. Daar komen die bultjes uit voort.
Gewoon 3x per dag smeren met bepanthen zalf. Voordat je smeert te allen tijde je handen wassen met zeep. En niet te dik smeren.
En je mag natuurlijk wel douchen hè! Je mag niet in bad. Dan zit in je eigen bacteriën.
En dat rimpelige, dat zijn de laatste huid(velletjes) die er nog moeten afvallen. Dat is het laatste in het genezingsproces!

Ineke, 21-12-2013 12:07 #13
Hoi. heb sins septemper 2013 een tattoo op mijn arm. nu merk ik vandaag dat ik hele kleine pukkeltjes of butljes heb op mijn tattoo heb en dan ook waar het inkt is. en het jeukt ook heel erg. Weet iemand misschien of dit normaal is of heeft iemand dit ooit gehad? Groetjes

Rhandy, 20-12-2013 09:37 #12
@ Shevenna

Je kan na het zetten als je thuis bent gelijk je folie eraf halen, en dan goed laten luchten. Na het luchten met lauw water voorzichtig afspoelen zonder zeep of iets. Na het spoelen een laagje uierzalf. Ze zeggen wel 4 a 5 keer per dag insmeren maar dat moet je zelf aanvoelen, zorg er voor dat je tattoo vettig blijft. Hoe eerder het gaat korsten en vervellen hoe beter het geneest. Dit is mijn ervaring met mijn tattoo's.

Shevenna, 03-12-2013 11:09 #11
Wanneer mag je douchen als je een nieuwe tattoo hebt? Ik dacht eerst dat je 10 dagen niet mag douchen, maar dat vind ik maar vies. Iemand die me met deze vraag kan helpen?

Ink, 08-11-2013 15:06 #10
@ #3 Bepanthen kan zorgen voor een allergische reactie, en kan dan als gevolg daarvan de inkt er als het ware 'uit trekken' waardoor de tattoo grijzig uit kan slaan.

Janssen Joris, 02-11-2013 20:44 #9
Heb een tattoo laten zetten nu 2,5 week geleden, (een Celtic knot) alles is mooi gelukt en is ook goed genezen, maar is het normaal dat ze er nog wat rimpelig uitziet? groetjes Joris

Marja, 11-10-2013 12:02 #8
Ik heb jaren geleden (ruim 8 jaar) een tattoo op mijn onderrug laten zetten.
Nu merk ik sinds een paar weken dat er in de tattoo zelf wat verdikkingen ontstaan op meerdere plekken in de tattoo. Voelt als een soort dikke bultjes.
Heb er verder geen last van, het jeukt of irriteert niet. Maar het lijkt me niet normaal.
Wellicht kan iemand mij hier meer over vertellen voordat ik er naar laat kijken.

Kenny, 24-08-2013 12:45 #7
Hey, ik heb gisteren een tattoo gezet. Ik heb die in plastiekfolie gewikkeld zodat die niet nat zou worden tijdens het douchen. Heb zelf een plastiek zak extra over mijn hand gedaan zodat het zeker niet nat zou worden. Toen ik de folie eraf haalde leek de inkt een beetje te zijn verspreid. Net als vanmorgen toen ik de folie eraf deed. Is dit normaal? Is dit gewoon restanten van de inkt? Ik zie niet echt een verschil.

Adje, 13-08-2013 11:09 #6
Hallo allemaal.

Zelf heb ik nu verschillende tattoos laten zetten en mijn ervaringen wil ik even kwijt zodat anderen hier misschien wat aan kunnen hebben.
Mijn eerste 2 tattoos heb ik zoals toen werd gezegd door de tattoeerder 3 tot 4x daags gewassen met milde zeep en water met mijn vlakke hand en steeds dun gesmeerd met uierzalf. De folie die erop zat heb ik er thuis meteen afgehaald trouwens. Daarna heb ik steeds zoveel mogelijk lucht (dus onbedekt) gelaten aan mijn tattoo. Dit werkte prima zo en na een dag of 5 a 6 begon ik te vervellen. Dwz. het gekleurde korstje begon wat af te korrelen totdat de tattoo na een dag of 10 a 14 helemaal was genezen.
Mijn andere tattoos heb ik anders behandeld en moet toegeven dat dit beter werkte.
Ik ben thuisgekomen en heb de plasticfolie erafgehaald en sprong onder de douche ( in mijn geval omdat ik mijn rug had laten doen handiger). Daarna ingesmeerd met calendulanzalf (niet de emulsie maar echt de zalf ivm. vettiger) van VSM gewoon bij de DA of Kruidvat te krijgen. Lekker een uurtje aan de lucht gelaten omdat de wond nog wat vochtig was van het bloeden natuurlijk. Op deze manier kon mijn kleding niet erin gaan plakken. Vervolgens smeerde ik er nog 2x per dag calendulanzalf overheen zonder weer te wassen. Mijn ervaring is dat dit beter werkt. De korstjes begonnen al na 4 dagen langzaam af te korrelen tijdens het smeren. Ik moet zeggen dat het dus ook een heel stuk minder intensief verzorgen is met calendulan (ook wel goudsbloemzalf genoemd).

Karin Nuijten, 23-07-2013 15:03 #5
Ik laat 23 augustus een kleine tattoo zetten en 16 september op vakantie en ga zwemmen in een subtropisch zwembad. kan dat? Reactie infoteur, 26-07-2013
Je kunt met je tatoo gaan zwemmen indien de wond geheel genezen is.(d.w.z. zodra alle korsten en schilfers van de plek verdwenen zijn) Denk er aan om ook nadat de wond helemaal genezen is, de tattoo extra in te smeren als je gaat zonnen.

Mylene, 27-06-2013 08:13 #4
Hallo, ik heb gister een tatoage op mijn voet laten zetten. Ze gaven mij advies het folie er een week om te houden en de tattoo niet in contact met water te brengen, is dit correct?

Mike Gomez, 18-06-2013 21:29 #3
Ik heb 3 dagen geleden mijn tattoo laten zetten maar ik heb geen last van korstjes wondvocht of wat dan ook. Ik heb als advies meegekregen het 5x per dag te wassen en daarna in te smeren met bepathen babyzalf.

Rita, 11-10-2011 13:27 #2
Bij Korstvorming, staat dat een dikke korst kan komen doordat de tattoo niet goed gezet is. Dit is niet juist… een dikke korst duid op veel wondvocht en bloed wat gestold is. En dit komt omdat de tattoo niet verzorgt is, zoals het moet… insmeren. Heb je littekenweefsel, dan kan dit komen, omdat de tattoo niet goed gezet is! Er is dan verkeerd materiaal gebruikt.

Heremans Melanie, 28-08-2011 16:22 #1
Een vraagje, ik heb een tatoo laten zetten over een naam maar er komen veel korstjes op. Wat zou ik kunnen doen?

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 17-06-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!