InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?

Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?

Verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren staan tegenwoordig vermeldt op de verpakking van zowat alle voedingsmiddelen. Hoewel zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren beide vetten zijn is in tegenstelling tot wat vele mensen denken één van deze vetten wél gezond. Net zoals het lichaam ook bepaalde koolhydraten (suikers) nodig heeft om te functioneren zijn er ook bepaalde vetten nodig om ons te voorzien van energie.

In dit artikel

Wat zijn vetzuren?

Vetzuren zijn een bestanddeel van de vetten in het voedsel dat we eten. De vetzuren in die vetten kunnen onderverdeeld worden in verschillende types. Niet ieder type vetzuur is schadelijk voor de gezondheid, vetten met het juiste type vetzuren zijn in tegenstelling tot wat velen denken dus niet schadelijk voor de gezondheid. De verschillende types vetzuren zijn:
  • Verzadigd
  • Enkelvoudig onverzadigd
  • Meervoudig onverzadigd
  • Cholesterol

Wat zijn verzadigde vetzuren?

Net zoals eiwitten komen verzadigde vetzuren voor in zowel dierlijke als plantaardige producten, al halen de dierlijke producten wel de bovenhand. Vetten met verzadigde vetzuren zijn meestal niet vloeibaar wanneer ze zich op kamertemperatuur bevinden. Verzadigde vetzuren zijn niet gezond, ze zorgen er namelijk voor dat het cholesterolgehalte stijgt. Dit kan ervoor zorgen dat bloedvaten dicht komen te zitten waardoor de kans op bepaalde hartaandoeningen zoals een hartinfarct aanzienlijk stijgt.

Overzicht van enkele producten met veel verzadigde vetzuren:
CacaoproductenPalmolieKokosvetRoomboterKaas
MelkGebakjesKoekjeschocoladeRoomijs
KnackworstSpekChipsHard frituurvetSauzen

Wat zijn enkelvoudig onverzadigde vetzuren?

Aangezien enkelvoudig onverzadigde vetzuren het cholesterolgehalte helpen dalen heet men ze goede vetten. Mensen met een te hoge Body Mass Index of BMI worden ten zeerste aangeraden verzadigde vetzuren te vervangen door enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Wanneer men gebruik maakt van enkelvoudig onverzadigde vetzuren is het niet zo erg om wat meer vet te gebruiken dan wanneer verzadigde vetten gebruikt worden.

Overzicht van enkele producten met veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren:
OlijfolieArachideolieKoolzaadoliePlantaardige margarineNoten

Wat zijn meervoudig onverzadigde vetzuren?

Net als enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn ook meervoudig verzadigde vetzuren goede vetten die bijdragen aan een gezondere maaltijd. Net als sommige koolhydraten zijn meervoudig onverzadigde vetzuren zelfs cruciaal voor een juiste werking van het lichaam. Anderzijds hebben deze vetten net als enkelvoudig onverzadigde vetzuren ook een goede invloed op het cholesterolgehalte.

Overzicht van enkele producten met veel meervoudig onverzadigde vetzuren:
ZonnebloemolieMaïsolieSojaolieNotenolieDuivenpitolie
Vette visMinarine

Wat is cholesterol?

Cholesterol wordt vaak in verband gebracht met een te hoog gehalte eraan. Weinigen weten echter dat cholesterol een vet is dat aangemaakt wordt door het lichaam. Doordat sommige producten veel cholesterol bevatten kunnen mensen die veel van dit soort producten eten een te hoog cholesterolgehalte in hun bloed krijgen. In vele vleessoorten zit slechte cholesterol, al bestaat daarvoor wel een alternatief door gewoon gezonder vlees te eten.

