InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van St Janskruid

De geneeskracht van St Janskruid

De geneeskracht van St Janskruid St Janskruid werkt beter dan Seroxat, Zoloft en Prozac. Dat zijn antidepressie medicijnen met ernstige bijwerkingen. Dat blijkt na tientallen wetenschappelijke onderzoeken. St Janskruid heeft erg weinig bijwerkingen. Wel is bekend dat de huid kan gaan jeuken als in de volle zon wordt gelegen tijdens een kuur met dit geelbloemige kruid. Je moet er niet teveel van nemen. 6 Gram gedroogde St Janskruidbloemetjes per dag is eigenlijk al aan de hoge kant.

Inhoud:

Natuurlijke prozac

St Janskruid is een plantaardig medicijn tegen depressie en wordt de natuurlijke Prozac genoemd. Dat is eigenlijk een understatement. Dit kruid is veel beter dan Prozac omdat het depressies geneest zonder bijwerkingen. Bij kruidendeskundigen was dit feit al honderden jaren bekend en het is recent door de wetenschap bevestigd. St Janskruid is er in theevorm. Bij een ecologische winkel kun je een doosje theezakjes met St Janskruid kopen. Je kunt in de natuur of in je achtertuin zelf bloemetjes van het St Janskruid plukken en deze drogen om later thee van te zetten.

Na zware medicatie werkt het minder

St Janskruid werkt iets minder goed tegen een depressie bij mensen die al jarenlang zware medicijnen als Seoxat en Prozac hebben geslikt. Deze medicijnen zijn verantwoordelijk voor het afsterven van hersencellen waardoor de hersens niet meer optimaal functioneren. Daarom hebben deze mensen geen of minder profijt van St Janskruid. Wanneer er nog maar één kuur is gedaan met een sterk antidepressivum dan is de kans wel groot dat St Janskruid aanslaat als werkend middel. Er is ook een supplement met St Janskruid te koop. Om de negatieve effecten van medicijnen te neutraliseren kun je gebruik maken van voeding dat goed is voor de hersenen oftewel krachtvoer voor het denkvermogen.

Bijwerkingen St Janskruid

Onderzoek op ruim 17.000 patiënten heeft aangetoond dat St Janskruid een veilig kruid is. In 17 klinische studies zijn slechts enkele lichte bijwerkingen gemeld. Deze verdwijnen zodra de kuur is gestopt. Deze potentiële bijeffecten zijn: jeuk in combinatie met zonnebaden, lichte maag- en darmklachten, misselijkheid, rusteloosheid, vermoeidheid en hoofdpijn. Het zijn allemaal geen ernstige klachten en je kunt ervoor kiezen om de dosis iets te verlagen mocht je klachten hebben die in dit rijtje voorkomen. Deze bijwerkingen vallen in het niet bij de legio ernstige bijwerkingen van Seroxat en Prozac. Deze medicijnen hebben zelfs als bijwerking toegenomen depressiviteit en suïcidale neigingen. Bovendien veranderen deze medicijnen de structuur van het brein en duurt dat jaren om te herstellen waardoor de kans op terugval in een depressie hoog blijft als het medicijn niet meer wordt ingenomen.

Naamgeving

De Latijnse naam voor dit positieve plantje is hypericum. Dat betekent ´iets boven een plaatje plaatsen´ wat een figuurlijk bedoelde term is voor het weren van de duivel. St Janskruid begint te bloeien rond 24 juni. Dat is de datum van de naamdag St Jan. Daarom wordt dit geneeskruid met gele bloemetjes St Janskruid genoemd. Het plantje groeit prima in Nederland. Het staat vrolijk in elke tuin omdat het vele leuke gele bloemetjes heeft. Het is een vaste plant.

