Citalopram/Cipramil (SSRI): medicijn tegen depressie

Citalopram/Cipramil (SSRI): medicijn tegen depressie Citalopram, ook wel Cipramil genoemd, is een medicijn tegen depressie. Citalopram is een zogenaamde SSRI, een bepaald soort antidepressivum dat zorgt dat er meer van de neurotransmitter serotonine beschikbaar is in de hersenen, waardoor de depressieve klachten afnemen.

Depressie

Een depressie is een aandoening die gekenmerkt wordt door een teneergeslagen stemming en een verslechterd humeur. Een depressie kan licht en van voorbijgaande aard, maar kan ook zeer beperkende en soms zelfs levensbedreigende vormen aan nemen. Een depressie komt erg vaak voor en er wordt gesteld dat 12,8 tot 16,2 procent van de mensen eens in het leven een depressie meemaakt. Een depressie komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Een depressie gaat gepaard met diverse klachten, die niet alleen betrekking hebben op de stemming, maar ook op de lichamelijke gesteldheid. Depressieve klachten verschillen van persoon tot persoon in ernst en uiting, maar globaal zijn er vier levensgebieden die geraakt worden door een depressie: het affect, de cognitie, het gedrag en het lichamelijk functioneren.

Depressie behandelen met een SSRI

Een depressie kan op diverse manieren behandeld worden, met medicijnen of zonder medicijnen. Wanneer er gekozen wordt om de depressie met medicijnen te behandelen, wordt er vaak voor een SSRI (selective serotonin reuptake inhibitor) gekozen. Deze groep van medicijnen heeft namelijk vrij weinig bijwerkingen en is vrij effectief. SSRI's zorgen er voor dat er meer van de neurotransmitter serotonine, die betrokken is bij emoties, beschikbaar is in de hersenen. Hierdoor verminderen de depressieve klachten.

Citalopram/cipramil

Citalopram is een antidepressivum dat tot de categorie van SSRI's behoort. Citalopram kan door de huisarts of psychiater voorgeschreven worden wanneer men last heeft van een depressie. Citalopram helpt de depressieve klachten te verminderen.

Hoe kom je aan citalopram?

Citalopram moet net als alle andere antidepressiva voorgeschreven worden door een arts. Dit kan een huisarts zijn maar is in de meeste gevallen een psychiater.

Hoe gebruik je citalopram?

Citalopram wordt oraal toegediend, meestal in tablet- of druppelvorm. Het maakt niet uit op welk moment van de dag je citalopram inneemt, zolang dit maar iedere dag op hetzelfde moment gebeurt. Wanneer men begint met het gebruik van citalopram, duurt het ongeveer twee weken voordat men het effect van het middel waar kan nemen. Incidenteel treedt na de start van het gebruik van citalopram een neiging tot zelfdoding op. Wanneer je suïcidale gevoelens ontwikkelt, neem dan direct contact op met de huisarts.

Dosering van citalopram

Men moet de dosering van citalopram langzaam opbouwen. Een gebruikelijke startdosering in tabletvorm is 20 mg per dag. De meeste mensen hebben voldoende aan 40 mg per dag. De maximale dosering van citalopram is 60 mg per dag. In druppelvorm is de meest gebruikte dosering 32 mg per dag.

Bijwerkingen van citalopram

Zoals elk geneesmiddel, kunnen er bijwerkingen optreden tijdens het gebruik van citalopram. Deze zijn doorgaans van voorbijgaande aard. De meestvoorkomende bijwerkingen van citalopram zijn:
  • Slaperigheid
  • Beven
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn
  • Droge mond
  • Misselijkheid
  • Obstipatie
  • Gevoel van zwakte
  • Transpireren

Wisselwerkingen en contra-indicaties van citalopram

Men moet oppassen met het gebruik van citalopram wanneer men een verstoorde lever- of nierfunctie heeft. Citalopram heeft enkele wisselwerkingen met andere medicijnen. Wanneer men een MAO-remmer slikt, mag men niet tegelijkertijd citalopram gebruiken. Grote voorzichtigheid is geboden wanneer men reeds lithium of tryptofaan gebruikt. Het gebruik van citalopram terwijl men triptanen (bepaalde geneesmiddelen tegen migraine) gebruikt, wordt afgeraden. Er kunnen ook wisselwerkingen optreden met bepaalde middelen tegen maagzweren en maagzuur en geneesmiddelen die het risico op bloedingen vergroten. Gelijktig gebruik van citalopram met Sint Janskruid wordt afgeraden.

Citalopram en zwangerschap/borstvoeding

Er is onvoldoende bekend over de gevolgen van gebruik van citalopram tijdens de zwangerschap en/of borstvoeding.