Overzicht van enkele producten met veel cholesterol:
PizzaSnoepKoekjesEidooiersVettig vlees
BoterZuitvelproductenYoghurt

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vetten en oliënVetten en oliënWe letten momenteel erg op wat we eten. Zit er veel vet in? Of juist niet? En zijn de vetten verzadigd of onverzadigd? E…
Tekort en overmaat vetTekort en overmaat vetDe macronutriënten vet, eiwit en koolhydraten zijn voor ons lichaam essentieel. Van elk nutriënt moeten we voldoende bin…
Vetten, vetzuren en hun functiesVetten, vetzuren en hun functiesVetten hebben, vooral de laatste jaren, een negatieve klank. Veel mensen zijn bezig met gezonde voeding en afvallen en v…
Onverzadigde vetten verkleinen kans op hart- en vaatziektenOnverzadigde vetten verkleinen kans op hart- en vaatziektenPer jaar zouden bijna vijfduizend gevallen van hart- en vaatziekten voorkomen kunnen worden. Dit heeft te maken met de v…
Eigenschappen van vettenEigenschappen van vettenVetten zitten in heel veel voedingsmiddelen. In dit artikel wordt er ingegaan op de chemische structuur van vet en de ei…

Reageer op het artikel "Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?"

Reacties

Ru, 09-10-2014 11:23 #2
Dankje @basvanheel! Ik las dit artikel ook met open mond!
Door verzadigde vetten en transvetten op 1 hoop te gooien en ze slecht te noemen, ben je mensen verkeerd aan het informeren. Ik snap dat het makkelijker is om gewoon de marketing-tekstjes van Voedingscentrum 1-op-1 over te nemen, maar realiseer je dat dit een instantie is die betaald wordt door o.a. Ahold en een heel andere agenda heeft dan objectieve voedsel informatie leveren aan mensen.
Dus voor de duidelijkheid:

Verzadigde vetten zijn GOED omdat:
- Ze je een verzadigd gevoel geven (makkelijk te onthouden). Je hebt dus minder behoefte om snacks (vaak suikers/transvetten) tussen de maaltijden door te eten.
- Ze helpen ook eiwitten en vetoplosbare vitaminen (A, D, E, K) op te nemen.
- Zitten in: roomboter, cacaoboter, kokosvet/olie, dierlijk vet, ei

Transvetten zijn SLECHT omdat:
- Noem maar op; associatie met hart/vaatziekten, kanker, immuumsysteem verslechtering, etc etc.
- Zitten in ongeveer alles in het koekvak, snoep, frituurvet, etc etc.

En zeggen dat het slecht is als je cholesterol gehalte stijgt is ook te kort door de bocht. Moedermelk zou dan verboden moeten zijn. Je hebt het hard nodig voor je celwand aanmaak en andere dingen. Maar zoals met alles: teveel is nooit goed.

Basvanheel, 22-06-2014 14:47 #1
Verzadigde vetten zijn wel gezond! Aub een verschil maken tussen verzadigde verzuren en geharde verzadigde vetzuren de zogenaamde transvetten. Transvetten zijn geharde vetten door de industrie om goedkope onverzadigde vetzuren om te zetten in harde verzadigde vetzuren waardoor langer houdbaar doordat deze niet gaan oxideren. Bijkomend voordeel dat deze niet meer zo snel oxideert en een hoger rookpunt heeft. Dit is zeer slecht voor hart en vaten en verhoogd slecht cholesterol! Ook hierin mogen jullie meer onderscheid maken! Deze geharde transvetten zijn beter houdbaar, hoger rookpunt (friture/bakken) en door vaste vorm smeerbaar in magarine/halvarine of verwerkbaar in koek en snoep.
Een beetje google leert veel meer over deze verschillen. Mens en gezondheid.nu mag hier wel war meer onderscheid in maken en niet meegaan in de bakerpraatjes die sinds de jaren 70! hierover de ronde doen die de industrie aanwakkert om de goedkope meervoudig verzadigde vetten aan de markt te brengen. Dus aub verschil in verzadigd, gehard(trans) vet, onverzadigd, meervoudig onverzadigd cholesterol in goede soorten en minder goede soorten aub verwerken in het artikel.

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 06-09-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!