InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tatoeage ofwel Tattoo verwijderen met laser e.a?

Tatoeage ofwel Tattoo verwijderen met laser e.a?

Soms wil je een tattoo verwijderen na verloop van tijd. Daar kunnen allerlei persoonlijke redenen voor zijn. Het kan bijvoorbeeld je loopbaan in de weg staan, je kan een bepaalde tijd in je leven ontgroeid zijn of misschien bleek de liefde van je leven een fata morgana. Het goede nieuws is dat een tatoeage (of tattoo) verwijderd kan worden. Het slechte nieuws is dat het niet makkelijk is en daarom ook niet goedkoop.

Tattoo verwijderen

Tatoeages zijn allang niet meer alleen voor bajesklanten of zeevaarders. De laatste tien jaar zijn tatoeages mainstream geworden en onderdeel van de jongerencultuur. Daarom zijn er ook steeds grotere aantallen mensen die later toch van de tekening af willen.

Kan een tatoeage verwijderd worden?

Huidartsen waarschuwen dat volledige verwijdering niet mogelijk is. Tatoeages zijn gemaakt om permanent te blijven zitten. Het komt heel weinig voor dat een arts volledige verwijdering durft te garanderen. Daarvoor ben je alvast gewaarschuwd. Vervolgens zijn er wel methoden die bij veel mensen tot goede resultaten hebben geleid. Er zijn ook heel veel factoren die meespelen bij het succes dat een verwijdering kan hebben. Is een tatoeage al wat ouder dan is er vaak minder kleurstof achtergebleven en is het proces makkelijker. Het helpt ook als je een natuurlijke aanleg hebt om wonden te helen. Als de tatoeage is aangebracht door een ervaren artiest is het pigment vaak gelijkmatiger aangebracht wat ook beter weer verdwijnt. Verder speelt de gebruikte inkt ook een rol maar dat is zelden nog te achterhalen.

Methodes van verwijdering

De modernste techniek om tatoeages te verwijderen is een laser procedure. In individuele gevallen kan een andere toegepaste techniek beter zijn maar consulteer daarom ook altijd een expert op het gebied van verwijdering (dermatoloog). Het laseren van een tatoeage is de meest gebruikte techniek geworden omdat er geen bloedverlies optreedt, weinig risico voor de patiënt, relatief effectief is en daarbij weinig bijwerkingen heeft. De procedure wordt aangepast op een case by case basis omdat elke tatoeage anders is. Denk aan de verschillende inkleuringen en verschillende grootte. Soms is er een lokale verdoving nodig maar bij sommige verwijderingen niet.

Meer informatie over verwijdering met laser

Aangezien verwijdering door middel van laser behandeling de meest moderne en veilige behandeling is gaan we hier nog nader in op de werking en de behandelingswijze van tatoeages met de laser.

Werking laser

De laser werkt doordat hij korte lichtpulsen produceert die de bovenste laag van de huid zonder schade aan te richten penetreren en dan door de pigment van de tatoeage te worden opgenomen. De verf explodeert dan op micro-niveau en de kleine stukjes worden door je eigen immuun systeem afgevoerd. De techniek om dit te doen wordt met de tijd beter maar je begrijpt dat het een langdurig proces is.

Aantal behandelingen

Over het algemeen zijn er een flink aantal behandelingen nodig (afhankelijk van de grootte van de tatoeage). Wel is het zo dat de behandelingen vaak maar kort duren. Dan is er weer tijd nodig voor je lichaam om te helen.

Instructies arts

Luister goed naar de instructies van de arts en vooral ook welke pijnstillers wel en niet te gebruiken voor- en na de behandeling. Aspirine kan vaak wel en Ibuprofen is meestal niet zo goed. Raadpleeg je arts hierover. Ook wat betreft wassen is het goed naar de instructies te luisteren. De tatoeage mag vooral niet geschrobd worden na een behandeling. Dit kan leiden tot een minder mooie verwijdering. De huid voelt vaak branderig aan en kan geruime tijd rood blijven. Soms vormt er een korstje waar je voorzichtig mee moet zijn om littekens te helpen voorkomen.

Bijwerkingen Laser behandeling tattoo

De bijwerkingen na de laserbehandeling kunnen bestaan uit een verkleuring van de huid op de plek van de tatoeage of juist een tekort aan pigment in de huid op die plek. Het is ook mogelijk dat er infecties ontstaan en een kleine kans op permanente littekens.

Kosten Laser behandeling tatoeage verwijderen

Verder is het verwijderen erg duur. Vaak veel duurder dan het aanbrengen omdat het door een medische specialist moet gebeuren. Doe ook goed onderzoek of de arts die de verwijdering doet hierin gespecialiseerd is. Meestal wordt de verwijdering niet vergoed door de verzekering maar er zijn uitzonderlijke situaties.
© 2012 - 2019 Gosupress, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Het kan helaas voorkomen dat je een tatoeage laat zetten waar je later spijt van hebt. Je was misschien te jong toen je…
Spijt hebben van je tattooTattoos zijn hot, vooral bij vrouwen is de trend om een tatoeage te laten zetten de laatste jaren flink toegenomen. Wat…
Hoe tatoeages verwijderenIn de huidige maatschappij hebben veel mensen tatoeages. De oorzaak van het aanschaffen van een tatoeage lijkt voor veel…
Hoe duur is het om een tattoo te laten verwijderen?Hoe duur is het om een tattoo te laten verwijderen?Het laten verwijderen van een tattoo is duurder dan er een laten zetten. Maar het je spijt van je tatoeage en zit hij op…
Help! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersHelp! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersWil jij graag een tatoeage, maar zeggen je ouders: ‘nee’? Dan wil je waarschijnlijk weten hoe je hen toch kunt overhalen…

Reageer op het artikel "Tatoeage ofwel Tattoo verwijderen met laser e.a?"

Reactie

Marcel, 13-08-2014 02:17 #1
Hallo,

nou wil ik van me tattoo af en nu is het laseren een optie, maar nou was ik aan het denken van wat gebeurt er als je zonder inkt over een tatoo tatoeëert, is het dan niet zo dat het inkt wat in je lichaam zit er dan mee uitvloeit met het bloed.en als er weer een korst op zit dat dat je tattoo dan is verdwenen.of werkt dat zo niet.
misschien dat iemand een antwoord daar op heeft alvast bedankt.

Infoteur: Gosupress
Laatste update: 29-01-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!