InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Matcha thee: bereiding, gezondheid en variaties

Matcha thee: bereiding, gezondheid en variaties

Matcha thee: bereiding, gezondheid en variaties Matcha thee wint in Nederland aan populariteit. Dit fel groene poeder is afkomstig uit Japan en China en wordt gebruikt om thee van te maken. Naast dat het lekker is om de thee te drinken zitten er ook voordelen aan voor de gezondheid. Dit komt vooral doordat matcha rijk is aan belangrijke aminozuren. Het wordt in poedervorm verkocht en de bereiding is zeer eenvoudig. Iets te bitter voor je smaak? Matcha poeder is ook in smaakjes verkrijgbaar.

Wat is matcha?

Matcha is een uit Japan en China afkomstig zeer fijn groen poeder gemaakt van groene thee. Het bijzondere van deze theesoort is dat hij groeit in de schaduw en bovendien worden de steeltjes en bladnerven bij de verwerking verwijderd. Doordat de bladeren uit het zonlicht gehouden worden neemt het chlorofylniveau toe en worden meer aminozuren aangemaakt, waaronder in belangrijke mate theanine.

Bij het oogsten worden alleen de beste bladeren geselecteerd die vervolgens met de hand geplukt worden. Na het drogen van de bladeren worden ze ontdaan van steel en bladnerven en zorgvuldig fijngestampt waarna een felgroene, talkachtige substantie overblijft die 'matcha' genoemd wordt.

Vergeleken met andere soorten thee is matcha duur vanwege het arbeidsintensieve productieproces. De prijs is afhankelijk van de kwaliteit. De kostbaarheid wordt door een aantal factoren bepaald zoals de zachtheid van de bladeren, de blootstelling aan zonlicht, de techniek die gebruikt wordt bij het ontnerven en de mate van oxidatie. Er bestaan verschillende matcha blends. Vaak zijn ze vernoemd naar de plantage waar de de bladeren vandaan komen of naar de persoon die deze blend bedacht heeft. Matcha van de hoogste kwaliteit wordt 'Kotobuki' genoemd.

Traditie en bereidingswijzen

In China en Japan is de productie en het drinken van matcha thee met veel traditie omgeven. Deze tradities kunnen worden teruggevoerd tot de Tang dynastie in de 7e eeuw na Christus. In die tijd maakte men gebruik van theeblokken waarin de thee werd samengeperst. Zulke blokken werden toen zelfs gebruikt als betaalmiddel. Tegenwoordig is het gebruik van theeblokken minder gewoon. Het maken van thee met poeder is lange tijd niet populair geweest maar is sinds de 21ste eeuw ook in China in opkomst. In China kent men twee typische bereidingswijzen van matcha: dik (koicha) en dun (usucha).

Bereiding

Allereerst wordt voor het bereiden van koicha de thee met behulp van een zeef en houten spatel of gladde steen gezeefd om te voorkomen dat er brokjes in zitten. Daarna kan het poeder in een kommetje geschept worden. Hieraan wordt heet - niet kokend! - water toegevoegd van circa 70 tot 85 graden Celsius waarna goed geroerd moet worden tot er geen brokjes of los theepoeder meer in de vloeistof zit. Aan de matcha wordt geen melk of suiker toegevoegd. Omdat het wel bitter kan zijn wordt vaak gebruikgemaakt van wagashi, een zoetigheidje dat vaak gemaakt wordt van rodebonenpasta of adukibonenpasta. Voor één kopje thee gebruik je circa 3/4 tot 1 theelepel poeder.

De dunne variant wordt bereid met slechts een halve theelepel matcha poeder. Hierin wordt minder hard geroerd waardoor er geen schuimlaagje op de thee komt.

Let wel op dat je de thee nooit langer dan 30 seconden roert want daar wordt hij erg bitter van!

Matcha als superfood

Tegenwoordig wordt matcha in de westerse wereld veel gebruikt als superfood. De aminozuren die in matcha zitten zijn namelijk erg gezond. Daarnaast blijkt de smaak van de thee ook in het westen aan te slaan waardoor het geen straf is ervan te drinken. Van de theanine die het bevat is wel bekend dat het een boost geeft die vergelijkbaar is met die van cafeïne, alleen dat de bekende crash die je kunt ervaren wanneer het is uitgewerkt bij theanine uitblijft. Door de theanine kun je je beter concentreren en er wordt zelfs van beweerd dat het kan helpen om angsten onder controle te houden.

Omdat matcha ook hongerremmend werkt wordt het ook wel gebruikt als dieetproduct. Volg je een dieet waarin je minder wilt eten, dan kun kan deze thee je de helpende hand bieden.

Verkrijgbaarheid van matcha in Nederland

Poeder om zelf matcha thee te maken is in Nederland verkrijgbaar van de merken Mattison, WHC en Amanprama. Daarnaast bestaan er ook theezakjes waarmee je thee kunt zetten met matcha-smaak. Omdat het regelmatig om een kunstmatige smaak gaat hebben deze zakjes niet de gezondheidsvoordelen die het poeder heeft.

Matcha van hoge kwaliteit

Ben je op zoek naar matcha van hoge kwaliteit (Kotobuki), dan kun je kiezen voor Gula Java Matcha van Amanprama. Dit wordt in Nederland verkocht door diverse webshops.

Matcha met een smaakje

Op populaire producten worden vaak al snel variaties gemaakt. Je kunt daarom ook kiezen voor matcha poeder waar een smaakje aan is toegevoegd zoals appel, ananas, kokos, gember of citrusvruchten. Dit biologische product wordt geproduceerd door GingerLove en is verkrijgbaar via diverse webshops. Ook kun je kiezen voor een poeder waarmee je matcha latte kunt maken.
Gerelateerde artikelen
Matcha thee, supergezonde groene theepoederMatcha thee, supergezonde groene theepoederDat groene thee je kan helpen om af te vallen en goed is voor je lichaam wisten we al iets langer. Zo kan het je vetverb…
De geneeskracht van matchatheeDe geneeskracht van matchatheeMatchathee wordt gemaakt door de bladeren tot zeer fijn poeder te vermalen met een molensteen. In Japan wordt het gebrui…
Comfortabel de winter doorComfortabel de winter doorIn de wintermaanden hebben onze huid en ons haar veel te verduren. Tijd dus voor extra voedende verzorgingsproducten! He…
Extra aandacht voor je huid in de winterHet is een veelgehoorde klacht in de winter: door de weersomstandigheden buiten en door de droge atmosfeer binnen, kan j…
Thee - uit ChinaThee - uit ChinaThee werd in China al duizenden jaren voor onze tijdrekening gebruikt. Chinese thee: Cha werd in eerste instantie genees…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Iamvista, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Matcha
  • http://www.dailymail.co.uk/femail/food/article-3385679/Why-ancient-Japanese-powered-green-tea-2016-s-biggest-superfood-Kylie-Jenner-Gwyneth-Paltrow-fans.html
  • http://www.bol.com/nl/b/mooi-gezond/gingerlove/13805354/index.html?lastId=12382

Reageer op het artikel "Matcha thee: bereiding, gezondheid en variaties"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 11-09-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!