InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Antioxidanten in thee

Antioxidanten in thee

Antioxidanten in thee Zowel zwarte thee als groene thee bevatten veel antioxidanten die vrije radicalen in het lichaam bestrijden. Daarmee werkt thee goed tegen kanker. Groene thee en zwarte thee komen van dezelfde plant. Ze worden alleen anders bereid. Groene theebladeren worden gestoomd en heel gelaten. Zwarte theebladeren worden vermalen en gefermenteerd.

Inhoud:

Bijna de populairste drank ter wereld

Thee is de op één na meest gedronken drank ter wereld. Op nummer één staat water en op nummer drie koffie. Thee is populair in alle werelddelen en landen. Oorspronkelijk werd thee van de theeplant alleen in Azië gedronken. Vanaf de 17e en 18e eeuw is er door de Engelsen en Nederlanders veelvuldig thee naar Europa geëxporteerd waarna het snel een westers gebruik werd om thee te drinken.

Thee voorkomt kanker

De wetenschappelijke benaming voor theeplant is Camellia sinensis. Behalve groene thee en zwarte thee worden er ook witte en oolongthee gemaakt van deze plant. De laatste is een soort mengsel van groene en zwarte thee. Thee van deze plant is zeer rijk aan antioxidanten in de vorm van polyfenolen. Ze beschermen het lichaam tegen vrije radicalen die schade kunnen veroorzaken in menselijke cellen. Vrije radicalen kunnen zelfs DNA schade aanrichten wat tot kanker kan leiden. Een paar kopjes thee per dag kan deze ernstige ziekte voorkomen.

Theeplantbloem / Bron: Shizhao, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Theeplantbloem / Bron: Shizhao, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oxidatie in het lichaam

In ieders lichaam vindt oxidatie plaats. Wanneer dit niet in te grote getale gebeurt, staat dit een normale levenscyclus niet in de weg. