InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van erwtjes

De geneeskracht van erwtjes

De geneeskracht van erwtjes Erwtjes zijn een krachtig superfood sinds de prehistorie. De kleine, groene, voedzame bolletjes met een langwerpig omhulsel behoren tot de eerste planten die gekweekt zijn in tuinen en landerijen. Erwtjes hebben een bijzonder grote geneeskracht. Het is een harmonieus voedsel en bevat vele nutriënten die kwantitatief gelijkwaardig over het erwtje verdeeld zijn. In het bijzonder is het eten van erwten goed tegen het risico op het krijgen van diabetes. Ook mensen die reeds aan diabetes lijden, hebben er baat bij om de erwt op het menu te zetten.

Inhoud:

Vitaminen en mineralen in erwtjes

Er zijn weinig groenten die vitaminen bevatten die in zo gelijke mate verdeeld zijn als het erwtje. Veel groenten kennen een vitamine die eruit springt in kwantiteit. Maar het erwtje, dat eigenlijk geen groente is maar onder de peulvruchten valt, heeft een uitgebalanceerde samenstelling als het gaat om vitaminen. Er zit relatief het meeste vitamine K in. 300 Gram erwtjes is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamine K. Dat zul je niet snel halen, of je moet twee koppen erwtensoep nemen. Daarnaast zit er relatief iets meer vitamine C in het erwtje. Vitamine A, B1, B2, B3, B6, B11 en E worden ook in ruime hoeveelheden aangetroffen in dit kleine gezonde peulvruchtje. Voorts bevat het een grote verscheidenheid aan mineralen. Kalium, fosfor, zink, magnesium, koper en ijzer zitten er in de groene erwt. Het aminozuur tryptofaan zit ook in het erwtje.

In het Indonesisch betekent erwtjes ercis. De uitspraak is hetzelfde. Buncis betekent boontjes. Er zijn veel Nederlandse woorden in de Indonesische taal.

Rauwe bonen zijn nooit zoet

In Nederland kennen we het spreekwoord: honger maakt rauwe bonen zoet. Rauwe bonen zijn niet te vreten zo vies, ook niet als je honger hebt. Bovendien zijn ze keihard. Je zou rauwe bonen zo lang kunnen weken dat ze gaan ontkiemen. Dan beginnen ze enigszins eetbaar te worden maar ze zijn nog steeds niet lekker. Een gekiemde boon heeft een nog kortere kooktijd en is supergezond. Het is echter wel een kunst om ze te laten ontkiemen zonder dat ze nare, zurige luchtjes gaan loslaten, een teken van bederf. Het heeft ook met de temperatuur te maken. Hoe warmer het is, des te sneller ze niet goed ontkiemen.

Lectinen in peulvruchten

Op de site van het Voedingscentrum staat dat peulvruchten als rauwe bonen en ongekookte erwtjes ongezond zijn omdat ze lectinen bevatten. Rauwe bonen mogen dan wel oneetbaar zijn, maar van lectinen wordt juist gedacht dat ze kankertumors te lijf gaan. Momenteel wordt er volop wetenschappelijk onderzoek naar lectinen gedaan in verband met hun antikankerwerking. Het is waarschijnlijk geen giftige stof en de kans dat je teveel rauwe bonen eet is vrijwel uitgesloten omdat het gewoon niet lekker is. Dit is dus een vrij zinloos advies van het Voedingscentrum wat vele mensen onterecht bang heeft gemaakt voor peulvruchten.

Fytonutriënten

In erwtjes zitten veel fytonutriënten met geneeskrachtige eigenschappen. Er zit niet alleen vitamine A en E in maar ook de polyfenol coumestrol wat een fyto-oestrogeen is dat de kenmerken van oestrogeen imiteert. Coumestrol is een bio-identiek hormoon wat vrouwen met overgangsklachten op natuurlijke wijze geneest. Verder zitten er de polyfenolen Pisumsaponine I en II en pisomosides A en B. Deze polyfenolen komen bijna alleen in erwtjes voor.

De erwtenplant / Bron: Rasbak / Wikimedia CommonsDe erwtenplant / Bron: Rasbak / Wikimedia Commons

Goed voor bloedsuikerniveau

Een van de opvallendste aspecten van het erwtje is zijn grote hoeveelheid aan proteïne en vezels. Hierdoor wordt het eten zeer goed en gelijkmatig verteerd. Met proteïne en vezels wordt de snelheid van vertering van koolhydraten gereguleerd. Het gevolg hiervan is dat de erwtjeseter een meer stabiel bloedsuikerniveau heeft. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het erwtje op de lange termijn ook het bloedsuikerniveau beter reguleert. Alle ontstekingsremmende en oxidatieve stressverlagende fytonutriënten dragen zeker bij aan de positieve eigenschappen van erwtjes voor de diabetes type 2-patiënt.

Preventief tegen maagkanker

Oxidatieve stress en ontstekingen zijn niet alleen slecht voor de suikerpatiënt; ze veroorzaken ook maagkanker. Omdat het erwtje beide tegengaat zijn erwten een geweldig goed preventief middel tegen deze kankersoort. Het past daarom in een chemokuurondersteunend dieet. Oxidatieve stress wordt veroorzaakt door roken, medicijngebruik, overmatig alcoholgebruik, te veel sporten, te lang zonnebaden, obesitas en hypoglykemie. Dat laatste is de medische term voor een te lage bloedsuikerspiegel.

