InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Prozac (fluoxetine)

Prozac (fluoxetine)

Prozac (fluoxetine) In 2008 waren er 978.330 gebruikers van antidepressiva in Nederland. Hiervan betroffen 544.900 de zogenaamde SSRI's. Deze subgroep van antidepressiva is na jaar en dag nog steeds de meest voorgeschreven soort antidepressivum. Fluoxetine, ook wel Prozac genoemd, is een van die SSRI's. Prozac is de laatste jaren vaak in het nieuws geweest. Maar wat is Prozac nu precies? Waarom slikt men Prozac? En wat zijn de gevolgen van het slikken van Prozac?

Wanneer gebruik je Prozac?

De meeste mensen kennen Prozac in combinatie met een depressieve stoornis. Prozac kent echter meerdere toepassingen. Prozac verbetert de stemming en vermindert angsten en wordt daarom naast depressies ook voorgeschreven bij angststoornissen, paniekstoornisen, de posttraumatische stressstoornis en boulimia nervosa.

Hoe kom je aan Prozac?

Prozac moet net als alle andere antidepressiva voorgeschreven worden door een arts. Dit kan een huisarts zijn maar is in de meeste gevallen een psychiater.

Hoe gebruik je Prozac?

Prozac wordt oraal toegediend, meestal in tablet- of capsulevorm. Het maakt in principe niet uit op welk moment van de dag je Prozac inneemt. Sommige mensen worden echter wat suffer van Prozac en kunnen het medicijn daarom beter 's avonds innemen. Andere mensen krijgen last van wat onrust en krijgen slaapproblemen waardoor zijn de pil beter 's morgens in kunnen nemen.

Dosering van Prozac

De startdosering van Prozac bedraagt 20 mg per dag. De uiteindelijke dosering na opbouwen varieërt over het algemeen van 20 mg tot 60 mg per dag. Men moet er rekening mee houden dat de positieve effecten van Prozac enkele weken op zich kunnen laten wachten terwijl de bijwerkingen onmiddellijk na de start van de medicatie kunnen intreden.

Gebruik en bijwerkingen van Prozac

Bij het gebruik van Prozac kunnen er - net als bij andere medicijnen - bijwerkingen optreden. Deze bijwerkingen kunnen vrij vlug na de start van de medicamenteuze behandeling intreden maar verdwijnen over het algemeen ook weer na enkele dagen tot weken. De volgende bijwerkingen worden frequent genoemd:
  • Maagklachten
  • Slapeloosheid
  • Zweten
  • Trillen
  • Droge mond
  • Seksuele stoornissen
  • Wazig zien
  • Gewichtsverandering
  • Overgevoeligheid/allergische reactie
  • Rusteloosheid
  • Sufheid en slaperigheid

Contra-indicaties van Prozac

Prozac mag niet gebruikt worden wanneer gebleken is dat men overgevoelig is voor het werkzame bestanddeel fluoxtenine of één van de hulpstoffen.

Prozac mag niet voorgeschreven worden aan kinderen onder de 18 jaar. Er is bij deze groep mensen namelijk een verhoogd risico op suïcidale gedachten en gedrag waargenomen tijdens het gebruik van Prozac.

Wanneer men MAO-remmers (een andere groep antidepressiva) gebruikt of onlangs gebruikt heeft mag men geen Prozac gebruiken. Tussen de laatste inname van een MAO-remmer en inname van Prozac moet ongeveer twee weken zitten. Wanneer men beide medicijnen toch gelijktijdig gebruikt kunnen de volgende symptomen optreden:
  • Verhoging van de lichaamstemperatuur
  • Spiersamentrekkingen
  • Stijfheid
  • Veranderingen in de geestelijke gesteldheid (waaronder verwardheid en exterme opwinding)
  • Veranderingen in essentiële lichaamsfuncties welke tot een delier en coma kunnen leiden

Daarnaast zijn er enkele condities waarbij men extra op moet letten met het gebruik van Prozac, bijvoorbeeld:
  • Wanneer men diabetes heeft
  • Wanneer men allergische reacties vertoont
  • Wanneer men last van stuiptrekkingen (convulsies) heeft
  • Wanneer men ooit manisch of hypomanisch geweest is
  • Bij verstoorde lever- en nierfuncties
  • Bij hartstoornissen
  • Wanneer men suïcidaal is
  • Wanneer men eveneens Sint Janskruid gebruikt

Wisselwerkingen met andere medicijnen

Prozac kan wisselwerkingen vertonen met onder andere de volgende medicijnen en stoffen:
  • MAO-remmers
  • Lithium
  • Tryptofaan
  • Flecaïnide
  • Encaïnide
  • Alcohol
  • Middelen die de bloedstolling vertragen
  • Sint Janskruid

Prozac en zwangerschap/borstvoeding

Er is veel onderzoek gedaan naar het gebruik van Prozac tijdens de zwangerschap en er zijn tot op heden geen aanwijzingen gevonden dat het de kans op aangeboren afwijkingen bij de foetus verhoogd. Er kunnen echter wel problemen vlak na de geboorte van het kind bij het kind optreden: trillen, spierzwakte, moeite met inslapen en voeden en aanhoudend huilen.

