InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van matchathee

De geneeskracht van matchathee

De geneeskracht van matchathee Matchathee wordt gemaakt door de bladeren tot zeer fijn poeder te vermalen met een molensteen. In Japan wordt het gebruikt tijdens de theeceremonie en het poeder is een toevoeging in vele recepten in de keuken. Matcha is een bijzondere thee; het wordt beschouwd als de meest gezonde onder de groene theesoorten. Vier weken voor de pluk van de blaadjes wordt met doeken de plant in de schaduw gehouden zodat er meer chlorofyl en geneeskracht ontstaat. Matchathee van de vroege pluk heeft een aangename zoete smaak. Die van de late pluk kan iets kruidiger smaken. Voor een matchathee worden alleen de bovenste blaadjes van de theeplant geplukt.

Inhoud:

Beschermt nieren en lever

Uit Japans wetenschappelijk onderzoek op dieren blijkt dat matcha nierschade indamt. Het beschermt de nieren. Daarnaast toonde een ander Japans onderzoek aan dat het triglycerideniveaus verlaagt. Matcha is een leverbeschermend supplement door zijn sterke antioxidanteigenschappen. Ratten die de ziekte diabetes type 2 hadden kregen een beter functionerende lever na inname van matcha.

Voor het maken van matchathee worden de bladeren van de gewone theestruik gebruikt waarvan men eveneens groene en zwarte thee maakt.

De allergezondste groene thee

Uit Amerikaans onderzoek bleek dat de catechine epigallocatechingallaat in deze theesoort een zeer sterke antioxidant is. Het is 137 maal sterker dan de antioxidanten van gewone groene thee uit China. Het is een stof die onder andere zenuwcellen kan herstellen en patiënten met multiple sclerose kan helpen. Japans onderzoek uit 1997 toonde aan dat matcha zo geneeskrachtig is dat het mensen met een PCB-vergiftiging of enkele andere vergiftigingen kan helpen. Het herstelt de spijsverteringswegen. Omdat matchathee een supersterk antioxidant is en deze stoffen kankerverwekkende vrije radicalen elimineren, kun je stellen dat matchathee kanker meehelpt voorkomen. Overigens beginnen tal van andere ziekten ook met ontstekingsmechanismen die in gang worden gezet door vrije radicalen zoals: alzheimer, diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas. Ook tegen deze welvaartsziekten kan het drinken van matchathee preventief werken.

Bereidingswijze matcha

Om een kopje matchathee te maken wordt één tot twee gram poeder in een kopje gedaan. Het water wat gebruikt wordt moet 80 graden Celsius zijn. In een kopje past 100 ml water; de kopjes zijn dus ongeveer tweemaal zo klein als de kopjes in het westen. Met een bamboeborsteltje wordt de thee opgeklopt. Er hoort een schuimlaag te ontstaan. Daarna kan men zelf naar smaak heet water toevoegen. Een sterke thee wordt koi-cha en een slappe thee usa-cha genoemd. De kopjes zijn een soort kleine schaaltjes;
Matcha met melk / Bron: Cyclonebill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Matcha met melk / Bron: Cyclonebill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
ze hebben geen oortje.

Matcha met rauwe melk

Matcha kan eveneens met rauwe melk of een gezonde melkvervanger zoals amandelmelk worden gecombineerd. Om het te gebruiken doe je een theelepeltje matcha in een kopje, meng je het met heet water, mix je het goed met een kleine garde of vorkje en voeg je er vervolgens de melk(vervanger) aan toe. Als je het niet klopt of mixt kunnen er klonten in ontstaan en dat is wat je niet wilt.

Geschiedenis

Hoewel matcha een typische Japanse drank is, komt het drinken van matcha oorspronkelijk uit China. Waarschijnlijk is in de zesde eeuw van onze jaartelling de gewoonte ontstaan om theebladeren te drogen, vermalen, verpoederen en te gebruiken om er thee van te zetten. De eerste matchathee werd in Japan rond het jaar 1000 gedronken. In Japan werd het drinken van matchathee in de 16e eeuw een ware ceremonie. Theemeester Sen No Rikyu schreef in de 16e eeuw over de bereiding van matchathee als ceremonie.

