InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is gemberthee gezond?

Is gemberthee gezond?

Is gemberthee gezond? Gemberthee is een thee met zeer goede eigenschappen voor de gezondheid. Zo beschikt het over krachtige antioxidanten en heeft het anti-inflammatoire eigenschappen. Bovendien heeft het een rustgevend effect op lichaam en geest en verlicht het hierdoor stress. Je kunt van gemberthee genieten op alle punten van de dag om zo over alle voordelen te beschikken.

Verlicht misselijkheid

Eén van de beste voordelen van gemberthee is dat het misselijkheid tegengaat. Als je gemberthee drinkt voordat je deur uit gaat dan voorkomt het misselijkheid als gevolg van bijvoorbeeld wagenziekte. Als je geen gemberthee hebt gedronken en je voelt de eerste signalen van misselijkheid opkomen kan een kopje gemberthee helpen door het meteen te verlichten.

Natuurlijk hulpmiddel tegen migraine

Gember bevat anti-inflammatoire eigenschappen die een belangrijke rol bij de bestrijding van symptomen van migraine spelen. Deze eigenschappen remmen de synthese van prostaglandinen die ontstekingen en pijn veroorzaken. Hierdoor wordt de hoofdpijn verlicht. Misselijkheid kan een symptoom van hoofdpijn zijn en de eigenschappen in gember verlichten dit ook. Zorg dat je een kopje gemberthee klaar hebt staan bij de volgende migraine-aanval.

Behandelt hoesten, verkoudheid en keelpijn

Door het bevorderen van de speekseltoevoer en slijmafscheiding zorgt gemberthee ervoor dat er een snelle verlichting voor hoesten komt. Naast het bevorderen van de slijmafscheiding heeft gemberthee ook antihistamine eigenschappen die helpen bij de behandeling van allergieën waardoor ze er mede voor verantwoordelijk zijn dat de keelpijn, verkoudheid en hoesten sneller over gaan. Voor een effectief resultaat is het aan te raden om het twee keer per dag te drinken.

Helpt bij de behandeling van nier-infecties

Gember bevat essentiële olie die gemaakt is van de wortelstok van de gemberplant. Deze olie heeft sterke antibiotische eigenschappen. Dit is samen met anti-inflammatoire eigenschappen een sterke olie tegen nier-infecties. Samen met de medicatie is het een krachtig middel.

Stimuleert de spijsvertering en de eetlust

Gember zit vol met antioxidanten die een belangrijke rol spelen in de absorptie en verwerking van voedingsstoffen. Ze bieden een bijdrage in de spijsvertering. Het helpt ook bij het afbreken van eiwitten en beschermt de maag tegen maagzweren door het bevorderen van slijmafscheiding. Heb je last van een lage eetlust? Dan is een kopje gemberthee in de ochtend of de late middag een goed idee omdat het de productie van spijsverteringssappen stimuleert wat ervoor zorgt dat je eetlust stijgt.

Verlichting tijdens de menstruatiecyclus

Regelmatig gemberthee drinken is niet de enige manier hoe je er van kunt baten. Als je kramp hebt tijdens je menstruatiecyclus, probeer dan een handdoek nat te maken in warme gemberthee en breng het aan op je onderbuik. De effecten van gemberthee kunnen helpen om de pijn te verlichten en de spieren te ontspannen. Versterk het effect door op hetzelfde moment een kopje gemberthee te drinken.

Verlicht stress

Gemberthee heeft een rustgevend effect op geest en lichaam. Het kan stress en spanning verlichten. Eén kopje gemberthee kan je humeur al flink verbeteren. Het geeft een rustgevend en fris gevoel. Wanneer je gestrest bent kun je beter niet roken en alcohol drinken of ongezonde snacks consumeren. In plaats daarvan kun je beter een kopje gemberthee drinken aangezien het de cortisolniveaus laat dalen. Als je het helemaal af wilt maken kun je de thee drinken terwijl je een bad neemt.
Gerelateerde artikelen
Drink gemberthee tegen menstruatiepijn!Drink gemberthee tegen menstruatiepijn!Iedere maand heeft de vrouw er last van. De menstruatie komt op gang, waarbij het lichaam het baarmoederslijmvlies uitsc…
De geneeskracht van gemberDe geneeskracht van gemberGember is een wortelgewas met een lichtgele kleur. Het smaakt enigszins scherp en pittig. Gemberwortel is een prima ingr…
Menstruatie opwekken: hoe zelf ongesteldheid opwekken?Soms gebeurt het dat jouw menstruatiecyclus onregelmatig is. In dit geval kan je je menstruatie opwekken ter regulatie v…
Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsSoorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsEen kopje thee is een ideaal middel om je lichaam op een natuurlijke manier gezond te houden. Kruidenthee heeft tal van…
Ochtendmisselijkheid: oorzaken, behandeling & tipsOchtendmisselijkheid: oorzaken, behandeling & tipsJe 's ochtends bij het opstaan misselijk voelen alleen al bij het zien van het ontbijt of het ruiken van sterke geuren:…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://flatulencecures.com/ginger-tea-benefits-digestion
  • http://www.stylecraze.com/articles/amazing-health-benefits-of-ginger-tea/
  • http://www.thehealthsite.com/diseases-conditions/10-reasons-to-replace-your-morning-cuppa-with-ginger-tea-bj0215/
  • http://www.newhealthguide.org/Ginger-Tea-Benefits.html
  • http://fitlife.tv/what-does-ginger-tea-do-for-you-8-powerful-health-benefits-of-ginger-tea/

Reageer op het artikel "Is gemberthee gezond?"

Reactie

Sonja, 13-05-2017 16:42 #1
Ik zou graag een recept hebben om gemberthee te maken aub. Dank voor je aandacht, groetjes Sonja

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 19-01-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!