Eettips erwtjes

Erwtjes hebben ongeveer dezelfde kooktijd als zilvervliesrijst. Je kunt bij de rijst prima 100 gram erwtjes doen. Dat maakt de rijst veel gezonder want je weet: variatie is de sleutel tot gezond eten. Erwtjes kun je ook prima mengen in een mix van linzen, kikkererwten en mungbonen. Zorg ervoor dat je droge peulvruchten gebruikt met ongeveer dezelfde kooktijd. Probeer geen erwtjes uit potjes of blikjes te eten. Dat smaakt veel minder dan een vers, biologisch erwtje uit eigen tuin of een gedroogde peulvrucht die je zelf kookt. Wanneer je erwtjes kookt, kun je ze eerst weken om de kooktijd te verkorten. Dat is extra handig als je de erwtjes samen met andere peulvruchten kookt; de kooktijd wordt dan voor alle voorgeweekte producten min of meer gelijk.

Nog meer eettips

Erwtjes passen uitstekend in een lekkere gemixte groentenschotel samen met sperzieboontjes, worteltjes, champignons, ui, paprika en knoflook. Pure erwtjes kun je voorzien van peterselie, tijm of oregano om het een extra smaakdimensie te geven. Gekookte erwtjes die je tijdens het avondmaal over hebt kun je de volgende dag over een salade of door een omelet doen. Het is ook lekker om ze mee te bakken met aardappelen voor een voedingsrijke aardappelvariatie. ´s Winters is erwtensoep een traditioneel gerecht in Nederland. In plaats van vlees kun je het ook maken met een mix van ui, rode peper en knoflook voorgebakken tahoe en tempeh. Je kunt gekookte erwtjes ook fijnstampen en mengen met Hollandse kaas waarna je ze opbakt als kaas-erwtenburger.
Gerelateerde artikelen
Is erwtensoep gezond?Is erwtensoep gezond?Erwtensoep is een bekende soep in Nederland die ook wel snert genoemd wordt. Het kan gemaakt worden van spliterwten (of…
Magere snert of erwtensoep: hoe maak je magere snert?Magere snert of erwtensoep: hoe maak je magere snert?Magere snert of erwtensoep maken is zo moeilijk niet. Vaak wordt de volvette variant gegeten met veel worst, varkensvlee…
Soep, tussendoor of als maaltijd, altijd lekker!Soep, tussendoor of als maaltijd, altijd lekker!Soep is lekker en gezond, dat weet iedereen. Of je het nu als tussendoortje eet of bij de maaltijd, of zelfs als vervang…
Erwtensoep receptenHoe vindt u de erwtensoep het lekkerst? Houdt u van lekker romig of bent u op dieet en mag het ietsje minder zijn?
Een recept voor ‘snelle’ erwtensoep/snertEen recept voor ‘snelle’ erwtensoep/snertWat is er heerlijker in de koude wintermaanden dan erwtensoep, ook wel snert genoemd. Het is belangrijk om te weten dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bill Ebbesen / Wikimedia Commons
  • http://www.bruinebonenbende.nl/over-bonen/de-boon-en-je-gezondheid/waarom-rauwe-bonen-niet-zoet-zijn/
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=55
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Coumestrol
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/peulvruchten.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxidatieve_stress
  • Afbeelding bron 1: Rasbak / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van erwtjes"

Reacties

Manu, 07-07-2015 12:53 #2
Lectines uit te weinig gekookte bonen kunnen wel degelijk ernstige klachten geven! Hiervan zijn ook recent nog voedselvergiftigingen bekend. De hoeveelheid lectines kan trouwens zeer sterk wisselen tussen bonenrassen - van sommige soorten heb je maar een tiental rauwe bonen nodig. Deze lectines breken gelukkig snel af bij hogere temperaturen, na doorkoken is er geen enkel risico meer. Reactie infoteur, 07-07-2015
Jammer dat je een woord als 'recent' gebruikt zonder datum te noemen. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat alleen mensen met darmslijmvliesproblemen last van lectinen hebben omdat dan de lectinen in het lichaam komen. Normaal gesproken verlaten lectinen het lichaam zonder schade aan te richten.

Vooral mensen met de ziekte van crohn, lekkende darm en coeliakie moeten oppassen met lectinen. Daarnaast schaadt medicijngebruik de darmwanden. Mensen die allerlei medicijnen gebruiken lopen een verhoogde kans op lectineproblemen.

Natuurlijk kunnen lectinen schade aanrichten maar het gevaar wordt vaak sterk overdreven. In principe kook je alle peulvruchten omdat ze anders niet lekker zijn, niet omdat er lectinen in zitten. Het koken zorgt er voor dat de lectinen verdwijnen.

In de wetenschap vinden de onderzoekers maar al te vaak waar ze naar op zoek zijn. In dit onderzoek blijkt dat lectinen juist kankerbestrijdend zijn. Ze worden op therapeutisch niveau gebruikt tegen kanker. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16183566

Erwten zijn vrij klein en daarom snel gekookt. Na 10 minuten zijn de potentieel schadelijke lectinen kapot. Andere bonen hebben een iets langere kooktijd nodig. De kooktijd wordt verkort door de bonen eerst te weken of beter nog: te laten ontspruiten. Dan gaan de lectinen eveneens verloren.

Mooi, 02-03-2015 23:11 #1
Ja heel mooi allemaal, maar in Nederland is er geen een supermarkt of groenteboer winkel die gewoon ONGEPELDE verse erwten verkoopt, en ik bedoel GEEN PEULEN. In Scandinavië hebben ze verse ongepelde peulen in overvloed op de markt, het is een Fins en Zweeds lekkernij om de erwten rauw op te eten, jammer dat er niet in Nederland wordt verkocht, ja Hak potjes en diepvrieserwten… Reactie infoteur, 09-03-2015
Daarom gaan staan meer Nederlanders zelf groente verbouwen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 28-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!