InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Tattoo verwijderen, hoe?

Tattoo verwijderen, hoe?

Tattoo verwijderen, hoe? Tatoeages zijn ‘in’ onder bepaalde groepen jongeren. Je moet ervan houden, want het is in principe voor de rest van je leven, tenzij je er veel geld voor over hebt om ze weer te laten verwijderen. Een kennis vertelde me dat een vriendin van haar in een verliefde bui een tatoeage met de naam van haar vriend boven haar stuitbeen had laten zetten. Leuk tijdens het vrijen, totdat de relatie uitging… Een naam van je partner op je lichaam laten tatoeëren is dus nogal drastisch want een tatoeage weer laten verwijderen is nog een hele klus. Natuurlijk zijn we allemaal overtuigd dat we levenslang bij onze geliefde blijven, maar in de praktijk blijkt dit toch best vaak eerder een kwestie van een wensgedachte in plaats van de realiteit. Neem een dergelijke beslissing dus niet in een impulsieve verliefde bui. Als een relatie verbroken wordt en de tatoeage zit nog op je lichaam, kan dat behoorlijk vervelend zijn en niet alleen voor jou. Ook een nieuwe partner vindt het waarschijnlijk niet bepaald opwindend om steeds de naam van je ex op je lichaam te zien staan. Het komt veel voor dat mensen in een opwelling de naam van hun nieuwe liefje op hun lichaam laten tatoeëren. Je kunt wel raden hoe vaak het voorkomt dat de tattoo later weer verwijderd moet worden.

Tattoo laten verwijderen, hoe?

Tatoeages verwijderen gebeurt meestal nog met laser. De technieken zijn tegenwoordig wel goed waardoor je na meerdere behandelingen meestal weinig van de tatoo terugziet en deze kan dus grotendeels (of helemaal) verwijderd worden. Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel zijn, dus laat je vooraf goed voorlichten over het te verwachten eindresultaat. Je moet echter rekening houden met ongeveer 5 tot 10 behandelingen per te verwijderen tatoeage. Pijnloos is de laser helaas niet.

Tatoo Erase is een relatief nieuwe methode om tatoeages te verwijderen. Bij deze techniek wordt er een vloeistof onder de huid gespoten op dezelfde wijze waarmee de inkt ooit in de huid gespoten werd. De vloeistof zorgt er volgens de behandelaars voor dat de inkt door het lichaam wordt afgestoten. Tijdens deze behandeling mag men niet zwanger zijn en geen borstvoeding geven.

Tatoeage laten verwijderen, wat kost het?

Een tatoeage verwijderen kost per (laser)behandeling tussen de 75 en 150 euro per keer. Per tatoeage heb je ongeveer 5 tot 8 behandelingen nodig. Grotere tatoeages hebben meer behandelingen nodig. Niet elke kleur inkt kan verwijderd worden. Houd daarom rekening met een bedrag tussen de 500 tot 1500 euro om een tatoeage te verwijderen. Een tatoeage is dus sneller gezet dan verwijderd. Ook schijnt het verwijderen pijnlijker te zijn dan het zetten.

Tatoeage verwijderen, vergoeding verzekeraar?

Uiteraard vergoedt geen een verzekeraar het verwijderen van tatoeages. Tatoeages op het lichaam laten zetten is je eigen keuze, en dus zal je ze het ook zelf moeten betalen als je ze weer wilt laten verwijderen.

Tatoeage laten verwijderen, waar?

