InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zoloft (sertraline): medicijn bij depressie

Zoloft (sertraline): medicijn bij depressie

Zoloft (sertraline): medicijn bij depressie Zoloft is een medicijn dat ingezet wordt bij de behandeling van depressieve klachten. Zoloft behoort tot de zogenaamde SSRI's, een moderne vorm van antidepressiva. De werkzame stof in Zoloft is sertraline.

Depressie

Een depressie, ook wel depressie stoornis genoemd, is een aandoening waarbij je last hebt van een gedeprimeerde stemming en/of een verlies van belangstelling of interesse. Naast bovenstaande klachten, waar veel mensen direct aan denken bij het woord depressie, zijn er nog andere symptomen van een depressie. Zo kunnen mensen met een depressie last hebben van een verstoord slaappatroon, energieverlies of vermoeidheid, een verandering in de eetlust en gevoelens van schuld of hulpeloosheid. Ook denken aan de dood kan voorkomen bij een depressie. Een depressie heeft een ernstige negatieve invloed op het dagelijks leven, zoals het werk en het sociale leven. Mensen met een depressie zijn vaak niet goed meer in staat het dagelijks leven vol te houden. Een depressie komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Naar schatting krijgt 12,8 tot 16,2 procent van de mensen ooit in hun leven een depressieve stoornis.

Depressie behandelen met een SSRI

Een depressieve stoornis gaat over het algemeen niet vanzelf over, behandeling is in veel gevallen noodzakelijk. De behandeling van een ernstige depressie bestaat vaak uit een combinatie van gesprekstherapie en medicijnen. Vooral bij zeer ernstige depressies lijkt behandeling met medicatie noodzakelijk. Wanneer er medicijnen voorgeschreven worden, gaat het vaak om een antidepressivum. Er zijn verschillende soorten antidepressiva, waarvan de SSRI het meest toegepast wordt op dit moment. SSRI's zijn moderne antidepressiva en hebben relatief milde bijwerkingen. SSRI's hebben invloed op de neurotransmitter serotonine, een stofje in de hersenen dat een belangrijke rol speelt bij de stemming en het humeur.

Zoloft (sertraline)

Zoloft behoort tot de antidepressiva groep van SSRI's en wordt voorgeschreven door een arts of psychiater als behandeling van depressieve klachten. Zoloft helpt de stemming te verbeteren en helpt depressieve klachten verminderen. De werkzame stof in Zoloft is sertraline.

Hoe kom je aan Zoloft?

Zoloft is verkrijgbaar op doktersrecept bij de apotheek. Zoloft moet voorgeschreven worden door een arts, bijvoorbeeld een huisarts of psychiater.

Bijwerkingen van Zoloft

Zoloft kent net als ieder ander geneesmiddel een risico op bijwerkingen. De bijwerkingen van Zoloft zijn in principe tijdelijk, ze verdwijnen doorgaans na enkele dagen gebruik. De meest voorkomende bijwerkingen van Zoloft zijn onder andere:
  • Misselijkheid
  • Slapeloosheid of juist slaperigheid
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Diarree
  • Ejaculatiestoornis (bij mannen)
  • Vermoeidheid

Wisselwerkingen en contra-indicaties van Zoloft

Zoloft heeft wisselwerkingen met bepaalde andere medicijnen, dit betekent dat deze medicijnen elkaar bij gelijktijdig gebruik kunnen versterken. Zoloft heeft wisselwerkingen met onder andere MAO-remmers (bepaald type antidepressivum), pimozide en disulfiram. In specifieke gevallen dient men extra voorzichtig te zijn bij het gebruik van Zoloft, zoals wanneer men epilepsie heeft, aan zelfbeschadiging doet of hier over nadenkt, met zelfmoordgedachten rondloopt en wanneer men een laag natriumgehalte heeft. De lijst met medicijnen met mogelijke wisselwerkingen met Zoloft en contra-indicaties is nog uitgebreider, laat je daarom goed informeren door je arts.

Zoloft en zwangerschap/borstvoeding

Er is onvoldoende bekend over de gevolgen van gebruik van Zoloft tijdens de zwangerschap en/of borstvoeding. Overleg daarom altijd uitvoerig met je arts over de mogelijkheden in jouw specifieke situatie.

Zoloft en rijvaardigheid

Het is onduidelijk of Zoloft een direct effect heeft op de rijvaardigheid. Wel kunnen bijwerkingen als duizeligheid en vermoeidheid de rijvaardigheid negatief beïnvloeden.

Andere toepassingen van Zoloft

Zoloft wordt niet alleen gebruik in de behandeling van depressieve klachten, maar wordt ook voorgeschreven bij sociale angststoornis, paniekstoornis, posttraumatische stressstoornis en een obsessief compulsieve stoornis (bij kinderen).
Gerelateerde artikelen
Depressieve klachten behandelen met een SSRIEen depressieve stoornis kan behandeld worden met antidepressiva, medicijnen die speciaal ontwikkeld zijn om depressieve…
Citalopram/Cipramil (SSRI): medicijn tegen depressieCitalopram/Cipramil (SSRI): medicijn tegen depressieCitalopram, ook wel Cipramil genoemd, is een medicijn tegen depressie. Citalopram is een zogenaamde SSRI, een bepaald so…
Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (merknaam Seroxat) is een medicijn dat gebruikt wordt bij depressieve klachten. Paroxetine behoort tot de kla…
Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelenDepressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om…
Bronnen en referenties
  • Hammen, C. & Watkins, E. (2008) Depression. Psychology press
  • Bijsluiter Zoloft 100 mg oktober 2012: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h105255.pdf

Reageer op het artikel "Zoloft (sertraline): medicijn bij depressie"

Reacties

Marianne, 23-04-2018 09:46 #2
Mijn zoon van 48 was wat hij zelf noemde in een mid-life crisis. Zijn vriendin had de relatie beëindigd, zijn functie werd opgeheven en hij maakte zich zorgen om zijn puberende zoon. Hij sliep daarom slecht. Hij gebruikte ritalin voor ADHD. Hij kreeg Zoloft voorgeschreven. Hij belde mij de volgende dag en zij dat hij zich verschrikkelijk voelde. Na twee dagen en twee slapeloze nachten heeft hij besloten deze pillen niet meer te nemen. Zij maken mij gek, vertelde hij mij. De volgende morgen is hij vanaf zijn balkon op 10 hoog naar beneden gesprongen. Hij was op slag dood. Hij was absoluut niet suïcidaal.
Mijn familie en ik staan voor een raadsel, nu niet meer. Ik realiseer mij nu dat deze pillen levensgevaarlijk zijn en de reden van de zelfdoding van mijn zoon.

Yvonne Heetkamp, 28-10-2017 12:04 #1
Ik gebruik zoloft al meer dan 15 jaar. Het wekte goed bij mij tot dat het werd gemaakt bijeen ander fabriek. Ik heb contact gehad met Pfizer maar die zeggen dat alleen de verpakking was veranderd maar niets aan het medicijn. Maar sinds die verandering ben ik langzaam aan in een hel terecht gekomen wat bijna mijn dood was geweest.

Er is bloed geprikt en mijn sertraline was niet meer meetbaar. Ik zit nu weer op 2 tabletten en het gaat weer een stukje beter. Zijn er meer mensen die dit hebben ondervonden?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 29-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!