InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Is vette vis gezond? Een overzicht van gezonde vette vis

Is vette vis gezond? Een overzicht van gezonde vette vis

Is vette vis gezond? Een vraag die veel mensen zich stellen aangezien veel berichten tegenstrijdig zijn. Anderzijds worden we grootgebracht met het idee dat vet ongezond is, dus dan is vette vis toch ook ongezond? Niets is echter minder waar; net zoals er ook goede suikers bestaan, bestaan er ook goede vetten. Meer zelfs, die vetten zijn niet alleen goed, ons lichaam heeft ze ook nodig. Wat zijn nu gezonde vissoorten, ondanks het feit dat ze toch vet zijn.

Inhoud

Is vette vis gezond of ongezond?

Ondanks het feit dat vette vis effectief rijk is aan vetten is hij toch gezond. De vetten die in vette vis zitten zijn namelijk van levensbelang voor ons lichaam, vooral de hersenfuncties halen profijt uit de vetten van vis. Er zijn verschillende studies waarbij is gekeken naar mensen die wel vette vis eten en mensen die geen vette vis eten, de resultaten waren op z'n minst gezegd opmerkelijk. Wetenschappers zijn het erover eens dat mensen die geen vette vis eten meer risico lopen op neigingen tot zelfmoord, depressie of uitingen van geweld. Ook de intelligentie van mensen die geen vis eten zou drastisch lager zijn dan die van viseters.

Hoe komt het dat vette vis gezond is?

Net zoals koolhydraten en eiwitten heeft ons lichaam ook vetten nodig. Er is echter een verschil tussen ongezonde verzadigde en gezonde onverzadigde vetzuren. Gelukkig zijn de meeste vette vissoorten rijk aan onverzadigde vetzuren, de gezonde variant van vet. Het gezonde vetzuur in vette vis heet omega 3, een vetzuur dat kan bijdragen aan de werking van ons lichaam door bijvoorbeeld cholesterolverlagend te werken.

Wat is het voordeel van vette vis voor mijn gezondheid?

Zoals eerder aangehaald kan vette vis cholesterolverlagend te werken, er zijn echter tal van andere redenen om vette vis niet links te laten liggen. Studies hebben uitgewezen dat mensen die vaak vette vis eten 20 tot 30% minder kans hebben op sterfte door hart- en vaatziekten. Ook de kans op dementie en hartstilstand wordt drastisch kleiner voor mensen die vaak vette vis eten. Daarnaast halen ook zwangere vrouwen hun profijt uit vette vis, ze zouden minder kans hebben op een te vroeg geboren kind of onderontwikkelde kinderen.

Is niet-vette vis dan ongezond?

Helemaal niet! Voedingsbronnen met weinig vetten zoals ook mager vlees zijn niet ongezond, op op z'n minst toch minder ongezond dan voedsel met verzadigde vetzuren. Alleen het feit dat vette vissen met omega 3-vetzuren zo gezond zijn wil nog niet zeggen dat vissen zonder vet niet mogen gegeten worden.

Overzicht vette en niet-vette vissoorten

MagerHalfvetVet
KabeljauwForelPaling
SchelvisTonijnMakreel
TongDoradeHaring
SnoekAnsjovisSardienen
ScharHeilbotGekweekte zalm
Rog Zandvis
Wijting

Opgepast met vissoorten die rijk zijn aan kwik

Hoewel vette vis wel gezond is, dient er toch een kanttekening geplaatst te worden. Er zijn bepaalde vissoorten die door waterverontreiniging rijk zijn aan kwik, een metaal dat ons lichaam kan missen als de pest. Of het dan gaat om een vette of niet vette vis, het is steeds ongezond. Zeker zwangere vrouwen en verzwakte personen dienen deze vissoorten te vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is tonijn gezond?Is tonijn gezond?Van tonijn zijn er verschillende soorten, de meest bekende is de Albacoretonijn. Tonijn is vers en in blik beschikbaar,…
Superfoods: de gevarenSuperfoods: de gevarenSuperfoods waren dé gezondheidsrage van 2013. Ook in 2014 blijven de superfoods onverminderd populair. Maar er komen ste…
Hoe verzorg je een vette huid?Hoe verzorg je een vette huid?Een vette huid komt vooral voor bij jonge mensen en is te herkennen aan de T-zone (voorhoofd, neus en kin), die dan vaak…
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Is haring gezond?Is haring gezond?Van haring zijn er verschillende soorten, waarvan in Nederland de Hollands Nieuwe (maatjesharing) het bekendst is. Harin…
Bronnen en referenties
  • http://www.rebuild-from-depression.com/blog/2010/02/which_fish_contain_omega_3.html
  • http://www.seniorennet.be/Pages/Advies/advies3.php?ID=600
  • http://algemeen.info/lichaam-gezondheid/overig/vette-vissoorten-welke-vis-is-vette-vis

Reageer op het artikel "Is vette vis gezond? Een overzicht van gezonde vette vis"

Reacties

Abts Jozef, 22-10-2017 20:53 #5
Is pangasius een gezonde vissoort?

Leo, 05-11-2015 15:42 #4
Vette vis eten is dus gezond. Volgens jullie schema valt gekweekte zalm daar ook onder.
Klik ik vervolgens op de link daaronder met een overzicht van vissoorten om te vermijden vanwege de hoge concentratie kwik dan zie ik tot mijn verbazing dat gekweekte zalm behoort tot 'de vijf ongezondste vissoorten om te eten'. Niet zozeer vanwege de aanwezigheid van kwik overigens maar omdat deze vissoort bol staat van de antibiotica.
Lijkt mij tegenstrijdig.

José, 21-05-2015 21:14 #3
@valkenier
Ik zie dat u uw vraag al een tijdje geleden heeft gesteld, maar ik zou er toch graag op reageren. Mijn vader heeft ook diabetes en die is toevallig visboer.
Vette vissoorten zijn goed, deze bevatten veel omega 3, dit zijn geen 'dikmakende' vetten (u moet er natuurlijk niet mee overdrijven, ik zeg altijd: alles met TE ervoor is niet goed).
U geeft aan geen keukenprinses te zijn, dit is gelukkig ook niet nodig. U kunt bijvoorbeeld nemen: haring of makreelfilet hier hoeft u zelf praktisch niks meer aan te doen.

Hopelijk heeft u hier iets aan!

Valkenier, 30-01-2015 15:38 #2
Ik ben diabetes patient. Wat voor vis moet ik eten zonder aan te komen?
Bestaan er heel eenvoudige recepten?
Ik ben geen keukenprinces.

Bedankt voor het lezen.

Clabots L., 21-03-2014 09:54 #1
Meerdere malen per week eet ik vis en let daarbij op dat ik zeker twee maal per week vette vis eet, liefst vers. Maar sardientjes, makreel, zalm, tonijn uit blik hebben die dezelfde voedingswaarden als verse vis? Ik eet namelijk geen broodmaaltijd maar s'avonds een variatie van groenten met soms daarbij vis uit blik.
Met vriendelijke groeten L Clabots

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 14-02-2013
Subrubriek: Dieet
Special: (On)Gezonde Vis!
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!