InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van meiraap of knolraap

De geneeskracht van meiraap of knolraap

De geneeskracht van meiraap of knolraap Meiraap is een bekende groente van weleer in Nederland en België die vanaf eind mei tot november geoogst kan worden. Het is een supergezonde groente, vooral de bladeren blinken uit in hoge percentages voor vitaminen en mineralen, hoger dan menig exotisch en duur ´superfood´. De meiraap is steeds vaker terug te vinden in de groentewinkels, vooral de biologische winkels. Lang is de meiraap alleen door moestuinhouders gekweekt maar deze groenten wordt thans aan de vergetelheid ontrukt. Je ziet hem ook steeds vaker op de menukaart staan van restaurants waar men originaliteit hoog in het vaandel heeft. De knolraap is nauw verwant aan de stoppelknol.
Botanische tekening van meiraap uit de Weense dioscorides / Bron: Unbekannter Pflanzenmaler, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening van meiraap uit de Weense dioscorides / Bron: Unbekannter Pflanzenmaler, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Eet de bladeren!

Meiraap zou altijd inclusief de bladeren moeten worden verkocht want deze bevatten aanzienlijk meer vitaminen en mineralen dan de knol. In de bladeren zit driemaal zoveel vitamine C. Ter vergelijking: in 100 gram van de meiraapknol zit reeds 35% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Dat betekent dat ineen ons meiraapgroen al meer dan de ADH-waarde voor vitamine C zit. Van verscheidene andere fytonutriënten zit er ook meer in het blad: zes maal zoveel calcium, driemaal zoveel van het mineraal mangaan en zelfs 250 keer zoveel vitamine K. Vitamine A zit niet in de knol maar wel in ruime mate in het bladgroen, maar liefst 1400% van de ADH, per ons! Het aantal calorieën van de knol het het groen is ongeveer gelijk.

Meiraap in de keuken

Het loof aan de meiraap, wat soms mee wordt verkocht is eetbaar maar het zijn geen raapstelen zoals soms gedacht wordt. De bladeren smaken een beetje bitter maar dat kun je eraf krijgen door het even te blancheren. Je kunt meiraap in zijn geheel koken of in blokjes. Hoe kleiner je het kookt, des te sneller het gaar is. De meiraap groeit met een lange penwortel en het gedeelte net onder de grond, onder de bladeren wordt een stuk dikker, een knol. Jonge, kleine meiraap wordt sterker gewaardeerd door culinaire experts dan grote, volgroeide exemplaren. Een jonge meiraap kun je zo rauw in een salade eten. Het is ook een goed idee om meiraap in te leggen in azijn.
In Iran is gekookte knolraap met zout een huismiddeltje tegen verkoudheid en hoest.

Knolraap in de antieke tijd

De antieke Romeinen aten al knolraap. De Romeinen hadden echter geen speciale voorkeur voor deze gezonde groente; ze gaven het liever aan de varkens maar in tijden van nood aten ze het gewoon op, volgens Plinius de oudere. Overigens worden vandaag de dag de grote volgroeide knollen nog steeds aan dieren als voeding gegeven. De Romeinen hadden het gebruik van meiraap geleerd van mensen in het oude Griekenland, die het gebruik waarschijnlijk weer overgenomen hebben uit de rest van het Middellandse Zeegebied. Sommige wetenschappers denken dat deze groente uit Pakistan en Afghanistan stamt. In India en China werd de knolraap ook reeds in de antieke tijd gecultiveerd.

Geoogste meiraap / Bron: Alan Rolfe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Geoogste meiraap / Bron: Alan Rolfe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Knolraap bij Alzheimer

Knolraap bevat een grote hoeveelheid vitamine K. 100 gram is goed voor 350% van de ADH aan vitamine K. Vitamine K is extra goed voor mensen met Alzheimer en andere degeneratieve hersenziekten. Vitamine K kan het ziekteproces in de hersenen vertragen en in sommige gevallen een beginnend ziekteproces helpen omkeren en genezen.

De Latijnse naam van knolraap is brassica rapa. In Engeland wordt het turnip genoemd en in Duitsland Speiserübe.

Knolraap bij maag en darmbezwaren

Knolraap is een koolsoort en zoals alle koolsoorten is het een sterke antioxidant en heeft het een ontstekingsremmende werking. Het wordt van oudsher gebruikt in allerlei soorten traditionele geneeswijzen. Koolsoorten zijn uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en hun medicinale werkzaamheid is onomstreden. Kolen behoren tot de meest gezonde groenten: sterker nog boerenkool ís kwa inhoud aan voedingsstoffen onbetwist de nummer één gezonde groente. Knolraap heeft wat lagere percentages voedingsstoffen dan boerenkool maar als je de bladeren meeëet niet; dan kom je akelig dichtbij de gezondheidswaarde van boerenkool. Knolraap is samen met andere koolsoorten goed bij:
  • Gastritis,
  • Zweren in de twaalfvingerigedarm,
  • Prikkelbare darmsyndroom.

