InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van kokoswater

De geneeskracht van kokoswater

De geneeskracht van kokoswater Kokoswater is het water dat je kunt opdrinken als je een kokosnoot openmaakt. Het is geen kokosmelk wat gemaakt wordt van het vruchtvlees. Kokoswater kun je in de tropen aan kustgebieden veel drinken. Aan de bovenkant zitten drie zachte plekjes in de kokosnoot waar je een klein gaatje in kunt maken om een rietje in te stoppen. Je kunt ook met een scherp kapmes, junglemes of machete de bovenkant eraf laten kappen en de kokosnoot als een beker te gebruiken. Het is een zeer verfrissende drank op een tropisch heten dag. Tegenwoordig wordt kokoswater verpakt in een kartonnen pak zodat het ook buiten de tropen genietbaar is.
Bron: Sémhur, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Sémhur, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Gebruik kokoswater

De kokospalm kan in elk tropisch gebied groeien maar krijgt voornamelijk aan de kust kokosnoten. Landinwaarts wil het genereren van vruchten niet zo lukken. Daarom is kokoswater alleen een populaire drank in kustgebieden van de tropen zoals de eilanden in Stille Oceaan of Pacifische Oceaan, Brazilië, India, Afrika, de Caraïben, Zuid-Oost Azië, Indonesië en Nieuw-Guinea. In een kokosnoot zit 200ml tot een liter kokoswater. Een enkele kokosboom kan wel 100 vruchten per seizoen bevatten.

Kokoswater, goed of onnodig?

Er is wat verwarring over kokoswater. Sommigen noemen het superfood en anderen zeggen dat het onnodig is om kokoswater te drinken. Beide standpunten bevatten waarheid. Kokoswater is erg gezond maar als je dagelijks al een halve kilo groenten en vijf vruchten eet dan heb je verder toevoeging van gezonde stoffen niet echt nodig. Misschien kun je het beste kokoswater beschouwen als een ideaal drankje op een tropische eilandvakantie, en als aanvulling op een menu dat niet erg veel nutriënten bevat. Mensen die zware fysieke inspanning leveren zoals topsporters en schoonmakers in de thuiszorg kunnen wel degelijk extra voedingsstoffen gebruiken. Zij hebben veel baat bij de grote gezondheidswaarde van kokoswater.

Kokoswater, klappermelk en kokosmelk

Kokoswater wordt ook klappermelk genoemd. Dat is verwarrend want kokosmelk is iets anders dan klappermelk; dat wordt gemaakt van het verwarmde vruchtvlees. In Indonesië wordt kokoswater of klappermelk kelapa muda genoemd. Klapper komt van het woord kelapa. Muda betekent ´jong´. Dat slaat op het feit dat de kokosnoot alleen veel water heeft net na het rijpwordingsproces, als de vrucht net is geplukt. Een oudere kokosnoot wordt alleen gebruikt om het vruchtvlees van te drogen.

Vers kokosvlees

In landen waar kokoswater gedronken wordt gooit men de kokosvrucht erna niet weg aangezien er veel vers vruchtvlees in zit. In onze contreien is dit verse vruchtvlees nauwelijks te koop; wij kennen alleen hard vruchtvlees wat geraspt wordt om te gebruiken in de keuken. Het verse vruchtvlees wordt gebruikt om sauzen mee te maken voor warme maaltijden. Het kan eveneens worden gebruikt in smoothies. In de tropen worden er heerlijke vruchtensappen, smoothies en soepen van gemaakt.

Voedingswaarde

Kokoswater bevat meer mineralen dan hetzelfde gewicht aan sinaasappels. Kokoswater bevat vooral veel magnesium. In 100 gram van deze drank zit 7% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor magnesium. Verder bevat het 5% van de ADH aan kalium. Ook zit er 5% van de ADH aan vitamine B2 in. Er zitten nog veel meer vitaminen en mineralen in maar allemaal met lagere percentages dan 3%. Verder bevat cytokininen zoals kinetine en trans-zeatine. Deze stoffen hebben bewezen kankerbestrijdend te zijn. Verder helpen ze vroegtijdige lichamelijke leeftijdsverschijnselen te voorkomen. Ook helpen cytokinen trombose tegen te gaan. L-arginine is ook een stof die in kokosnoten zit. Samen met de aanwezige vitaminen zoals vitamine C is kokoswater een sterke bron van antioxidanten. In het sap zit mer 100 gram 1.1 gram vezels. Deze zorgen ervoor dat je alleen van het water zelf drinken een vol gevoel krijgt. In 100 gram kokoswater zit 2.6 gram natuurlijke suikers; dat is niet erg veel maar het zorgt er wel voor dat je op een natuurlijke manier energie krijgt. Het is veel gezonder om kokoswater te drinken tegen uitdroging dan frisdrank. Verder zitten er vele enzymen in kokoswater. Deze helpen vooral het metabolisme. Omzetting van voedingsstoffen in voor het lichaam nodige stoffen is alleen mogelijk als er voldoende enzymen in het lichaam bevinden.

Kokosnoot in de aders spuiten

Eiseman bestudeerde het inspuiten van kokoswater bij 157 patiënten. Er werd bij niemand een giftige of allergische reactie vast gesteld. Kokoswater intraveneus(via de aderen) toedienen werd raadzaam geacht bij uitdroging en mineralentekort. Toch is deze therapie geen algemeen goed geworden omdat er andere manieren zijn om mensen van uitdroging en mineralentekorten te verhelpen; het wordt alleen gebruikt in noodgevallen op afgelegen tropische plaatsen. In de Tweede Wereldoorlog werd kokosnootwater rechtstreeks in de aders gespoten bij Britse en Japanse soldaten die gewond waren geraakt. Men ging ervan uit dat kokosnootwater dezelfde samenstelling had als bloedplasma. Deze handelswijze is achter de rug; de drank wordt enkel nog gedronken. Soms is er in afgelegen gebieden weinig medische spullen voor handen. Dan is het goed en verantwoord om je je tot alternatieve middelen te wenden. In 2000 werd nog een patiënt uit de Solomon eilanden die aan ernstige uitdroging leed kokoswater met succes in de aders ingespoten. Overigens is het inspuiten van substanties uit de natuur niet iets ongewoons; men heeft jarenlang mensen genezen door zeewater in de aderen te spuiten om aan te sterken. De mineralensamenstelling van zeewater en het menselijk bloed zijn exact hetzelfde.

