InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe duur is het om een tattoo te laten verwijderen?

Hoe duur is het om een tattoo te laten verwijderen?

Hoe duur is het om een tattoo te laten verwijderen? Het laten verwijderen van een tattoo is duurder dan er een laten zetten. Maar het je spijt van je tatoeage en zit hij op een plek die moeilijk te verbergen is dan zit er vaak niets anders op dan deze door middel van laseren weg te laten halen. Er zijn diverse instanties die je kunnen helpen bij het littekenvrij weglaseren van je ongewenste tattoo. Lees hier meer over de prijzen van de behandeling en waar je allemaal rekening mee moet houden.

Waarom een tattoo laten verwijderen?

De reden voor het laten verwijderen van een tatoeage is lang niet altijd puur het gevoel dat je hem zat bent. Een tattoo kan ook gaan vervagen of door het ouder worden van je huid of overmatige blootstelling aan de zon gaan vervormen waardoor hij simpelweg niet mooi meer is. Wat de reden ook is, weglaseren is altijd een optie. In de meeste gevallen kan dit zonder dat er een litteken achterblijft. Omdat iedere tatoeage anders is wordt een behandeling altijd vooraf gegaan door een consult waarin je door een gecertificeerd behandelaar op de hoogte wordt gesteld van wat je mag verwachten, hoe duur de behandeling is en hoeveel behandelingen er nodig zullen zijn om het perfecte resultaat te bereiken.

Hoe wordt de tattoo verwijderd?

Het verwijderen wordt altijd gedaan door middel van een laserbehandeling. Hierbinnen zijn echter een aantal verschillende methoden mogelijk. Een veel gebruikte methode is de Q-switched laser van Palomar (Ruby, YAG en Alexandrite). Met deze geavanceerde technologie wordt de kans op littekens en witte vlekken op de huid tot een minimum beperkt.

Je huid bestaat uit verschillende huidlagen. De inkt van een tattoo zit ingekapseld in de lederhuid. Dit is de laag boven de vetlaag en onder de opperhuid. De lichtbundel uit het laserapparaat wordt met veel precisie gericht op de inkt. De laser maakt de inkapseling kapot waarna de inkt langzaam los raakt en via je eigen lichaam wordt afgevoerd. Donkere inkt is makkelijk te verwijderen dan lichte inkt. Heb je een tatoeage met bijvoorbeeld lichtblauwe of lichtgroene elementen dan vereist dit meer behandelingen dan nodig zouden zijn bij alleen zwarte inkt. De aanraking van de laserpuls kan pijnlijk zijn er wordt ook als meer pijnlijk ervaren dan het zetten van de tattoo zelf.

Het kunststukje is helaas niet in één behandeling te verwijderen. Voor optimaal resultaat zijn meestal 6 tot 9 behandelingen nodig met een tussenliggende periode van 8 tot 10 weken. Je bent dus wel één tot twee jaar bezig eer het klaar is. Zou je sneller achter elkaar door behandelen dan vergroot je de kans op littekenvorming of het achterblijven van witte vlekken op de huid.

Er relatief nieuwe methode voor het verwijderen van een tatoeage is R20 Tattoo. Dit betreft een methode die in principe niet heel veel afwijkt van de traditionele methode maar als verschil heeft dat de Q Switched lasertechniek drie tot vier keer op één dag wordt toegepast met pauzes van steeds 20 minuten. Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid tot het chirurgisch verwijderen van een tattoo. Hierbij blijft vaak wel een dun litteken achter.

Prijzen voor het verwijderen van een tattoo

De behandelkosten verschillen per kliniek. Soms wordt er een totaalprijs afgesproken voor het gehele traject maar meest wordt per behandeling betaald. Gemiddeld genomen kun je uitgaan van de volgende prijzen per cm2 per behandeling:
  • 1 tot 5 cm2: € 60 euro
  • 5 tot 10 cm2: € 70 euro
  • 10 tot 15 cm2: € 80 euro
  • 15 tot 20 cm2: € 90 euro
  • 20 tot 25 cm2: € 100 euro
  • 25 tot 30 cm2: € 110 euro
  • 30 tot 40 cm2: € 125 euro
  • 40 tot 60 cm2: € 145 euro
  • 60 tot 80 cm2: € 165 euro
  • 80 to 100 cm2: € 185 euro
  • 100 tot 150 cm2: € 215 euro
  • 150 tot 200 cm2: € 245 euro
  • 200 tot 400 cm2: € 295 euro
  • Groter dan 400 cm2: op aanvraag

Dit overzicht van prijzen is gebaseerd op een globale vergelijking van de tarieven van een aantal laserpraktijken in Nederland. Door aanbiedingen of afwijkende formaten van de tattoo of specifieke wensen kunnen de prijzen sterk afwijken, maar normaliter liggen de prijzen binnen een marge van 15% van bovengenoemde prijslijst.
Gerelateerde artikelen
Tattoo verwijderen, hoe?Tattoo verwijderen, hoe?Tatoeages zijn ‘in’ onder bepaalde groepen jongeren. Je moet ervan houden, want het is in principe voor de rest van je l…
Tatoeage ofwel Tattoo verwijderen met laser e.a?Soms wil je een tattoo verwijderen na verloop van tijd. Daar kunnen allerlei persoonlijke redenen voor zijn. Het kan bij…
Hoe tatoeages verwijderenIn de huidige maatschappij hebben veel mensen tatoeages. De oorzaak van het aanschaffen van een tatoeage lijkt voor veel…
Tatoeage verwijderen: laseren van een tattoo en de kostenTatoeage verwijderen: laseren van een tattoo en de kostenTatoeage verwijderen, wat zijn de kosten van het verwijderen van een tattoo en hoe gaat het verwijderen van tatoeages in…
Mooie tattoo, toch verwijderenMooie tattoo, toch verwijderenHet kan gebeuren, enig moment heb je een mooie tattoo laten zetten en om wat voor reden moet die tattoo toch weg. Zie he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • www.laserpraktijkgelderland.nl
  • www.oudsuyt.nl

Reageer op het artikel "Hoe duur is het om een tattoo te laten verwijderen?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 06-10-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!