InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe voorkom je een voedselinfectie?

Hoe voorkom je een voedselinfectie?

Hoe voorkom je een voedselinfectie? Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een voedselinfectie en zijn nare gevolgen. Enkele eenvoudige maatregelen kunnen ervoor zorgen dat de kans ertoe fel vermindert.

Wat is een voedselinfectie?

Wanneer een mens voeding of drank tot zich neemt dat besmet werd door een virus, een parasiet of een bacterie krijgt hij acht uur na consumptie te maken met diarree, braken en/of buikpijn of buikkrampen. Dan heb je een ontsteking van maag en darmen opgelopen. Deze duurt gewoonlijk tussen één en drie dagen en verdwijnt zonder specifieke medicatie. Een voedselinfectie mag niet verward worden met een voedselvergiftiging die veroorzaakt wordt door het innemen van voeding of drank die reeds door ziekteverwekkers aangemaakte giftige stoffen (toxines), bevatten. Deze kunnen je ziek maken. De gevolgen zoals misselijkheid en braken manifesteren zich al enkele uren na de vergiftiging. Een infectie kan je krijgen bij gebrek aan hygiëne of als de bewaring niet gebeurt zoals het hoort.

Micro-organismen

Er zijn verschillende soorten micro-organismen die we in voeding terugvinden. Je hebt micro-organismen die een gunstige werking hebben op producten en deze beter maken. Denk bijvoorbeeld aan gist voor bier, bacteriën voor yoghurt of schimmels voor kaas.Andere hebben een negatieve invloed en soms is die zichtbaar als de kleur of de smaak van de producten verandert. Vaak is die echter onzichtbaar en merkt men pas later dat het product in kwestie aangetast is.

Voorkomen

Om te voorkomen dat je een infectie oploopt kun je enkele voorzorgsmaatregelen treffen. Het allerbelangrijkste in de keuken is de hygiëne zodat bacteriën en consoorten geen kans krijgen. Vandaar dat je je handen altijd degelijk moet wassen, met proper materiaal moet werken en voortdurend van vaatdoek moet wisselen. Je producten bewaar je koel en je houdt rekening met de vervaldatum. Vermits bacteriën niet van warmte houden moet je er bijvoorbeeld zorg voor dragen dat vlees, vis en schelpdieren heet gebakken worden. Vlees moet tot in de kern opgewarmd worden.

Voeding zoals groenten of vis koop je zo vers mogelijk en koel je meteen na aankoop.

Test-aankoop

In het gezondheidsmagazine van Test-aankoop van augustus-september 2011 vind je een uitgebreid artikel over dit onderwerp.
© 2011 - 2019 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Test Gezondheid, augustus-september 2011

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je een voedselinfectie?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 11-09-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!