InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom eten Nederlanders te weinig vis?

Waarom eten Nederlanders te weinig vis?

Waarom eten Nederlanders te weinig vis? Wij horen regelmatig in het nieuws dat vis gezond is. Twee keer in de week vis eten is het advies. Maar waarom eten wij Nederlanders dan zo weinig vis? Is vis veel duurder dan vlees?

Nederlanders en vis

In veel landen staat vis regelmatig op het menu. Helaas lopen de Nederlanders qua visconsumptie behoorlijk achter in verhouding tot andere landen. Volgens rijksinstituut voor gezondheid en milieu, eet maar twintig procent van de Nederlanders twee maal per week vis. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Kinderen eten zelfs nog minder vis. Acht procent van jongens eet twee maal per week vis, en zeven procent van de meisjes. Nederlanders zijn steeds vaker bewust van gezonde voeding, maar twee keer per week vis eten wordt in de meeste huishoudens niet geconsumeerd.

Vis is gezond

Dat vis gezond is horen en lezen we steeds vaker in het nieuws en de media. Vis bevat veel vetzuren en die zijn goed voor hart- en bloedvaten. Deze vetten zitten dan vooral in haring, makreel, heilbot, bokking, sardines, forel zalm en paling. Er wordt daarom aan geraden minimaal één keer in de week vette vis te eten. Dat wil niet zeggen dat de andere vissoorten niet boordevol vitaminen en mineralen zitten! Vis is ook belangrijk voor de hersenen en ogen, juist voor kinderen die in de groei zijn. Het schijnt dat je je ook beter kunt concentreren als je voldoende vis binnenkrijgt. Vis bevat ook belangrijke mineralen zoals selenium en jodium.

Prijs van vis te hoog

Zou het kunnen zijn dat Nederlanders vis te duur vinden en daarom te weinig vis eten?
Uit een onderzoek naar visconsumptie is gebleken dat maar liefst 32% van de Nederlanders vis te duur vind, en daarom niet voor voor vis kiest. In tijden van crisis willen wij vooral bezuinigen waardoor de consumptie van vis ook lager wordt.

Overige oorzaken weinig visconsumptie

Nederlanders eten geen vis omdat ze bang zijn zich in een graatje te verslikken. Een kwart van de Nederlanders vindt het ook niet fijn om de vis schoon te maken. Ook houden smaak en geur ons tegen om vis te bereiden. Nederlanders zijn ook niet erg vertrouwd met het bereiden van vis, en zouden het ook vaker eten als ze zouden weten hoe ze snel en lekker vis kunnen klaar maken.

Is vis ook echt zo duur?

Verse vis is in de supermarkt inderdaad prijziger dan vers vlees. Eén van de goedkoopste vlees soorten is gehakt, regelmatig in de aanbieding te koop voor zo'n vier euro per kilo. Eén van de goedkoopste vissoorten is panagsiusfilet, in de aanbieding te koop voor 7 - 8 euro per kilo. Maar als je kijkt naar de prijs van diepvriesvis, kun je zonder aanbieding al pangasius vis kopen met een kiloprijs onder de vijf euro. Een dure verse vis soort is bijvoorbeeld een zalmhaasje, kiloprijs 26 euro. Daarentegen kost een kilo premium biefstuk ook al 27 euro per kilo. Vis kun je net als vlees zo duur maken als je zelf wilt.
© 2014 - 2019 Nathalier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop serviesEen servies hoeft niet duur te zijn. Er zijn tegenwoordig hele leuke en goedkope serviezen te koop. Een belangrijk voord…
Goedkope, snelle en gezonde maaltijden bereiden + tips!Goedkope, snelle en gezonde maaltijden bereiden + tips!Zit je krap bij kas? Heb je geen zin om te koken? Maak dan een van deze makkelijke, gezonde en kostenbesparende maaltijd…
Goedkoop en toch gezond eten!Goedkoop en toch gezond eten!Er zijn vele manieren om gezond en toch goedkoop te eten. Dit is een verzameling van wijsheden vergaard door jarenlange…
Goedkoop op Wintersport in AndorraGoedkoop op Wintersport in AndorraWie goedkoop op wintersport wil kan ervoor kiezen om naar Andorra te gaan. De prijzen zijn in Andorra erg laag, waardoor…
Bronnen en referenties
  • www.nationaalkompas.nl
  • www.msc.org
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.ah.nl

Reageer op het artikel "Waarom eten Nederlanders te weinig vis?"