Er zijn veel klinieken die tatoeages kunnen verwijderen, maar het is moeilijk te zeggen welke het beste is. Sommige mensen hebben slechte ervaringen met bepaalde klinieken, omdat er littekens achter bleven of verkleuringen in het pigment van de huid. Ook kan de prijs nogal verschillen per kliniek. Ik raad je daarom aan om met je huisarts te overleggen voor het deskundig verwijderen van tatoeages. Deze zal je waarschijnlijk verwijzen naar een plastisch chirurg of huidarts.
Gerelateerde artikelen
Hoe tatoeages verwijderenIn de huidige maatschappij hebben veel mensen tatoeages. De oorzaak van het aanschaffen van een tatoeage lijkt voor veel…
Waarom houden mensen van tatoeages?Waarom houden mensen van tatoeages?Bij tattoo’s geldt vaak: je vindt het gaaf, of juist helemaal niet. Wat de een prachtig vindt, is iets waar een ander vo…
Tatoeage ofwel Tattoo verwijderen met laser e.a?Soms wil je een tattoo verwijderen na verloop van tijd. Daar kunnen allerlei persoonlijke redenen voor zijn. Het kan bij…
Tatoeage verwijderen: laseren van tattoo en kostenTatoeage verwijderen: laseren van tattoo en kostenTatoeage verwijderen, wat zijn de kosten van het verwijderen van een tattoo en hoe gaat het verwijderen van tatoeages in…
Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Het kan helaas voorkomen dat je een tatoeage laat zetten waar je later spijt van hebt. Je was misschien te jong toen je…

Reageer op het artikel "Tattoo verwijderen, hoe?"

Reacties

Marcel, 13-08-2014 02:32 #9
Wat ik wil weten is wat gebeurt er als je zonder inkt getatoeëerd, is het dan niet zo dat het inkt er uitvloeit met het bloed en dat als er een weer een korst op zit dat het dan gewoon weer een nieuw huid wordt zonder inkt, of werkt dat zo niet.

Lisa, 12-08-2014 00:01 #8
Toen ik een jaar of 16 was, heb ik een tatoeage laten zetten op mijn hand. Ja, ik was blijkbaar aan het rebellen, maar nu heb ik er spijt van en wilt het weg hebben. Werk is geen probleem, werk voor mijzelf maar het stoort mij wel. Nu lees ik alle reacties en raak ik van slag! Wat is nou goed en wat niet? Welke methode is minder schadelijk voor mijn pigmenten en welke methode laat geen 'vlekken' achter?

Marcel van Mosselveld, 20-04-2014 02:56 #7
Ik ben de eigenaar van Tattoo laser kliniek uit kaatsheuvel en sluit mijzelf graag aan bij de opmerkingen van onderstaande behandelaars en wil graag ook nog even opmerken dat veel behandelaars die met de YAG laser op nm 1064 en nm 532 werken ook gewoon groene, witte en gele kleuren behandelen. Mijn ervaring is dat dat met deze nanometers niet of zeker niet voldoende lukt. Ik geef de klanten altijd eerlijk advies om er, wanneer ze deze kleuren in de tatoeage hebben, of niet aan te beginnen, of naar een kliniek te gaan waar ze deze kleuren met behulp van de zogenaamde ruby laser met nm 694 kunnen behandelen. Daar moet nog bijgezegd worden dat er heel vaak pigmentschade onstaat wanneer er met de rubylaser behandeld wordt.
De beste kleuren om te verwijderen zijn de donkere pigmenten zoals zwart, bruin, rood en blauw en vooral de amateur tattoo die met Oostindische inkt gezet is.

Met vriendelijke groet,

Marcel van Mosselveld
Tattoo laser kliniek
Kaatsheuvel

Peter, 07-05-2013 06:48 #6
Ik heb een tatoo laten verwijderen in Kaatsheuvel bij Tatoo laser kliniek. Ben blij dat de tattoo weg is want ik had er dus echt spijt van. Maar bij mij is het niet zoals Hikari schrijft hoor… bij mij zie je er gelukkig niets meer van. Misschien scheelt het waar je de tattoo laat verwijderen?

Groetjes Peter

Lasercentrum Breda Veldhoven Heerlen, 07-09-2010 13:15 #5
Als specialist in het verwijderen van tatoeages (16 jaar)komen er natuurlijk allerlei vragen over de laserbehandeling op onze praktijk naar voren.

Echter de eerste vraag is WAAR NAAR TOE?

