InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat zijn de symptomen van het Binge Eating disorder

Wat zijn de symptomen van het Binge Eating disorder

Het Binge Eating Disorder is een eetstoornis die veel lijkt op de twee andere eetstoornissen Anorexia Nervosa en Boulimia Nervosa. Letterlijk betekend binge “verzwelgen”. Het overkomt iedereen wel eens, spijt van de laatste paar happen voedsel. Te veel eten is een normaal verschijnsel. Er zijn echter symptomen die dwangmatig te veel eten of het Binge Eating Disorder aanduiden. De eetstoornis wordt gekenmerkt door ongecontroleerde consumptie van grote hoeveelheden voedsel, tot fysieke ongemakken aan toe.

De symptomen te veel eten

De symptomen kunnen variëren, de redenen voor obsessief eten kunnen zijn:
  • Stress
  • Depressie
  • angst
  • Een laag gevoel van eigenwaarde

In tegenstelling tot de andere eetstoornissen Anorexia en Boulimia, komt obsessief eten net zoveel voor bij mannen als bij vrouwen.

Symptomen van het Binge Eating disorder zijn

  • Eten tot het punt van pijn en ongemak
  • Meer en sneller consumeren in vergelijking met normale maaltijden
  • Het gevoel geen controle te hebben over het eetgedrag
  • Alleen willen eten als gevolg van schaamte
  • Het eten van grote hoeveelheden zonder honger
  • Depressief en angst
  • Gevoelens van walging en schuldgevoel
  • Niet meer proeven wat je eet

Een eetstoornis wordt gekenmerkt door terugkerende periodes van dwangmatig teveel eten. De gemiddelde dwangmatige eter, hebben over een periode van gemiddeld zes maanden of langer twee keer in de week een eetbui. Tijdens de eetbui, ontbreekt voor de patiënt de controle over wat hij of zij eet. Ze eten stiekem en hamsteren voedsel op vreemde plaatsten zoals in kasten, zodat ze het later kunnen eten. Op andere momenten kunnen dezelfde mensen chronische willen lijnen en de volgende rage op het gebied van diëten aan gaan.

Een groot verschil tussen mensen met het Binge Eating disorder en andere eetstoornissen is dat deze mensen niet proberen te compenseren voor hun verhoogde voedselinname door braken en dergelijke. Tijdens een eetbui zal de eter over het algemeen alleen zijn en zeer snel eten. Men zal niet stoppen als men voelt dat men vol zit.

Schamen en schuldgevoel

Dwangmatige eters schamen zich of voelen zich schuldig over hun eetbuien. Ze kunnen daarbij last hebben van depressies. Ze walgen doorgaans over zichzelf omtrent hun gebrek aan zelfcontrole. Deze gevoelens leiden dan weer tot een eetbui in een poging om zichzelf beter te voelen, waardoor een vicieuze cirkel wordt gecreëerd.

Lichamelijke symptomen

Overgewicht is een van de symptomen, echter ook mensen met een normaal gewicht kunnen deze eetstoornis hebben. De fysieke klachten van te veel eten, zijn onder meer een hoge bloeddruk en/of een hoog cholesterolgehalte. Mensen met het Binge Eating disorder kunnen diabetes type 2, een galblaasziekte, of hart – en vaatziekten ontwikkelen. Verder kunnen ze vaak het gevoel hebben moet te zijn of chronische pijn in de gewrichten hebben.

Wanneer een arts raadplegen

Als men een week of meer periodes van dwangmatig te veel eten heeft gehad en een gebrek aan controle voelt over de eetgewoonten moet men medische hulp zoeken. Eetstoornissen zoals dwangmatig te veel eten kunnen worden behandeld door middel van een combinatie van medische zorg en psychologisch onderzoek. De resultaten zijn het beste wanneer de behandeling vroeg wordt gestart.

Omdat mensen die lijden aan het Binge Eating disorder vaak niet herkennen een probleem te hebben, of te laat door hebben dat ze een probleem hebben, kunnen vrienden en familie van belang zijn bij het bemiddelen om de zorg die nodig is voor een effectieve behandeling van de aandoening.
© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Binge eating en de rol van gezamelijke maaltijdenBinge eating en de rol van gezamelijke maaltijdenBinge eating disorder is een eetstoornis waarbij men in een korte periode een grote hoeveelheid voedsel tot zich neemt.…
Binge eating disorder: Eetbuistoornis met vreetbuienBinge eating disorder: Eetbuistoornis met vreetbuienPeriodes van overmatig veel eten is voor de meeste mensen bekend, bijvoorbeeld op vakantie of tijdens een speciale geleg…
Psychische eetstoornissenPsychische eetstoornissenAnorexia nervosa, boulimia nervosa en Binge eating disorder zijn allemaal eetstoornissen. Wat is het, wat kan je er tege…
Eetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandelingEetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandelingEetstoornissen kunnen zich voornamelijk op twee manieren manifesteren: ofwel teveel eten, ofwel te weinig. Een eetstoorn…
Bronnen en referenties
  • http://www.info.com

Reageer op het artikel "Wat zijn de symptomen van het Binge Eating disorder"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 27-07-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!