Citalopram en rijvaardigheid

Citalopram kan het concentratie- en reactievermogen negatief beïnvloeden. Men moet daarom zeer voorzichtig zijn met het besturen van voertuigen of machines.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDepressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten e…
Citalopram is een medicijn dat verstrekt wordt bij depressieCitalopram is een medicijn dat verstrekt wordt bij depressieCitalopram is een geneesmiddel dat behoort tot de antidepressiva. Uit publicaties is vastgesteld dat het middel over het…
Depressieve klachten behandelen met een SSRIEen depressieve stoornis kan behandeld worden met antidepressiva, medicijnen die speciaal ontwikkeld zijn om depressieve…

Een ochtendritueelEen ochtendritueelVoor sommige mensen klinkt het als heel normaal en voor als vreemd ... maar een ochtendritueel is eigenlijk best goed. W…
Was je handen goedWas je handen goedWas jij je handen wel goed? Handen wassen wordt ons al van jongs af aan geleerd. Maar is handen wassen ook echt nuttig e…
Bronnen en referenties
  • Hammen, C. & Watkins, E. (2008) Depression. Psychology press
  • http://hulpgids.nl/index.php?mid=152&content=371&phpMyAdmin=02df2cb2258e3dfd8954042ecd95c128

Reageer op het artikel "Citalopram/Cipramil (SSRI): medicijn tegen depressie"

Reacties

Sandra, 05-07-2016 18:07 #4
Hallo allemaal

Vandaag mijn eerste citalopram 20 mg ingenomen tegen depressie,
Vindt t na veel gelezen te hebben toch wel erg spannend, raar eigenlijk zo een klein pilletje…

Ik heb 1 vraagje wanneer begonnen bij jullie de bijwerkingen?

Groetjes Sandra

Femke, 18-10-2013 15:42 #3
Ik vind het een geweldig middel. Bij mij is het echt de uitkomst. het heeft mijn leven in positieve zin veranderd. ik kreeg weer zin om lekker de deur uit te gaan en het zorgt ervoor dat je de dingen niet zo zwaar ziet dit helpt mij enorm daardoor is er echt een rust ontstaan. het enige nadeel is is dat ik af en toe weer een verhoging moet om me weer zo goed te voelen.

Mevrde Leeuw, 09-07-2011 12:21 #2
Is er ook iemand die van citalopram ook zo moet zweten
ik heb daar zo.n last van ik durf niks meer te onder nemen' ik moet altijd een handdoek
meenemen als ik weg ga ';volgens de huis arts gaat het van zelf over maar ik gebruik de medicijnen alruim 2 maanden en er is geen verbetering Reactie infoteur, 15-07-2011
Citalopram heeft even de tijd nodig om opgebouwd te worden in je lichaam, zodat het zijn werking kan doen. Dit duurt bij de meeste mensen minstens een maand. Je zou met je arts kunnen overleggen of je dosering mogelijk wat omhoog kan. Verder is het aan te raden de effecten en bijwerkingen van het medicijn dagelijks bij te houden in een schriftje of iets dergelijks. Doordat de veranderingen zo subtiel plaatsvinden (je voelt je niet van de een op andere dag enorm vrolijk en positief) kan het zijn dat Citalopram wel degelijk effect heeft, maar dat je het niet goed merkt. Vraag ook eens aan mensen in je omgeving of zij iets anders aan je merken. Succes!

Hermesse (infoteur), 29-05-2011 15:40 #1
Hallo Melod,
Vanwege mijn Fibromyalgie schreef mijn huisarts mij Citalopram voor. Dit had tot gevolg dat ik onevenredig dik werd (vaak als gevolg van antidepressiva), dat ik een slaapbehoefte kreeg van 18 uur per dag en dat ik last kreeg van een gezichtsstoornis in mijn rechteroog die leidde tot 95 pct blindheid in dat oog. Destijds werd zeer verhoogde hersendruk via een lumbaalpunctie bij mij gemeten. (36/37 bij een max van 25) Nu heb ik de Citalopram het raam uitgegooid en slik ik bij pijn non-steroide ontstekingsremmers. Uiteraard was de deterioratie van mijn oog niet direkt aan de Citalopram te linken. Ik werd onderzocht in 2 academische ziekenhuizen in twee verschillende landen (ik woon in het buitenland) maar uiteraard was het eindoordeel dat ik er maar mee moet leren leven. Ik wou dat ik nooit van Citalopram had gehoord. Reactie infoteur, 29-05-2011
Jemig wat een rotervaring heb jij met Citalopram zeg! Ik kan me voorstellen dat je er liever nooit van gehoord had.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 29-05-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Antidepressiva
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!