InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depressieve klachten behandelen met een SSRI

Depressieve klachten behandelen met een SSRI

Een depressieve stoornis kan behandeld worden met antidepressiva, medicijnen die speciaal ontwikkeld zijn om depressieve klachten te verminderen. Er zijn verschillende soorten antidepressiva. SSRIís zijn antidepressiva die vaak voorgeschreven worden bij een depressie vanwege de relatief kleine kans op bijwerkingen.

Depressieve stoornis

Iedereen heeft wel eens een dipje: een of meerdere dagen waarin je je minder lekker in je vel voelt zitten en je last van neerslachtigheid hebt. Een dergelijke dip gaat over het algemeen vanzelf weer over. Bij mensen met een depressieve stoornis, in de volksmond ook wel depressie genoemd, houdt de neerslachtige stemming langer aan en is heftiger. Zo heftig, dat het dagelijkse leven er flink door verstoord wordt. Zo hebben mensen met een depressie vaak moeite om dagelijkse activiteiten zoals werk, school of studie vol te houden. Een veelgehoorde klacht is dat deze activiteiten te veel energie kosten en dat men zich niet goed kan concentreren. Ook het sociale leven (zoals het gezin en vriendschappen) wordt nadelig beïnvloed door een depressie, men trekt zich vaak terug en kan een onverschillige houding aannemen. Andere klachten die bij een depressieve stoornis kunnen passen zijn onder andere:
  • Gewichtsveranderingen (aankomen of juist afvallen)
  • Opvallend minder (of zelfs geen) plezier beleven aan of interesse hebben voor (bijna) alle activiteiten
  • Hevige vermoeidheid of gebrek aan energie
  • Gevoelens van lusteloosheid
  • Terugkerende gedachten aan de dood of zelfdoding
  • Gevoelens van waardeloosheid of extreme schuldgevoelens
  • Minder goed na kunnen denken
  • Slaapproblemen

Een depressieve stoornis komt behoorlijk vaak voor: bijna 1 op de 5 Nederlanders tot 65 jaar heeft ooit een depressieve stoornis doorgemaakt. Een depressieve stoornis komt iets vaker voor bij vrouwen. Een depressieve stoornis heeft over het algemeen meer impact op het welbevinden en psychosociaal functioneren dan aandoeningen als migraine, diabetes en reuma.

Een depressie kan vastgesteld worden door een specialist, bijvoorbeeld een arts of psycholoog. Deze kan diverse behandelingen adviseren, zoals running therapie, cognitieve gedragstherapie of medicatie. Medicijnen die voorgeschreven worden bij een depressie worden antidepressiva genoemd.

Antidepressiva

Antidepressiva zijn geneesmiddelen die speciaal ontwikkeld zijn om depressieve klachten te verlichten. Er zijn diverse soorten antidepressiva, die de depressieve klachten elk op een andere manier te lijf gaan. Ze verschillen ook in bijwerkingen en effectiviteit. Vaak worden antidepressiva onderverdeeld in klassieke tricyclische antidepressiva, klassieke MAO-remmers en moderne antidepressiva. Tegenwoordig wordt er in de meeste gevallen in eerste instantie gekozen voor een modern antidepressivum, ook wel SSRI genoemd. SSRIís hebben ten opzichte van andere antidepressiva als voordeel dat ze relatief minder bijwerkingen hebben en dat ze veiliger zijn in het gebruik.

SSRIís (selective serotonin reuptake inhibitors

SSRI is de afkorting van selective serotonin reuptake inhibitor. Deze afkorting zegt iets over de werking van SSRIís. SSRIís hebben namelijk invloed op de bruikbaarheid van de neurotransmitter serotonine in de hersenen. Serotonine is een stofje in de hersenen dat betrokken is bij de stemming, de slaap en de eetlust. Het blijkt dat bij mensen met een depressie dit stofje niet optimaal gebruikt kan worden door de hersenen. Om haar effect uit te oefenen, is het namelijk van belang dat de serotonine gedurende enige tijd ďvrijĒ in de hersenen rond kan cirkelen. Bij mensen met een depressie gebeurt dit echter niet. SSRIís zorgen er voor dat de serotonine zich iets langer ďvrijĒ in de hersenen kan bewegen zodat het haar werk kan doen. Binnen de subgroep van antidepressiva SSRIís bestaan ook weer diverse soorten, die allemaal net iets anders werken.

Vaak voorgeschreven SSRIís zijn:
Werkzame stofMerknaam
NortriptylineNortrilen®
CitalopramCipramil ®
TrimipramineSurmontil®
FluoxetineProzac®
SertralineZoloft®
VenlafaxineEfexor®
FluvoxamineFevarin®
ParoxetineSeroxat®

Hoe goed werken SSRIís?

Antidepressiva in het algemeen blijken effectief te zijn in het behandelen van depressieve klachten: ongeveer 50 tot 55% van de depressieve mensen blijkt positief op het medicijn te reageren. Het verschil met placeboís is echter niet zo groot, zeker niet bij mensen met minder ernstige vormen van een depressie. De verschillende antidepressiva blijken allemaal ongeveer even effectief.

Wat zijn de bijwerkingen van SSRIís?

Medicijnen hebben een invloed op de natuurlijke gang van zaken in het menselijk lichaam. Medicijngebruik kan daarom gepaard gaan met bijwerkingen. Ook SSRIís kunnen bijwerkingen hebben. De bijwerkingen van SSRIĒs zijn in de meeste gevallen tijdelijk en verdwijnen na enkele weken weer. Vergeleken met andere antidepressiva hebben SSRIís relatief weinig bijwerkingen.
Enkele mogelijke bijwerkingen van SSRIís:
  • Slapeloosheid
  • Misselijkheid
  • Droge mond
  • Seksuele stoornissen
  • Verminderde eetlust
  • Verergering van de oorspronkelijke klachten
  • Zweten of trillen
  • Moeilijke stoelgang

Verkrijgbaarheid SSRIís

SSRIís zijn alleen op doktersrecept verkrijgbaar bij de apotheek. Een gemiddelde standaarddagdosering van een SSRI kostte in 2009 11 cent. SSRIís worden in principe vergoed vanuit de basiszorgverzekering.
© 2013 - 2019 Fngli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft (sertraline): medicijn bij depressieZoloft is een medicijn dat ingezet wordt bij de behandeling van depressieve klachten. Zoloft behoort tot de zogenaamde S…
Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (merknaam Seroxat) is een medicijn dat gebruikt wordt bij depressieve klachten. Paroxetine behoort tot de kla…
Citalopram/Cipramil (SSRI): medicijn tegen depressieCitalopram/Cipramil (SSRI): medicijn tegen depressieCitalopram, ook wel Cipramil genoemd, is een medicijn tegen depressie. Citalopram is een zogenaamde SSRI, een bepaald so…
Effect van SSRI's op (ongeboren) baby'sEffect van SSRI's op (ongeboren) baby'sSSRI's zijn medicijnen die dikwijls voorgeschreven worden in de behandeling van een depressie. Maar wat nu wanneer je zw…
Bronnen en referenties
  • http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie/
  • http://www.ggzrichtlijnen.nl/uploaded/docs/MDR%20Depressie%20eerste%20update%202010.pdf#page=81
  • http://www.sfk.nl/nieuws-publicaties/PW/2010/2010-05.html
  • http://www.medicijnkosten.nl/

Reageer op het artikel "Depressieve klachten behandelen met een SSRI"

Infoteur: Fngli
Gepubliceerd: 28-12-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!