PBG: Persoonsgebonden Budget aanvragen

PBG: Persoonsgebonden Budget aanvragen Sinds een aantal jaar bestaat het Persoonsgebonden Budget (PGB). Op deze manier kunnen mensen zelf hun zorg inkopen. Er wordt echter ook een hoop misbruik van gemaakt. Dit komt vooral door de zogeheten bemiddelingsbureaus. U kunt uw PGB aanvragen bij een zorgkantoor. Daar moet u ook verantwoording aan afleggen. Sinds 2012 is de regering wel veel terughoudender geworden met het verstrekken van een PGB. Dat komt mede doordat er hard bezuinigd wordt vanwege de oplopende kosten in de zorg, maar ook omdat er massaal fraude werd gepleegd met de budgetten.

Wat is een Persoonsgebonden budget?

Een persoonsgebonden budget (PGB) is een bedrag waarmee patiënten zelf hun zorg kunnen inkopen. Dit kan bij bijvoorbeeld een familie, een kennis, maar ook een professionele hulpverlener. De PGB bestaat sinds een paar jaar. Het idee erachter is dat patiënten zelf het beste inzicht zouden hebben in hun zorgbehoefte. Daarvoor konden zij hun kosten declareren bij het ziekenfonds of de zorgverzekeraar, maar verwacht werd dat op deze manier ook kosten bespaard zouden worden, doordat particulieren meer zicht hadden op de kosten dat de grote verzekeraars.

Misbruik bij PGB

Er is echter ook een hoop misbruik. Het idee achter de PGB, namelijk dat veel patiënten zelfstandig genoeg zouden zijn om hun eigen zorg in te kopen, klopt in veel gevallen niet. In veel gevallen gaat het bijvoorbeeld om oudere mensen of zwakzinnigen die vaak niet eens toegang hebben tot het internet en daarom heel lastig zelf hun zaakjes kunnen regelen. Ook is het voor sommige mensen te moeilijk. Veel kleine bureautjes proberen daarop in te spelen door als bemiddelingsbureau te gaan functioneren. Uit onderzoek bleek echter dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen. In veel gevallen gaat het zo: patiënten geven het bureau toestemming om het geld van het PGB naar hen te laten overmaken. Het bureau zorgt in ruil daarvoor voor de juiste zorg. Daarop proberen ze echter sterk te bezuinigen. Zo kwam het voor dat Poolse arbeiders die de Nederlandse taal niet eens machtig waren bij mensen thuis gingen schoonmaken tegen een hongerloontje. Minister Klink van Volksgezondheid heeft inmiddels aangekondigd om maatregelen te gaan nemen,

Aanvragen PGB

Het is overigens niet verplicht om een PGB te nemen. U kunt ook gewoon de hulp krijgen van de reguliere thuiszorg of een andere zorgverlenende instantie. Dit heet hulp in natura. Wanneer u wel gebruik maakt van een PGB moet u op een aantal dingen goed letten. Ten eerste dat u een goede administratie bijhoudt zodat u ook uw uitgaven kan verantwoorden. Ten tweede moet u zelf de overeenkomst sluiten met de zorgverleners. Op internet zijn hier wel standaardcontracten voor te vinden. Ten derde moet u uw uitgaven kunnen verantwoorden. Anders zou verdacht kunnen worden van fraude. Dit derde punt hangt dus ook heel erg samen met het eerste punt, het bijhouden van een goede administratie. De meeste contacten over het PGB lopen met het plaatselijke of regionale zorgkantoor. Daarmee kunt u bijvoorbeeld contact opnemen als u het wil aanvragen. Ook moet u de verantwoordingen over uw uitgaven aan hen afleggen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "PBG: Persoonsgebonden Budget aanvragen"

Reactie

Mona van Herk, 26-09-2016 22:03 #1
Graag zou ik willen weten of ik in aanmerking kom voor pgb. Ik heb MS en conversiestoornis en ben steeds moeilijker mobiel en zelfverzorging en huishoudelijke taken gaan moeilijk. Wat moet ik doen om het in werking te stellen, zodat ik zelfstandig kan blijven wonen?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-12-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!