InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van raapstelen

De geneeskracht van raapstelen

De geneeskracht van raapstelen Raapstelen worden ook bladmoes genoemd. Het is een groente die vroeger vaker werd gegeten als nu; het is in Nederland een vergeten groenten geworden. Raapstelen zijn familie van mosterd en broccoli. Het is een koolsoort die heel jong wordt gegeten. Je kunt de blaadjes inclusief de steeltjes eten. Raapsteelbloemetjes zijn eveneens eetbaar. Meestal worden raapstelen gekookt maar het is een prima rauwe saladegroente.
Bloem van de brassica rapa / Bron: Svdmolen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bloem van de brassica rapa / Bron: Svdmolen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Inhoud:

Raapstelen, een jonge koolsoort

Raapstelen zijn in feite een jonge koolsoort; het is een vorm van bladkool. Hoe langer je raapstelen laat groeien, hoe meer ze op broccoli beginnen te lijken. Overigens zijn er verschillende soorten raapstelen; sommige zijn gebaseerd op de Brassica Rapa en andere op de Brassica Sinensis. In Nederland wordt voornamelijk de Brassica Campestris verkocht. Raapstelen komen oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied. In Turkije, Griekenland, Portugal en Spanje worden raapstelen of rapini beschouwd als wintergroente. In Nederland worden raapstelen erg jong gegeten maar in andere landen, zoals de V.S. eet men de raapstelen alsof het jonge broccoli is. Raapstelen zijn supergezond, net als broccoli. In Nederland vind je raapstelen niet vaak in de grote supermarktketens. Het is een gezonde groente die je op de markt en bij ecologische winkels kan aantreffen.

Voedingswaarde raapstelen

In raapstelen zit relatief veel vitamine A, B, C en K. Daarnaast bevat het de mineralen calcium, ijzer, magnesium, kalium, zink en zelfs omega 3 vetzuren. Het behoort tot de meest gezonde groenten; zoals alle koolsoorten. Kolen zijn zeer gezond; ze bevatten meer vitaminen en mineralen dan andere groenten. Daarnaast zit er een ruime hoeveelheid fytonutriënten in deze heerlijke groente. Een belangrijk fytoingrediënt is indole-3-carbonol (I3C).

I3C tegen kanker en na antibioticakuur

I3C is een fytonutriënt wat kanker kan bestrijden. I3C bestrijdt vrije radicalen die tot DNA-celdegeneratie leiden en daardoor kanker kan veroorzaken. Vrije radicalen staan bovendien aan de basis van welvaartsziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Om deze reden zijn raapstelen zeer gezond. Een extra voordeel aan I3C is dat het candida albican tegengaat. Deze schimmel kan makkelijk in te grote hoeveelheden ontstaan als je een antibioticakuur hebt gehad.

Vitamine K is goed voor de botten

Uit een wetenschappelijk onderzoek onder ruim 72.000 verpleegsters wat in 1998 is gepubliceerd in the American Journal of Clinical Nutrition blijkt dat mensen die 109 mcg of meer vitamine K per dag aten, een kleinere kans hadden op botbreuken. In 100 gram raapstelen zit 169 mcg vitamine K.

Detoxen met raapstelen

In raapstelen zit relatief veel zwavel. Zwavel bevat methylsolfonylmethaan(MSM). MSM is in staat om de lever te ontgiften. Dat leidt tot veel positieve ontwikkelingen in het lichaam. De lever zorgt voor de spijsvertering en het afvoeren van giftige stoffen. Ziekten die in verband met een minder goed werkende lever staan zijn onder andere spijsverteringsziekten, eczeem en artritis.

Vezelrijke raapstelen goed voor diabetici

Groenten zoals raapstelen bevatten veel vezels. Dat is voor iedereen goed nieuws want vezels bevorderen de spijsvertering. Voor diabetespatiënten is het extra goed nieuws; vezels zorgen dat suikers langzamer en geleidelijker verteren waardoor er minder pieken en dalen in het bloedsuikerniveau ontstaan. Hierdoor hoeft de alvleesklier minder insuline aan te maken.

Eettips raapstelen

Raapstelen zijn op allerlei manieren consumeerbaar. Je kunt ze versnipperen en door warme zilvervliesrijst heen doen. Je kunt ze mengen met andere groenten in een oer Hollandse stamppot. Het zijn gezonde alternatieve slabladeren voor een originele salade. Ook kunnen ze een groentemixgerecht prima aanvullen; slechts een half minuutje roerbakken is voldoende. Zoals bij elke groente die rauw kan worden gegeten is het niet nodig om raapstelen lang te bereiden.

Twee recepten voor smoothies met raapstelen

Een tip waar je misschien nog niet aan hebt gedacht in raapstelen toevoegen in een smoothie. Je kunt raapstelen gebruiken in een groene groentensmoothie. Het is ook een leuke aanvulling in een vruchtensmoothie. Bijvoorbeeld met dit recept voor
Raapstelen van de brassica rapa / Bron: Roedelius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Raapstelen van de brassica rapa / Bron: Roedelius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
fruitsmoothie met raapstelen:
  • Een gepelde banaan,
  • Twee gepelde sinaasappels,
  • Een theelepel verse gember,
  • 50 gram verse, ongekookte raapstelen,
  • 300 ml water, het liefst gezuiverd water.

Een ander tropisch smoothierecept is een smoothie met kokosmelk en raapstelen:
  • 100 gram verse, in blokjes gesneden ananas,
  • 200 gram in stukjes gesneden papaya,
  • Een theelepel verse gember,
  • 50 gram verse, ongekookte raapstelen,
  • 300 ml kokosmelk.
Om een smoothie te maken hoef je slechts de ingrediënten in een kan te doen en beginnen met blenderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voorjaarsgroente  Het telen van raapstelenVoorjaarsgroente Het telen van raapstelenRaapstelen zijn een snelgroeiende bladgroente, die vooral in het voorjaar gegeten wordt. Het zijn de jonge bladeren en s…
Het zaaien en oogsten van groenten met een korte teeltijdHet zaaien en oogsten van groenten met een korte teeltijdTeel je eigen groenten met snel resultaat. Snelgroeiende groenten zoals sla, tuinkers, raapstelen, spinazie, andijvie, r…
Gezonde seizoensgroenten: zomergroenteGezonde seizoensgroenten: zomergroenteDe belangrijkste bouwstenen voor organische verbindingen zoals vetten, koolhydraten en eiwitten bestaan uit koolstof, wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Vitamine K goed voor de botten: http://ajcn.nutrition.org/content/69/1/74.long
  • http://de.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4ngelkohl
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Rapini
  • http://www.incrediblesmoothies.com/green-smoothies/how-to-use-rapini-broccoli-raabrabe-in-green-smoothie-recipes/
  • http://www.chatelaine.com/health/diet/rapini-the-amazing-health-benefits-of-the-broccoli-relative/
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Svdmolen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Roedelius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van raapstelen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!