Een van de punten voor het maken van een goede keuze wil ik bij deze nader toelichten.
Op internet is te lezen dat de Nd-yag laser de meest geschikte laser is. Echter de ene Nd-yag is de andere niet.
Op dit moment verschijnen er steeds meer lasertjes uit China ter grote van een schoenendoos. Dit zijn inderdaad Nd-yag lasers maar deze beschikken niet over de kracht en techniek die een professionele laser heeft. Verwacht dan ook niet dezelfde prestaties als bij een professionele laser. Daarbij is de kans met deze kleine lasertjes op huidschade vele malen hogen, de eerste cliënten hebben zich al bij ons gemeld.
Daarnaast is mij opgevallen dat de behandelprijs die men vaak vraagt op het niveau van een professionele behandeling ligt.
Dus waarom niet voor het zelfde geld gelijk voor de beste behandeling kiezen.
Hebt U vragen, stel ze via deze rubriek of neem contact op met een professioneel Lasercentrum bij u in de buurt.

Sanneke Roord, 03-05-2010 09:37 #4
Laserbehandeling is op dit moment de als best beschouwde en meest gebruikte methode om een tattoo te verwijderen. Er zijn verschillende type lasers en de Q-Switched (korte puls) lasers, zoals de Nd-Yag en/of de Robijnlaser, die door de korte laserbelichtingen het beste resultaat leveren. Op deze manier wordt de omliggende huid niet beschadigd, en alleen de inkt opgewarmd.

De inktdeeltjes die bij het tatoeëren in de huid zijn gebracht zijn te groot om door het afweersysteem opgeruimd te worden en dus worden ze ingekapseld, om het omliggende weefsel te beschermen. De laser schiet een grote hoeveelheid lichtenergie op de tatoeage, de kleuren van de inkt absorberen het licht en hierdoor wordt de inkt opgewarmd, valt uiteen in kleine deeltjes en het kapsel breekt open. Deze kleine deeltjes kunnen wel via de natuurlijke weg (urine, enz.) afgevoerd worden.

Laserinstituut Limburg, 20-04-2010 10:44 #3
Wij ben het helemaal met Jan eens.De yag laser is op dit moment de beste laser voor het verwijderen van tatoeages.

Jan, 22-10-2009 10:18 #2
Als behandelaar verwijderen wij al meer dan 15 jaar tatoeages, in die tijd is de techniek zeer veel vooruitgegaan. De meeste tatoeages zijn dan ook op dit moment zeer mooi te verwijderen. Hikari schrijft over een zwarte tatoeage waarvan nu de omtrek is te zien als litteken. Hierop zou ik het volgende willen zeggen.

Naar alle waarschijnlijkheid is hier niet gebruik gemaakt van de Nd Yag laser daar deze nagenoeg geen schade aanbrengt aan huid en het eigen pigment, daarnaast is er mogelijk teveel energie gebruikt tijdens het laseren, dit geeft mogelijk wel sneller resultaat maar ook meer kans op blijvende schade aan de huid. Mijn advies is dan ook, neem de tijd, de meer tijd je voor de verwijdering neemt des te mooier het resultaat.

Verder speelt de afmeting nauwelijks een rol in hoe mooi een tatoeage is te verwijderen.
Het verwijderen van tatoeages met kleur maakt het wel veel moeilijker een mooi resultaat te halen, dit omdat deze worden behandeld met ander laserlicht wat veel tot zeer veel invoed kan hebben op het eigen pigment. Hier is ervaring en het gebruik van de juiste laser nog belangrijker. Voor diegene die echt spijt heeft het volgende advies, laat je niet gelijk ontmoedigen door alle negativiteit er is op dit moment zeer veel mogelijk.

Hikari (infoteur), 09-09-2008 09:22 #1
Ik ken een aantal mensen die een tattoo hebben laten weg-laseren. Nu zat er géén tattoo meer met zwarte inkt, maar precies delfde omtrek, maar dan van litteken.

Denk dus niet dat het helemaal weg is, en dat er op je huid niets meer te zien is. Vaak is er nog wel een litteken te zien… Reactie infoteur, 09-09-2008
Hoi Hikari

Ja, de resultaten zijn wisselend, maar ja, er zijn ook mensen die wel een tattoo e zonder littekens hebben laten verwijderen. Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de techniek die gebruikt wordt, en of er inmiddels nieuwe, betere technieken zijn; maar zeker ook van de afmeting van de tatto en de kleuren inkt die gebruikt zijn.

Ik zou er ook nooit aan beginnen.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 04-06-2015
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 9
Schrijf mee!