St Janskruidthee

Als je St Janskruid gebruikt om depressies te voorkomen, kun je ervoor kiezen om thee te drinken. Na 2 a 3 weken St Janskruidkuur zijn de eerste positieve resultaten merkbaar. Drie a vier kopjes thee gedurende 6 weken geeft een significant resultaat; de patiënt heeft minder last van depressie. Natuurlijk is een depressie een breed verschijnsel. Door het innemen van St Janskruid heeft men eerder lust dingen te ondernemen en om lekker te eten. Slecht eten en binnen zitten kunnen bijdragen aan een depressie.

Pas op met medicijngebruik

Wanneer je aan een kuur van St Janskruid wilt beginnen en je gebruikt geen medicijnen, is er niets aan de hand en kun je gerust je gang gaan. Wanneer je wel medicijnen gebruikt dan is het raadzaam om een huisarts of fytotherapeut te raadplegen. Waarschijnlijk weet de fytotherapeut nog beter dan de huisarts welke medicijnen in combinatie met St Janskruid minder effectief worden. Dit kruid heeft namelijk als bij-effect dat het sommige medicijnen sneller afbreekt waardoor de effectiviteit van die medicijnen teniet wordt gedaan.

Wat moet je niet doen tijdens een kuur?

Er zijn echter wel een paar omstandigheden waarin je moet uitkijken met St Janskruid, net als met elk medicijn. Zo moet je tijdens een kuur met St Janskruid geen anti-griep en anti-verkoudheidsmedicijnen nemen. Dan helpt het niet meer. Ook moet je geen alcohol en narcotica tijdens een kuur nemen. Dan wordt het positieve effect van St Janskruid ondermijnd.

Mijd kunstmatige aminozuren

Je moet geen fenylalanine supplementen nemen in combinatie met St janskruid. Dit is volgens vele wetenschappers sowieso een slecht supplement omdat het een kunstmatig aminozuur is die door de hersen-bloedbarrière kan heendringen als je er teveel van neemt. Om deze reden is het ook niet goed om lightproducten te nemen waar aspartaam in zit. Aspartaam is een chemische synthetische verbinding die in drie stoffen uiteen valt als hij in de lever komt. Eén daarvan is fenylalanine. Tyrosine is ook een kunstmatig aminozuur waarvan je supplementen kan kopen. Als je van depressie wilt genezen, wordt het gebruik van kunstmatige tyrosine ontraden. Net als fenylalanine is tyrosine een aminozuur wat in ruime mate voorkomt in allerlei natuurlijke levensmiddelen. Daarom het is sowieso onnodig deze synthetische supplementen in te nemen; het is alleen goed voor de portemonnee van de supplementfabrikant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft is een medicijn dat ingezet wordt bij de behandeling van depressieve klachten. Zoloft behoort tot de zogenaamde S…
Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkr…
Antidepressiva: Fluoxetine en ProzacAntidepressiva: Fluoxetine en ProzacProzac is een bekende naam omdat het wereldwijd ontzettend veel wordt gebruikt bij de behandeling van depressies, eetsto…
De gevaarlijke bijwerkingen van antidepressivaDe gevaarlijke bijwerkingen van antidepressivaAntidepressiva worden gebruikt bij mensen die lijden aan depressies. Net als alle andere medicatie heeft antidepressiva…
Alternatieven voor antidepressivaAlternatieven voor antidepressivaVeel mensen hebben weleens te maken met depressieve klachten. Daarvoor brengen zij dan vaak een bezoek aan de huisarts o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • http://www.bmj.com/content/330/7490/503?variant=full-text
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17124643?dopt=AbstractPlus
  • http://vita-info.nl/2009/01/st-janskruid/
  • http://www.all-natural.com/hyp-1.html
  • http://www.health.com/health/condition-article/0,,20188552,00.html
  • http://www.dailymail.co.uk/health/article-1072414/St-Johns-Wort-plant-effective-Prozac-treating-depression-say-scientists.html
  • http://www.mayoclinic.com/health/st-johns-wort/NS_patient-stjohnswort
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van St Janskruid"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!