InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Binge eating en de rol van gezamelijke maaltijden

Binge eating en de rol van gezamelijke maaltijden

Binge eating en de rol van gezamelijke maaltijden Binge eating disorder is een eetstoornis waarbij men in een korte periode een grote hoeveelheid voedsel tot zich neemt. In de volksmond spreekt men ook wel van vreetbuien en de vreetbuienstoornis. Onderzoekers hebben tot nu toe nog geen overeenstemming gevonden over de rol van het gezamelijk nuttigen van maaltijden met het gezin en binge eten. Binge eating is een maladaptief eetgedrag dat met name bij mensen met anorexia nervosa en boulimia nervosa voorkomt. Binge eating is zelfs een van de hoofdcriteria in zowel boulimia nervosa als de relatief nieuwe binge eating disorder. Binge eating blijkt echter niet enkel voor te komen in de klinische setting maar komt eveneens voor onder andere leden van de populatie, voornamelijk bij mensen met overgewicht of obesitas. Er is nog geen officiële Nederlandse benaming voor binge eating disorder maar in de volksmond spreekt men dikwijls van de vreetbuienstoornis of de eetbuienstoornis.

Er blijken diverse factoren aan te wijzen welke mogelijke waarschuwingssignalen vormen voor binge eating. Dit zijn onder andere een depressieve stemming, een excessieve preoccupatie met het lichaam, vijandigheid, verveling en het volgen van een streng dieet.

Beschermende factoren in binge eating

Een onderzoek dat uitgevoerd is door onderzoekers van de universiteit van Minnesota ontdekte dat hoe vaker adolescenten maaltijden samen nuttigen hoe minder zij geneigd zijn een afwijkend eetpatroon te ontwikkelen. Men vond dat dit met name op gaat voor meisjes. Gesteld werd dat de meeste gezinnen tegenwoordig steeds minder maaltijden met elkaar nuttigen. Adolescenten hebben hierdoor minder kans om een gezond eetpatroon te ontwikkelen omdat goede voorbeelden ontbreken of spaarzaam zijn.

Er zijn echter ook onderzoeken waarbij deze bevinding niet naar voren gekomen is. Zo hebben drie onderzoekers van de universiteit van Oviedo in Spanje een onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen binge eating bij adolescenten en gedragsproblemen en maaltijdpatronen in het gezin.

Binge eating en gedragsproblemen

Uit het onderzoek in Spanje is geen significant verschil naar voren gekomen tussen adolescenten wat betreft de frequentie van binge eating en het eetklimaat en het aantal maaltijden dat men samen nuttigt. Wel is naar voren gekomen is dat adolescenten die aangeven perioden van binge eten te hebben meer gedragsproblemen hebben, met name somatische klachten, depressieve gevoelens, aandachtvragend gedrag en angstklachten.

Verder onderzoek noodzakelijk

Binge eating disorder is een relatief jonge eetstoornis waar logischerwijs nog maar weinig onderzoek naar verricht is. Door de steeds drukkere planning van gezinsleden is het echter de moeite waard de consequenties van dit verschijnsel te onderzoeken. Vanuit het oogpunt van de sociale leertheorie (waarin gesteld wordt dat mensen van elkaar leren door onder andere andermans gedrag af te kijken en kopiëren) is verder onderzoek naar de rol van gezinsmaaltijden eveneens wenselijk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Sierra-Baigrie, S., Lemos-Giráldez, S. & Fonseca-Pedrero, E. Binge eating in adolescents: Its relation to behavioural problems and family-meal patterns (2009) Neumark-Sztainer, D., Wall, M., Story, M. & Fulkerson, J.A. Are family meal patterns associated with disordered eating behaviors among adolescents? (2004)

Reageer op het artikel "Binge eating en de rol van gezamelijke maaltijden"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 29-07-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!