InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van pattison

De geneeskracht van pattison

De geneeskracht van pattison Pattison is familie van de pompoen, komkommer en meloen. De pattison komt oorspronkelijk uit Mexico en Guatemala. De pattison valt vooral op door zijn kleine afmeting. Er zijn gele, groene en witte pattisonsoorten. In Nederland zie je de pattison steeds vaker te koop maar het is nog steeds niet algemeen verkrijgbaar. Het is een gezonde groente die je makkelijk in de keuken kunt verwerken. Je snijdt het steeltje eraf, wast ze, snijdt ze in plakjes en bakt ze op met peper en zout. Makkelijker kan het niet. Eventueel voorzie je ze van extra smaak door een knoflookteentje, uitje en pepertje mee te bakken. Bakken of gratineren zijn de lekkerste bereidingsmethoden voor pattisons maar je kunt ze ook blancheren, stomen of gewoon koken.

Inhoud:

Naamgeving pattison

De Latijnse naam van pattison is net als die van ander pompoenen: cucurbita pepo. De variatie heet ´Ovifera´. Pattison heet in het Nederlands ook wel prinsenmuts, keizersmuts of bisschopsmuts. Dat is een grappige naam aangezien de vorm van deze groente enigszins op een muts lijkt. De naam pattison kom van de Engelse naam pattypan. Dat betekent letterlijk ´een pan om patty in de bakken´. De pattisons worden vaak gebakken gegeten. Vanuit deze Engelse naam is de Franse naam pattison ontstaan. In Nederland zeggen we vaker pattison dan prinsenmuts, hoewel de laatste een leukere naam is.

Traditioneel gebruik pattison

Rembert Dodoens, de baanbrekende kruidenwetenschapper uit de 16e eeuw, kende de kleine pattison pompoentjes ook alleen noemde hij ze Turkse pepoenen. Hij beval het vruchtvlees van alle bekende pompoenen aan om in te smeren rond de ogen teneinde zweren te verdrijven. Het zaad, meel en sap kan volgens Dodoens worden gebruikt om het gezicht mee in te wrijven om zodoende het te ontdoen van huidvlekken.

Prinsenmuts] / Bron: Jamain, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Prinsenmuts] / Bron: Jamain, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Voedingswaarde pattison

In pattison zit veel vitamine B3, C en A. Ook bevat het relatief veel vitamine B11. Daarnaast bevat het veel van de mineralen magnesium en kalium. Er zitten slechts weinig calorieën in. De voedingsstoffen in pattison maken het een groente vol antioxidanten. Er zitten eveneens behoorlijk veel vezels in. Dat zijn allemaal factoren die deze groente extra gezond maken.

Pattison bij kanker

Pattison zal een aanwezige kanker wellicht niet genezen maar kan wel meehelpen een kanker te voorkomen. De vezels in pattison helpen mee om darmkanker te voorkomen. Vitamine C en A zijn antioxidanten die vrije radicalen bestrijden. Vrije radicalen kunnen DNA-schade en ontstekingen op celniveau veroorzaken. Deze ontstekingen kunnen, als er te weinig antioxidanten in de voeding zit, gaan leiden tot een ontsteking in de cel waardoor de cel zich kan omvormen in een kankercel. Hiervoor is het belangrijk om te weten dat een gebrek aan omega 3 en 6 vetten vooral bijdraagt aan kankervorming. Lees hiervoor Brian Peskin, het verzwegen verhaal over kanker. In pattison zit een kleine hoeveelheid omega 3 en 6-vetzuren. Pattison werkt met name bij prostaat- en darmkanker.

Pattisons om af te vallen

Pattisons bevatten niet zoveel calorieën, rond de 30 per 100 gram. Daarom is het een goede groente voor mensen die een dieet volgen gericht op het verliezen van kilo´s. De voedingswaarde van pattison maakt het een goede groente voor obesitaspatiënten. Tijdens een dieet kun je soms te weinig voedingsstoffen binnen krijgen maar de uitgebreide voedingswaarde van pattison kan dat voorkomen. Per 100 gram zitten er 5 gram vezels in pattison en die zorgen ervoor dat je langer een vol gevoel houdt en de bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Hierdoor ga je minder snel verlangen naar een nieuwe portie eten. Iemand die gemotiveerd is om af te vallen wordt op deze manier ondersteund.

Pattison aan de plant / Bron: Rameshng, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pattison aan de plant / Bron: Rameshng, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pattisons, goed voor het hart

Er zit kalium en magnesium in pattisons. Deze stoffen verlagen op natuurlijke wijze de bloeddruk terwijl het hartritme gelijk blijft. Magnesium is er bij wetenschappers om bekend dat het de kans op een hartaanval verkleint. Als je deze feiten samen neemt met de antioxidantwaarde van pattisons en je in het achterhoofd houdt dat antioxidanten belangrijk zijn om de wanden van de bloedvaten schoon te houden zodat aderverkalking minder snel optreedt, begrijp je dat pattisons goed zijn voor het hart. Het is mogelijk om hart- en vaatziekten te voorkomen door juiste voeding.

Contra-indicaties

In pattisons zit een kleine hoeveelheid oxaalzuur. Voor de meeste mensen is dat niet schadelijk maar mensen met galblaasproblemen en nierkwalen moeten deze groente mijden omdat hun ziekten kunnen verergeren. Is er bekend dat je last hebt van oxaalstenen, dan is het belangrijk om geen producten met oxaalzuur te eten.
Gerelateerde artikelen
10 onbekende groentesoortenEr zijn veel meer groenten dan op de groenteafdeling van een supermarkt. Biologische winkels, markten en vooral moestuin…
mijn kijk opDe geneeskracht van oxaalzuurOver oxaalzuur doen de wildste verhalen de ronde. Vele artsen en natuurartsen weten te melden dat oxaalzuur slecht is. O…
Super gezond tussendoortje: SmoothiesSuper gezond tussendoortje: SmoothiesEen makkelijke, supergezonde en smakelijke oplossing voor tussendoortjes. De smoothie. Alle basisingredienten van een sm…
Waarom is een aardbei gezond?Waarom is een aardbei gezond?De aardbei is een van de populairste fruitsoorten. Door de zoete smaak is de aardbei voor veel mensen zelfs het favoriet…
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jamain, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pattypan_squash
  • Voedingswaarde: http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3226
  • Dodoens: http://leesmaar.nl/cruijdeboeck/deel5/capitel028.htm
  • http://www.herbalist.com/articles/details/1201/Pattypan+Squash
  • http://www.waverlandsedingen.be/index.php/alle-artikelen/320-patisson-een-vergeten-groente
  • Afbeelding bron 1: Jamain, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Rameshng, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van pattison"

Reactie

Ben, 28-07-2015 16:23 #1
Het zaad, meel en sap kont volgens Dodoens worden gebruikt om het gezicht mee in te wrijven om zodoende het te ontdoen van huidvlekken.

Schrijffoutje kont in plaats van kon Reactie infoteur, 09-08-2015
Bedankt voor het opmerken van de typefout.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!