Prozac komt in de moedermelk terecht. Zuigelingen vertoonden ongunstige reacties wanneer zij gevoed werden met deze moedermelk. Wanneer de behandeling met Prozac noodzakelijk is kan men overwegen geen borstvoeding (meer) te geven.

Prozac en rijvaardigheid

Het is verstandig om te wachten met autorijden en het besturen van gevaarlijke apparaten totdat men het exacte effect van Prozac op de geestelijke gesteldheid helder heeft. Prozac kan namelijk het reactievermogen nadelig beïnvloeden.

Overdosis Prozac

Wanneer men te veel Prozac tabletten ingenomen heeft dien men onmiddellijk contact op te nemen met de arts of apotheker. Bij een overdosis Prozac kunnen de volgende verschijnselen optreden:
  • Misselijkheid en braken
  • Stuiptrekkingen
  • Stoornissen van het hart- en vaatstelsel
  • Veranderingen in het centrale zenuwstelsel (mogelijk coma)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antidepressiva: Fluoxetine en ProzacAntidepressiva: Fluoxetine en ProzacProzac is een bekende naam omdat het wereldwijd ontzettend veel wordt gebruikt bij de behandeling van depressies, eetsto…
Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDepressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten e…
Depressieve klachten behandelen met een SSRIEen depressieve stoornis kan behandeld worden met antidepressiva, medicijnen die speciaal ontwikkeld zijn om depressieve…
Antidepressiva: de verschillende soorten en hun werkingAntidepressiva: de verschillende soorten en hun werkingEen depressie is een psychische stoornis die men kan behandelen met zowel gesprekstherapie als medicatie. De meest voorg…
Bronnen en referenties
  • http://www.gipdatabank.nl/index.asp?scherm=tabellenFrameSet&infoType=g&tabel=01-basis&item=N06&geg=gebr
  • http://geneesmiddelinfo.apositon.nl/bijsluiters/Prozac_tabletten.pdf

Reageer op het artikel "Prozac (fluoxetine)"

Reacties

Mieke, 21-03-2017 13:36 #4
Klopt het dat je persé Omaprezol moet nemen als je Prozac slikt? Dat is me pas verteld. Graag een passend antwoord. Groetjes Mieke

Leo, 21-10-2013 23:50 #3
Maaike… pleinvrees!

Maaike, 01-02-2013 11:45 #2
Ik heb paniekaanvallen & angstgevoelens. Soms komt dat door heel mijn lichaam heen. Dan krijg ik hartkloppingen, benauwd, (gevoel of ik moet flauwvallen), licht in me hoofd. En een gejaagd gevoel dat ik snel weg moet daar (waar ik ook ben). In drukte of omgeving van onbekende mensen krijg ik het zwaarste.

ik heb bloed laten onderzoeken en daaruit blijkt dat ik niks heb.Ik kwam bij prozac omdat ik van deze bijna dagelijkse aanvallen heel erg depri word. Ik heb een heel laag zelfbeeld gekregen en sta niet stevig in me schoenen. Soms wens ik dat ik het niet aan kan meer. Na wat alcohol, kleine hoeveelheid, word ik soms boos en begin ik mezelf pijn te doen.

Ik ben 18 jaar en ik hoor dit niet te hebben op mijn leeftijd. Wat voor medicijn is hiervoor? Ik word alsmaar naar psychologen gestuurd maar dat praten werkt voor geen meter. Ik hoop een reactie te krijgen.

Gr

Ellen Vader, 29-07-2012 18:05 #1
U zegt hier : Prozac mag niet voorgeschreven worden aan kinderen onder de 18 jaar. Zou dit dan na al die jaren niet eens aangepast en geactualiseerd moeten worden? Juiste voorlichting is van het hoogste belang, toch?

6 juni 2006 - Gebruik van Prozac bij de behandeling van depressie bij kinderen en adolescenten vanaf 8 jaar officieel geregistreerd

De CHMP¹ heeft een uitbreiding goedgekeurd van de indicatie van Prozac (fluoxetine) met de behandeling van kinderen van 8 jaar en ouder die lijden aan ernstige depressie, en die niet reageren op psychologische behandeling. Hiermee is Prozac het eerste geregistreerde SSRI voor de behandeling van depressie bij kinderen en adolescenten. De registratiehouder, Eli Lilly, dient nog aanvullende onderzoeken uit te voeren om te bevestigen dat het veiligheidsprofiel van Prozac aanvaardbaar blijft.

Infoteur: Melod
Laatste update: 04-01-2011
Subrubriek: Diversen
Special: SSRI's
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!