Uitwendig wordt kool en ook knolraapbladeren op wonden gelegd om deze sneller te laten genezen. Behandeling van kleine snijwonden en wonden en tepels gaat erg goed met knolraapblad.

Knolraap bij gewichtsverliesdieet

Verder is kool een uitstekende groente in diëten gericht op gewichtsverlies. Dat komt omdat je tijdens een dieet minder eet en doorgaans kans hebt op een tekort aan voedingsstoffen. In kolen zitten echter zoveel voedingsstoffen dat je er bijna geen tekort van kan krijgen. Eet dus lekker veel kool als je wilt afvallen en eet wekelijks twee tot drie keer kool om op gewicht te blijven. Voor de variatie is het goed om knolraap met blad te kopen; zo eet je zowel de ondergrondse als de bovengrondse koolsoort.

Meiraap bij kanker

Meiraapgroen wordt soms los verkocht / Bron: Quadell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Meiraapgroen wordt soms los verkocht / Bron: Quadell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Kolen zijn zonder uitzondering goed bij kanker. Kanker is een ziekte waarbij het immuunsysteem niet naar behoren werkt. Door het immuunsysteem nieuwe impuls te geven, nemen de ontstekingen die tot kanker kunnen leiden af. Daarnaast zitten er vooral in het bladgroen van knolraap omega 3 en 6 vetzuren en die zijn zeer belangrijk om kanker te voorkomen. Brian Peskin legt dat uit in zijn boek het verzwegen verhaal van kanker. Het komt erop neer dat omega 3 en 6 zuurstof binnen laten in een lichaamscel. Doordat oliën tegenwoordig te weinig omega 3 en 6 bevatten krijgen lichaamscellen een zuurstoftekort en wanneer dat is opgelopen tot 35%, is de basis geschapen om een gezonde lichaamscel te laten veranderen in een kankercel. Daarnaast helpen glucosinolaten kanker te bestrijden. Samenvattend: de kankerbestrijdende werking van meiraap is vierledig:
  • Antioxidantwerking voorkomt ontstekingen,
  • Ontstekingsremmende werking helpt immuunsysteem,
  • Omega 3 en 6 zorgt voor zuurstof in de cellen,
  • Glucosinolaten doden een kankercel.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van raapstelenDe geneeskracht van raapstelenRaapstelen worden ook bladmoes genoemd. Het is een groente die vroeger vaker werd gegeten als nu; het is in Nederland ee…
Koolraap, koolrabi en knolraap; de verschillenKoolraap is een echte wintergroente. Maar koolraap wordt ook wel verward met koolrabi of met knolraap. Toch zijn dat toc…
Tropische eilanden; Bass eilandenEen deel van Polynesië is Frans Polynesië, een overzees gebied in de zuidelijke Stille Oceaan. Het is een gebied van 118…
Zo geneest een snijwond (chirurgische wond)Zo geneest een snijwond (chirurgische wond)Een snijwond is ideaal om te hechten en wordt ook wel chirurgische wond genoemd, vergelijkbaar met een operatiewond die…
Wondexcisie (wondtoilet) bij rafelige, vervuilde wondenWondexcisie (wondtoilet) bij rafelige, vervuilde wondenEen snijwond wordt vrijwel altijd gehecht, eventueel alleen met een zwaluwstaartje als het kleine wonden betreft. De ide…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Thebittenword.com, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Brian Peskin, het verzwegen verhaal van kanker
  • Over geneeskracht kolen in het algemeen: PDF: Antioxidant potency of white (Brassica oleracea L. var. capitata) and Chinese
  • (Brassica rapa L. var. pekinensis (Lour.)) cabbage:
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Knolraap
  • Voedingswaarde blad knolraap: http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2709/2
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Turnip
  • http://www.nutrition-and-you.com/turnips.html
  • Afbeelding bron 1: Unbekannter Pflanzenmaler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Alan Rolfe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Quadell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van meiraap of knolraap"

Reactie

Roos Wijnen, 14-07-2014 12:01 #1
Best mensen,
Ik heb dit jaar voor eerst meiraap in mijn moestuin. Ik heb twee soorten, de platte witte mei en de gele goldana. En ik wil toch even waarschuwen voor het blad van deze groenten. Rauw eten lijkt mij niet verstandig! Bij aanraking met de blote huid ontstaan er brandwonden! Vooral bij de Goldana is dit erg, die kan ik alleen oogsten met een coltrui en rubber handschoenen aan. Deze komen nooit meer terug in mijn tuin! het lijkt wel bereklauw! Op d verpakking stond geen waarschuwing en stond dat het blad kon eten, gekookt kan dat inderdaat, dan kun je ook brandnetels eten. rauw lijkt me geen goed idee.

mvg, Roos WIjnen Reactie infoteur, 20-07-2014
Misschien heb jij een allergische reactie hierop. Brandnetels kun je trouwens ook gewoon rauw eten, alleen niet in te grote hoeveelheden.
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!