InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Antidepressiva: Fluoxetine en Prozac

Antidepressiva: Fluoxetine en Prozac

Antidepressiva: Fluoxetine en Prozac Prozac is een bekende naam omdat het wereldwijd ontzettend veel wordt gebruikt bij de behandeling van depressies, eetstoornissen, bipolaire stoornissen, alcoholverslaving, obsessieve stoornissen en paniekaanvallen. Het betreft een medicijn waarin de actieve stof Fluoxetine is verwerkt. Andere namen van medicijnen met dezelfde werkzame stof zijn Sarafem en Fontex, welke ook in Nederland worden voorgeschreven. Helaas heeft het middel veel bijwerkingen, vooral op seksueel gebied, waardoor het door sommige patiënten gevreesd wordt.

Inhoud

Het gebruik van Prozac

Prozac is een van de antidepressiva die veel wordt voorgeschreven bij een van de volgende aandoeningen of klachten:
  • (Zware) depressie en ouderdomsdepressie
  • Bipolaire stoornis
  • Obsessieve compulsieve stoornis (OCD)
  • Boulimia nervosa
  • Paniekstoornis
  • Premenstrueel syndroom
  • Kataplexie
  • Obesitas
  • Alcoholverslaving/afhankelijkheid

Voornamelijk gebruik bij zware depressie en OCD

De aandoening waarvoor Prozac of Fluoxetine echter het meest voor gebruikt wordt is zware depressie. Fluoxetine heeft bewezen effectief te zijn in kuren van variërende lengte. Naast de depressie zelf heeft het ook een positieve invloed op angst en slaapproblemen die met de aandoening gepaard kunnen gaan.

Waar mensen soms slecht reageren op selectieve serotonine heropnameremmers (SSRI's) als paroxetine (Paxil) en citalopram (Celexa), die ook worden gebruikt voor de behandeling van depressies, is dit bij Fluoxetine veel minder vaak het geval. Dit komt door de genetische variatie van de P-glycoproteine transporter (Pgp). Paroxetine encitalopram door dit proteïne door het lichaam verspreid. Fluoxetine bevat dit Pgp substraat niet, en om die reden kan het raadzaam zijn iemand die niet goed reageert op paroxetine of citalopram over te laten stappen op Prozac.

Op de tweede plaats komt de behandeling van obsessieve compulsieve stoornissen (OCD) met Prozac. Ook hierbij heeft het zijn effectiviteit bewezen. Waar bij depressies gewerkt wordt met lage doses zijn voor de behandeling van dit soort stoornissen juist hogere doses vereist. Fluoxetine halveert in veel gevallen het aantal angst- en paniekaanvallen. Ook zorgt het voor een grote afname van de effecten van boulimia nervosa en kan jaren achtereen gebruikt worden.

De bijwerkingen van Prozac

De meest voorkomende bijwerking van Prozac is seksuele disfunctie zoals dit bij alle selectieve serotonine heropnameremmers het geval is. Mensen ervaren soms de onmogelijkheid seksueel opgewonden te raken, een erectie te krijgen of een orgasme te ervaren. Na het stoppen met het gebruik van Prozac komen deze functies in vele gevallen weer terug, maar het kan ook permanent zijn.

Andere bijwerkingen van de werkzame stof Fluoxetine zijn:
  • Misselijkheid
  • Slapeloosheid
  • Sufheid
  • Anorexia
  • Angst
  • Nervositeit
  • Asthenie (algehele lichaamszwakte)
  • Trillen van de ledematen
  • Huiduitslag
  • Rusteloze benen (restless legs)

Wisselwerking met andere medicijnen

Verder kan de combinatie met andere medicijnen het effect van Prozac doen toenemen of afnemen of andere bijwerkingen veroorzaken. Wanneer men het medicijn in een Nederlandse apotheek verkrijgt wordt hierover voorlichting gegeven. Naast medicatie die voor andere aandoeningen wordt voorgeschreven kan het gebruik van Prozac ook negatieve bijwerkingen hebben wanneer het wordt gebruikt in combinatie met Ibuprofen of met alcohol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ranys, Pixabay

Reageer op het artikel "Antidepressiva: Fluoxetine en Prozac"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-09-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen medicijnen
Medische informatie…
Schrijf mee!