Chlorofyl

Behalve catechinen bevat matchathee de vitaminen A, B, C en E. Verder zit er chlorofyl in. Deze stof helpt bij de ontgifting van ons lichaam. Chlorofyl zorgt ervoor dat het bloed meer zuurstof kan opnemen. Daarnaast is het een stof die het immuunsysteem helpt opbouwen. Matchathee zou je kunnen gebruiken om het lichaam schoon te maken, bijvoorbeeld via een voorjaarskuur. Matcha is een uitstekende toevoeging in een detoxdieet.

Epigallocatechinen

Er is geconstateerd dat er veel epigallocatechinen in matcha zitten. Wat doet deze stof allemaal? Het heeft een sterke geneeskracht voor de huid. Het helpt mee huidschade sneller te herstellen. Zo is het een middel wat huidkanker meehelpt te voorkomen en het kan zelfs een rol spelen in het genezingsproces van huidkanker. Verder is het een middel wat bijdraagt aan het herstel na een alcoholvergiftiging. De herstellende werking van de lever is hier onder andere verantwoordelijk voor. Het gehele spijsverteringsstelsel wordt ook verbeterd door epigallocatechinen. Dat betekent dat het lichaam efficiënter in staat is om voedingsstoffen op te nemen.

Vitaminen en aminozuren

In de Japanse keuken wordt matcha gemengd in vruchtensappen, ijssoorten, smoothies, yoghurt, chocolade, koekjes, taartjes, cupcakes en brownies. Bovendien bevat het een groot aantal essentiële en niet-essentiële aminozuren. Dat zijn belangrijke bouwstenen voor proteïnen. Het lichaam heeft deze stoffen onder andere nodig voor haargroei, herstel van beschadigd weefsel en het immuunsysteem.

Matcha en diabetes

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt als men producten met matcha inneemt. Daarnaast wordt de spijsvertering verbeterd en is het goed voor de lever. Problemen met de spijsvertering en de lever liggen vaak ten grondslag aan de ziekte obesitas, wat overigens een symptoom is van een voortschrijdende diabetes mellitus type 2. het is daarom voor mensen met deze ziekte, die in de volksmond suikerziekte wordt genoemd, om dagelijks één tot twee kopje matchathee te drinken. In combinatie met geneesplanten en voeding die de alvleesklier stimuleren zou een fytotherapeut je erop kunnen wijzen dat dit een manier is om de ontwikkeling van diabetes een halt toe te roepen of het zelfs om te keren op weg naar genezing. Als extra voordeel is het zo dat matcha van nature een aangenaam zoete smaak heeft zodat je niet met suiker of suikervervangers hoeft te werken en je toch in je behoefte naar zoetheid bevredigd wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Matcha thee, supergezonde groene theepoederMatcha thee, supergezonde groene theepoederDat groene thee je kan helpen om af te vallen en goed is voor je lichaam wisten we al iets langer. Zo kan het je vetverb…
De gezondste theesoortenDat thee gezond is weten de meeste mensen, maar waarom is thee gezond? Wat voor effecten heeft thee? Welke theesoort moe…
Chinese theeceremonieEen eeuwenoude traditie uit de chinese cultuur is het drinken van thee. De theeceremonie is het ritueel van de zorgvuldi…
Hoe gezond is groene thee?Hoe gezond is groene thee?Hoe gezond is groene thee? Groene thee wordt vaak als gezond gezien, je ziet het overal in terug; niet alleen in thee, m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FCartegnie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Goed voor lever en nieren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19735169
  • Gezondheidsgids Frontier World
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Epigallocatechingallat
  • 137 X meer antioxianten dan chinese groene thee: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14518774
  • Tegen pcb-vergiftiging: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9194336
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Matcha#Weitere_Verwendung
  • http://naturallysavvy.com/eat/the-health-benefits-of-matcha-tea
  • http://www.zenmatchatea.net/matcha
  • Afbeelding bron 1: Cyclonebill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van matchathee"

Reactie

Demi, 14-05-2019 10:01 #1
Beste meneer/mevrouw,
Ik had een vraag over matcha thee in combinatie met bepaalde medicatie. Ik slik namelijk Setraline (een SSRI) en de pil (lev/Ethin).
Voordat ik medicatie slikte, dronk ik veel matcha thee en had het gevoel me daar extra gefocust en energiek bij te voelen.

Kan ik matcha gewoon weer drinken in combinatie met de medicatie die ik nu slik denkt u? Of kan dat interacties teweeg brengen?

Mvg, Demi

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-04-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Thee
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!