InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?

Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?

Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg? De laatste tijd hoor je het steeds vaker om je heen dat iemand zegt: ‘Ik vind eigenlijk dat rokers en drinkers meer zorgpremie moeten betalen’. Ook mensen die weinig bewegen en ongezond eten hebben een ongezonde levensstijl. Zou hier wat aan veranderd moeten worden, en wat dan?

Voordelen

Mensen denken meer aan hun levensstijl

Als je meer zou moeten betalen voor je zorgpremie omdat je een slechte levensstijl hebt, zal dit voor veel mensen een reden zijn om hun levensstijl aan te passen. Het scheelt immers geld! Dit heeft als voordeel dat wanneer mensen op grote schaal hun levensstijl zullen aanpassen, heel Nederland gezonder wordt. Iedereen is vrolijker, bedrijven lopen beter, en er is minder geld nodig om mensen te helpen. Het wordt dan voor ons allemaal beter.

Gezonde mensen betalen niet voor ongezonde mensen

Zoals het nu is, betaalt iedereen evenveel zorgpremie. Het komt er eigenlijk op neer dat mensen die bewust ongezond leven, hun zorgkosten hiervan betaald krijgen door anderen. Dit klopt natuurlijk niet, het is niet eerlijk. Als je mensen met een ongezonde levensstijl meer laat betalen, is dit niet langer zo, maar betaald iedereen ongeveer zijn eigen kosten.

Nadelen

Waar trek je de grens?

Wat het lastige is, als we meer zouden moeten betalen met een ongezonde levensstijl, dat de vraag dan is: ‘Wat houdt een ongezonde levensstijl in?’. Oke, als je rookt, dan is het duidelijk dat het ongezond is. Maar als je nou van een glaasje alcohol houdt, wanneer wordt het dan ongezond? En een patatje bijvoorbeeld, dat kan geen kwaad toch? Wanneer heb je precies een ongezonde levensstijl? Waar trek je de grens. Praktisch gezien is het haast onmogelijk om iedereen in te delen in gezond of ongezond. Ook zullen er mensen zijn die ongezond eten, maar toch nooit problemen hebben met hun gezondheid, moeten zij dan ook meer betalen?

Te weinig kennis over gezonde levensstijl

Als het echt zo gaat worden dat je meer moet betalen bij een ongezonde levensstijl, moet iedereen natuurlijk wel genoeg kennis hebben om een gezonde levensstijl te hebben. Er is nog veel onduidelijkheid over wat nu wel en niet gezond is. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat lichtproducten goed voor je zijn, maar vaak is dat helemaal niet zo. Daarom is het soms lastig om gezond te leven.

Conclusie

Wat weegt nu meer, de voordelen of de nadelen? Als je het bekijkt zoals het nu is, is het niet waarschijnlijk dat het binnenkort wordt ingevoerd. Het is momenteel namelijk nog onmogelijk om iedereen in te delen in gezond of ongezond.
Misschien dat het andersom juist beter werkt. Als je kan aantonen dat je gezond leeft, dat je dan minder hoeft te betalen.
© 2013 - 2019 Me89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidHoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidDe zorgverzekeraar Menzis heeft in september 2012 een spaarsysteem geïntroduceerd. Verzekerden met een gezonde levenssti…
Gezondheid welzijn: tipsGezondheid welzijn: tipsIn onze samenleving zijn we gewend aan een leven vol welvaart. Er is meer dan genoeg eten voor iedereen en dat eten is v…
Is vette vis gezond? Een overzicht van gezonde vette visIs vette vis gezond? Een vraag die veel mensen zich stellen aangezien veel berichten tegenstrijdig zijn. Anderzijds word…
Hoe vruchtbaar ben jij?Hoe vruchtbaar ben jij?Het zwanger worden kan heel snel gaan, of juist erg langzaam. Sommige vrouwen zijn ontzettend vruchtbaar en zouden bij e…

Reageer op het artikel "Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?"

Reacties

Anoniem, 06-06-2018 23:40 #2
Ik word hier heel verdrietig van. Ooit gehoord van emotie-eters? En waarom denk je dat ik rook. Ik ben ooit begonnen in de hoop het pesten tegen te gaan. Het hielp niet natuurlijk maar ik was jong en naïef. Nooit meer kunnen stoppen. Vroeger had ik geen vrienden en zat ik elke woensdagmiddag alleen thuis en alles op te eten wat er in huis was te vinden. Verslaafd zijn is soms geen keuze. Bovendien moet de overheid gezond eten goedkoper maken en fastfood moet duurder. Arme mensen hebben soms geen keus!

Martijn Hegge, 24-01-2017 11:45 #1
Ik ben te dik en ik vind het niet kunnen. Dit komt allemaal door mijn gewrichten en epilepsie en ik kan er niks aan doen.

Infoteur: Me89
Laatste update: 19-06-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!