Verkoper van kokoswater in India / Bron: PlaneMad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Verkoper van kokoswater in India / Bron: PlaneMad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kokoswater, elektrolyten en sportdrank

Elektrolyten zitten in ons bloed. Calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride, bicarbonaat en fosfaat zijn belangrijke elektrolyten in het menselijk bloed. Ze zorgen voor een goede osmotische waarde en zorgen ervoor dat de juiste zuurtegraad gehandhaafd blijft. Een tekort aan elektrolyten kan leiden tot voortdurende aanspanning van spieren. Hierdoor kan spierkramp ontstaan. Verstoring van de balans in elektrolyten kan tot hartklachten en neurologische symptomen leiden. Je leest wel eens dat een sporter plotseling dood neervalt; dat kan heel goed met een verstoorde elektrolytenbalans te maken hebben. Kokoswater zorgt ervoor dat de elektrolytenbalans optimaal blijft, ook als er veel fysieke stress van het lichaam wordt gevraagd. Daarom wordt kokoswater steeds vaker gebruikt als sportdrank.

Kokoswater als sportdrank

Tijdens het sporten moet je veel drinken, anders kun je uitdrogen. Het drinken van enkel water kan leiden tot mineralentekort. Kokoswater is in diverse onderzoeken vergeleken met sportdranken. Kokoswater kan worden gezien als een natuurlijke sportdrank die het vitaminen- en mineralenverlies door extreme fysieke uitputting aanvult. Dat doen sportdrankjes ook, maar een sportdrankje is gevuld met synthetische vitaminen en mineralen. Kokoswater leidt minder snel tot misselijkheid, geeft een voller gevoel en zorgt niet voor een maag die van streek raakt in vergelijking met sportdrankjes. De meeste onderzoeken die
verse kokosnoot met kokoswater / Bron: Miansari66, Wikimedia Commons (CC0)verse kokosnoot met kokoswater / Bron: Miansari66, Wikimedia Commons (CC0)
kokoswater en sportdranken vergelijken, vallen negatief uit voor sportdranken en positief voor kokoswater.

Kokoswater verhoogt vetmetabolisme

Ratten die werden voorzien van kokoswater vertoonden in een wetenschappelijk onderzoek uit 2006 veel minder ongewenste vetopeenhopingen dan ratten die geen kokoswater te drinken kregen. Het vetmetabolisme werd verbeterd en de galsecretie verhoogd. Gal is een stof die vooral helpt bij het verteren van voedsel. Voedsel en dus ook vetten worden beter verteerd als men kokoswater inneemt. Vooral de aorta en de lever bleven gevrijwaard van vetopeenhopingen.
Gerelateerde artikelen
Deskundig over sportdrankenDeskundig over sportdrankenSportdranken zorgen ervoor dat ons lichaam tijdens het sporten voldoende vocht blijft bevatten of dat na het sporten onz…
Mineralenverlies door te zweten tijdens sportenMineralenverlies door te zweten tijdens sportenDe hoeveelheid vocht die je verliest tijdens sporten, hangt af van meerdere factoren. Het licht aan de intensiviteit van…
Belang van eiwitten in sportdranken (duursporters)In de sportwereld worden eiwitten veelvuldig geassocieerd met krachtsporten. In de realiteit is het zo dat duursporters…
Sportdranken tijdens sportenBij intensieve inspanning die langer dan 60 minuten duurt is het wenselijk om elk kwartier 150 tot 250 milliliter isoton…
Fruitdrankjes: calorieën per glasFruitdrankjes: calorieën per glasDe beste dorstlesser is water. Uit de kraan is het lekker, mager, gezond en goedkoop. Uit een flesje kan natuurlijk ook,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mararie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_water
  • http://www.nutrition-and-you.com/coconut-water.html
  • Kokoswater inspuiten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10674546]
  • Kokoswater bij uitdroging: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12056182
  • Kokoswater verhoogt vetmetabolisme: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17004906
  • Elektrolyten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt
  • Afbeelding bron 1: Sémhur, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: PlaneMad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Miansari66, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kokoswater"

Reactie

Crystal, 19-04-2016 13:16 #1
In Indonesië wordt het vruchtvlees gewoon uit de kokosnoot gegeten. Als je er een koopt, krijg je er ook een lepel bij. Dus je drinkt en schraapt met de lepel het vruchtvlees van de zijkanten om op te eten. Een ware delicatesse, het smelt op je tong als het een echte kelapa muda is! Hoe jonger de kokosnoot, hoe dunner het vruchtvlees dat er in zit, het is dan ook melkachtig transparant. Als ie al ietsie verder gerijpt is, is het vruchtvlees een klein beetje dikker, opaque wit, maar nog altijd heerlijk zacht, en ook nog altijd heel erg lekker! Eén van de weinige dingen qua eten/drinken die ik nog geregeld mis nadat ik een paar jaar in Indonesië heb gewoond. Reactie infoteur, 29-04-2016
Wat ik ook mis is dat mensen even in de boom klimmen om er een paar jonge kokosnoten uit te halen die je samen opeet.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!