InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressie

Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressie

Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressie Paroxetine (merknaam Seroxat) is een medicijn dat gebruikt wordt bij depressieve klachten. Paroxetine behoort tot de klasse van SSRI's, een bepaald type antidepressiva. Paroxetine is enkel verkrijgbaar op recept en wordt voorgeschreven door een arts. Veelvoorkomende bijwerkingen van paroxetine zijn onder andere maagdarmklachten, seksuele stoornissen en sufheid.

Depressie

Een depressieve stoornis, ook wel een depressie genaamd, is een aandoening waarbij er sprake is van een gedeprimeerde stemming en/of een verlies van belangstelling of interesse. Andere symptomen die op een depressie kunnen wijzen zijn onder andere een verandering in de eetlust, een verstoord slaappatroon, energieverlies of vermoeidheid, suïcidale gedachten en gevoel van schuld of hulpeloosheid. Een depressie verstoord in ernstige mate het dagelijks leven, zoals het sociaal en beroepsmatig functioneren. Een depressie komt vaak voor, er wordt geschat dat ongeveer 12,8 tot 16,2 procent van de mensen ooit in het leven een depressie doormaakt. Een depressie komt vaker bij vrouwen dan bij mannen voor.

Depressie behandelen met een SSRI

Er zijn verschillende manieren waarop een depressie behandeld kan worden. Mildere depressies kunnen vaak goed behandeld worden met alleen gesprekstherapie, bij ernstigere depressies lijkt de combinatie gesprekstherapie met antidepressiva geschikter. Wanneer de depressie met medicijnen behandeld wordt, wordt er vaak gekozen voor een zogenaamde SSRI, een selective serotonin reuptake inhibitor. Een SSRI is een relatief modern antidepressivum. SSRI's hebben vaak vrij weinig bijwerkingen en zijn daarom vaak de eerste keuze van artsen wanneer zij een antidepressivum voorschrijven. SSRI's grijpen in op het zogenaamde systeem van de neurotransmitter serotonine, een stofje in de hersenen dat betrokken is bij de stemming.

Paroxetine (Seroxat)

Paroxetine behoort tot de klasse SSRI's en wordt voorgeschreven door de arts of psychiater wanneer er een depressie vastgesteld is. Paroxetine helpt de stemming verbeteren en de depressieve klachten verminderen. In Nederland wordt paroxetine vaak verkocht onder de merknaam Seroxat.

Hoe kom je aan paroxetine?

Paroxetine is enkel verkrijgbaar op doktersrecept, net als alle andere vormen van antidepressiva. Dit kan een huisarts zijn maar ook een psychiater of andere arts. Paroxetine is verkrijgbaar bij de apotheek.

Bijwerkingen van paroxetine

Net als elk ander geneesmiddel kan paroxetine bijwerkingen geven. Deze bijwerkingen zijn over het algemeen van voorbijgaande aard. De meestvoorkomende bijwerkingen van paroxetine zijn:
  • Maagdarmklachten (misselijkheid, diarree, verstopping, verminderde eetlust et cetera)
  • Seksuele stoornissen (minder vaak zin om te vrijen, moeite met de erectie, vertraagde zaadlozing et cetera)
  • Sufheid en een verminderd reactievermogen
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn, duizeligheid en wazig zien
  • Angst en nervositeit
  • Droge mond
  • Zweten, gapen en bibberen

Wisselwerkingen en contra-indicaties van paroxetine

Het wordt afgeraden paroxetine te gebruiken wanneer je bepaalde andere medicijnen gebruikt. De medicijnen kunnen elkaars werking namelijk beïnvloeden. Voorbeelden van dergelijke medicijnen zijn ontstekingsremmers, medicijnen die het reactievermogen beïnvloeden, tricyclische antidepressiva, bepaalde antistollingsmedicijnen (waaronder acenocoumarol en fenprocoumon) en plastabletten (waaronder hydrochloorthiazide en indapamide). De lijst met medicijnen met mogelijke wisselwerkingen met paroxetine is nog uitgebreider, laat je daarom goed informeren door je arts.

Paroxetine en zwangerschap/borstvoeding

Er is onvoldoende bekend over de gevolgen van gebruik van paroxetine tijdens de zwangerschap en/of borstvoeding. Wel blijkt dat er na de geboorte ontwenningsverschijnselen op kunnen treden bij de baby en dat het medicijn doorgegeven kan worden aan de moedermelk. Bespreek daarom met de arts de voor- en nadelen van paroxetine tijdens de zwangerschap en de borstvoeding.

Paroxetine en rijvaardigheid

Paroxetine kan de rijvaardigheid negatief beïnvloeden door bijwerkingen als sufheid en wazig zien. Hierdoor is de kans dat je bij een verkeersongeval betrokken raakt vergroot. Bij de meeste mensen nemen de bijwerkingen na verloop van tijd af, waardoor autorijden mogelijk wel voldoende veilig is.

Andere toepassingen van paroxetine

Paroxetine wordt niet alleen voorgeschreven bij depressieve klachten, maar kan ook voorgeschreven worden bij onder meer angstgevoelens, een dwangstoornis, overgangsklachten, seksuele stoornissen en zenuwpijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antidepressiva: Fluoxetine en ProzacAntidepressiva: Fluoxetine en ProzacProzac is een bekende naam omdat het wereldwijd ontzettend veel wordt gebruikt bij de behandeling van depressies, eetsto…
Stoppen met seroxat: hoe stop je met seroxat?Stoppen met seroxat is niet bepaald eenvoudig. In dit artikel wordt aangegeven hoe je dat doet zodat je de minste kans o…
Seroxat wordt gegeven bij een depressieSeroxat wordt gegeven bij een depressieVeel mensen krijgen in hun leven te maken met één of meerdere periodes waarin ze depressieve klachten hebben. Dan worden…
Depressieve klachten behandelen met een SSRIEen depressieve stoornis kan behandeld worden met antidepressiva, medicijnen die speciaal ontwikkeld zijn om depressieve…
Bronnen en referenties
  • Hammen, C. & Watkins, E. (2008) Depression. Psychology press
  • Bijsluiter Paroxetine 20 mg dd 14-7-2011: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h26382.pdf

Reageer op het artikel "Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressie"

Reacties

Ronny de Vogelaere, 30-11-2015 06:54 #2
Voor mijn kwelgedachten (in gedachten zwaar kwaad berokkenen aan wezens waar ik zielsveel van hou) heb ik citalopram, seroxat en ten slotte paroxetine (generisch medicijn) genomen. Mee gestopt. De bokaal met doses van 10 mg staat op de nachtkast. Voor het geval dat. De beste remedie is voor mij: lectuur; vooral filosofie en psychologie (een gezonde dosis Jung). En de steun van mijn huisgenoten en vrienden-collega's vrijwilligers. En de "schietstoel; de bokaal met paroxetine. En ook: de pijn verdragen.

Tineke de Beer, 24-09-2014 15:17 #1
Ik zou willen weten of je bij seroxat ook kans hebt op cholesterol-verhoging.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 27-07-2013
Subrubriek: Ziekten
Special: SSRI's
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!