InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Peuters en voedsel

Peuters en voedsel

Peuters en voedsel Wat laat je je peuter wel en niet eten? Etenswaren zijn er tegenwoordig in overvloed. Elke keer komen er weer nieuwe producten op de markt waarvan de fabrikanten beloven dat het gezond is voor kinderen. Belangrijk is dat je als ouder zelf het goed voorbeeld geeft. Kinderen nemen namelijk vaak het gedrag van de moeder en vader over. Zodra kinderen de leeftijd van een jaar hebben bereikt kunnen ze met hele gezin mee-eten. Het is belangrijk dat je zoontje of dochtertje gevarieerd eet en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt met vitaminen, mineralen, voedingsvezels, belangrijke vetzuren, aminozuren en koolhydraten. Dat is onder meer te halen uit brood, a rdappelen, groente, fruit, melk, kaas, vlees, vis, tahoe, margarine en drinken. Je kunt er van uit gaan dat je kind voldoende binnenkrijgt wanneer hij beweeglijk en vrolijk is.

Drinken en tussendoortjes

Peuters drinken ongeveer een halve tot hele liter. Varieer ook met drinken, zoals afwisselend melk, water, thee (niet te heet!), vruchtensap en ranja. Tussendoor mag je je kind gerust wat te eten of drinken geven. Goede tussendoortjes voor jonge kinderen zijn kinderkoekjes, een beetje fruit, een rijstwafel of een soepstengel. Voor oudere kinderen zijn ook mueslibolletjes en een stuk eierkoek geschikt. Het is niet goed voor peuters om de gehele dag op een zuigfles te sabbelen. Kinderen die drinken als frisdrank, sap, melk en thee met suiker lang in de mond houden krijgen snel last van een rot gebit. Een glas met een van deze vloeistoffen kan beter achter elkaar worden leeggedronken.

Moeilijke eters

Veel kinderen zijn moeilijke eters, waardoor ouders uit gemakzucht kiezen voor lekkere ongezonde tussendoortjes, omdat ze bang zijn dat hun kroost te weinig binnenkrijgt. Ga hier niet in mee. Geef voedsel op vaste tijdstippen. Belangrijk is om kinderen niet te veel calorierijke tussendoortjes te geven, zodat hun trek verdwijnt. Vraag je kinderen om mee te denken over de maaltijd, laat ze bijvoorbeeld hun eigen broodbeleg kiezen. Beloon je kind wanneer hij braaf aan het eten is. Dwing kinderen niet om een maaltijd op te eten die ze niet willen. Zo voorkom je een telkens terugkerende oorlog aan de keukentafel, maar geef je kind geen ander eten. Eet als gezin aan tafel met de tv uit en zorg ervoor dat iedereen aan tafel blijft tot iedereen klaar is met eten. Maak er een gezellig moment van. Dat stimuleert kinderen om het bord leeg te eten.

Schijf van Vijf

Wie moeite heeft met het kiezen van goede voedingswaren kan steun vinden bij de Schijf van Vijf. Daarin staan vijf belangrijke punten om gezond en gevarieerd te eten. Belangrijk is om als eerste afwisselend te eten, niet te veel te eten, te kiezen voor producten met onverzadigd vet, veel groente, fruit en brood te eten en je te houden aan houdbaarheidsdata die op verpakkingen van producten staan. Vermijd het eten van verzadigd vet. Dat zit vooral in roomboter, harde margarine, cake, taart, vette kaas en vet vlees. Producten als sauzen, koek, snoep en taart bevatten veel vetten. Er zitten weinig gezonde voedingsstoffen in. Groente en fruit zijn belangrijk vanwege de vele vitamines en mineralen die er in zitten zoals vitamine C, foliumzuur, kalium en vezels. Brood, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten bevatten koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamine B en mineralen. Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers zijn goede keuzes vanege de eiwitten, ijzer, calcium, visvetzuren en vitamine B. In vetten en olie zitten vitaminen A en D.

Maaltijden

Drie hoofdmaaltijden op een dag zijn belangrijk. Laat je kind tussendoor niet meer dan vier tussendoortjes eten. Sla het ontbijt nooit over en geef als ouder zelf het goede voorbeeld. Het ontbijt geeft een goede start. Wie het ontbijt overslaat gaat later op de dag veel meer eten en het is bewezen dat de start van de dag met eten zorgt voor betere prestaties op school. Het is voor kinderen belangrijk om zuivel te te drinken en te eten vanwege de calcium die er in zit voor sterke beenderen. Wanneer ze ouder worden hebben ze dan minder kans op bontontkalking.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kinderen en gezondheid door Hanne Molenaar en Nienke ten Hoor-Aukema, uitgeverij Spectrum, 2006

Reageer op het artikel "Peuters en voedsel"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 08-09-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!