Reacties

Branco Bonn, 19-04-2017 13:17 #3
De reden dat ik geen vis eet is, dat de vis belachelijk duur is. Daar word ik niet zat van. ze zeggen dat vis gezond is, maar het is niet gezond voor je portemonnee. Vind de prijzen werkelijk belachelijk. Er is meer vis op aarde dan viervoeters die gefokt worden moet voor de slacht. En toch is vis peper duur. 300 gram zalm filet dik 4 a 5 euro. zijn 12 gulden. laat maar zitten. Dus in dat geval is dat een van de hoofdreden waarom mensen geen vis eten. het is gewoon onbetaalbaar voor vele mensen. en ik vind dat niet gek. Dan maar een speklapje voor de avond. als ze de prijzen acceptabel maken zouden ook meer mensen vis gaan eten. aangezien er meer vis op aarde is snap ik sowieso niet waarom ze het zo duur durven te maken. vind het oplichterij.

Sheukel, 12-07-2014 17:52 #2
Kom regelmatig in Portugal en Spanje: daar is vis volksvoedsel en BETAALBAAR. In NL is vis elitevoedsel geworden. Ook alle ingeblikte vis is in NL een stuk duurder dan in Zuid Europa.
Dus ik eet wel vis in het zuiden, en zeker GEEN vis in Nederland.

Wolker, 12-02-2014 15:03 #1
Vis is gewoon veel te duur, wij kopen het niet meer. Vorige maand is de druppel geweest, toen hadden we een portie kibbeling voor twee personen en een kind en moesten we ruim dertig euro aftikken… De kibbeling was daarbij niet vers maar opgewarmd in de magnetron! En dat bij een viswinkel… En zo duur maken als je zelf wil is natuurlijk deels waar… Goedkope pangasiusfilet is vaak van zo'n slechte en ongezonde kwaliteit. Goedkope Panga’s zijn vaak besmet met hoge concentraties van giftige stoffen en bacteriën, zijn verpakt en bevroren in vervuild rivierwater, het voedsel van Panga's wordt ingespoten met gevaarlijke hormonen waardoor ze vier keer sneller groeien dan normaal. Op maandag 20 augustus 2012 is mede dankzij het Wereld Natuurfonds in Amsterdam het ASC keurmerk gepresenteerd. Naast het MSC keurmerk voor wild gevangen vis kun je dankzij het ASC keurmerk in de supermarkt duidelijk zien of de vis op een verantwoorde manier is gekweekt. Deze goedgekeurde Panga's zijn ook een stuk duurder.

Nee vis is klaar voor ons, hoe lekker we het ook vinden we nemen wel omega-3-pillen om de gezonde vetzuren binnen te krijgen… (We eten trouwens ook geen varkensvlees, plofkippen en doorfokrund). Reactie infoteur, 13-02-2014
Beste Wolker,
U heeft helemaal gelijk! Verse vis ook ook erg duur. Twee keer in de week verse vis past inderdaad niet bij een klein budget, zelfs vis op de markt is best prijzig. Een bedrag van 30 euro is wel erg veel geld! Vandaar dat ik vooral in ga op diepvries vis. Gelukkig zijn er steeds meer supermarkten die vis Met een ASC merk verkopen. Queens diepvries vis heeft ook een ASC keurmerk en wellicht zijn er wel meer van dit soort merken in de supermarkt te koop. Misschien volgende keer toch eens diepvries kibbeling proberen.

Infoteur: Nathalier
Gepubliceerd: 07-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!