InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is pangasiusfilet gezond?

Is pangasiusfilet gezond?

Is pangasiusfilet gezond? De pangasiusfilet (pangafilet) is filet van de pangasius. Dit is een vis die voor 90% in Vietnam gekweekt wordt. Bij de Mekong-rivierdelta die een niet erg schone rivier is. In hoeverre heeft de pangafilet last van deze rivier en zitten er slechte stoffen in de pangasius? Er is verder wat commotie rondom de pangafilet. De Keuringsdienst van Waarde heeft namelijk in 2014 onderzocht waarom er water aan de pangasiusfilet wordt toegevoegd en of hiermee gefraudeerd wordt.

Wat is pangasiusfilet?

Pangasiusfilet is de filet gemaakt van de vis pangasius. De pangasius is een straalvinnige vis uit de familie van de reuzenmeervallen. Deze vis kan een maximale lengte van drie meter bereiken, maar is bij 63 centimeter al rijp voor de slacht.

Soorten pangasiusfilet

In de plaatselijke supermarkt vind je veel soorten pangasiusfilet. Zo heb je de pangafilet van het merk Queens in de volgende smaken:
  • Naturel
  • Citroen & koriander
  • Gepaneerd, extra krokant
  • Knoflook & kruiden
  • Mosterd & dille
  • Chili, komijn & koriander

Dat er veel smaken beschikbaar zijn is duidelijk. Maar is de pangafilet eigenlijk gezond voor de mens?

Mekong-rivierdelta Vietnam

90% van alle pangasiusfilet komt uit de Mekong-rivier in Vietnam. Hier wordt de pangasius gekweekt in grote vijvers. Op het internet is te vinden dat deze rivier één van de meest vervuilde rivieren op de wereld is en dat dit de pangasius schaadt en hierdoor ongezond of zelfs schadelijk maakt. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs bij deze artikelen. Daarnaast wordt in de ASC-gecertificeerde kwekerijen het water uit de rivier eerst gefilterd voordat het de kweekvijvers in komt. De Universiteit van Wageningen heeft in 2014 onderzoek gedaan naar de toxische waarden van de pangasius en hier is duidelijkheid over verkregen. In het onderzoek kwam naar voren dat er nooit gevaarlijke haltes van een slechte stof in de pangasius zijn aangetroffen.

Het ASC-keurmerk

Alle pangafilets in Nederland hebben het ASC-keurmerk. Dit keurmerk staat ervoor dat er goede arbeidsomstandigheden zijn en dat de viskweker met respect omgaat met zijn omgeving en de gemeenschap. Daarnaast zorgt het ervoor dat er geen residuen van medicijnen in de vissen worden aangetroffen als ze klaar voor de verkoop zijn.

De voedingswaarde van pangasius

De gezonde vetten in pangafilet

Vetten werden vroeger vaak in het verkeerde daglicht gezet. In 2016 staat de focus echter terecht nog steeds op (toegevoegde) suikers. De vetten in pangafilet zijn namelijk zeer gezond. Deze vetten zijn onder andere nodig om het lichaam van energie op lange termijn te voorzien, maar vet is ook nodig voor het maken van hormonen en ze ondersteunen het zenuwstelsel en de hersenen. De vetten in pangafilet zijn het meeste enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten.

Eiwit in pangafilet

Over het algemeen bevat vette vis een goede portie aan eiwit, hieronder valt de pangafilet. De vis beschikt per 100 gram over wel 16 gram aan eiwit. Eiwit is een zeer belangrijke voedingsstof waar je zeker genoeg van moet binnenkrijgen. Het is namelijk de bouwstof van je lichaam en onderhoudt en verstevigt je spieren. Dit is dan ook waarom krachtsporters extra veel eiwit nemen om hun spieren te laten groeien.

Vitaminen en mineralen

Er zitten een aantal zeer goede vitaminen en mineralen in de pangasiusfilet. Het mineraal kalium in pangafilet helpt bij het regelen van de vochtbalans en de bloeddruk in het lichaam. Het mineraal fosfor is ook aanwezig en geeft stevigheid aan de botten en tanden. Een ander mineraal dat in de pangasius zit is magnesium. Magnesium helpt bij de overdracht van zenuwprikkels. Het geeft ook stevigheid aan de botten. Daarnaast is het nodig voor het goed functioneren van de spieren. De vitamine D (zonvitamine) zorgt voor goede botten omdat het de kaliumdoorstroom regelt. Pangasius beschikt over een grote hoeveelheid niacine. Dit staat ook wel bekend als vitamine B3. Niacine helpt het lichaam om voedsel om te zetten in energie.

Water in de pangafilet

Er bestaat wat commotie rondom de pangasius omdat er water aan zou zijn toegevoegd. De Keuringsdienst van Waarde heeft 19 november 2015 een aflevering gewijd aan het feit dat er in veel pangafilets uit de supermarkt water is toegevoegd. De toevoeging van water is puur gedaan om meer geld te verdienen, het is water als vis verkopen. In het geval van de pangasius bestaat het vaak rond de 30% uit water.

Als dat al niet erg genoeg is heeft de Keuringsdienst van Waarde ook 15 verschillende pangafilets laten testen. In zeven gevallen werd er meer water aangetroffen dan op de verpakking stond vermeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pangasius of panga: gekweekte vissoortVietnam drijft een beetje op het kweken van pangasius. Maar ook in China en India vertegenwoordigt de pangasius een enor…
Waarom eten Nederlanders te weinig vis?Waarom eten Nederlanders te weinig vis?Wij horen regelmatig in het nieuws dat vis gezond is. Twee keer in de week vis eten is het advies. Maar waarom eten wij…
Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?De laatste tijd hoor je het steeds vaker om je heen dat iemand zegt: ‘Ik vind eigenlijk dat rokers en drinkers meer zorg…
Is vette vis gezond? Een overzicht van gezonde vette visIs vette vis gezond? Een vraag die veel mensen zich stellen aangezien veel berichten tegenstrijdig zijn. Anderzijds word…
Vis voor dummies - de basis (kiezen, kopen, bereiden)Vis voor dummies - de basis (kiezen, kopen, bereiden)Hoewel velen vis links laten liggen vanwege zogenaamde "moeilijkheidsgraad" in bereiding en consumptie, is vis een delic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brücke Osteuropa, Wikimedia Commons (CC0.0)
  • https://www.youtube.com/watch?v=_inQtJ2DXoM
  • http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/19-11-2015/KN_1673135
  • https://www.youtube.com/watch?v=nLjDXsdmcDw
  • http://www.queensvis.nl/

Reageer op het artikel "Is pangasiusfilet gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 30-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vette vis
Medische informatie…
Schrijf mee!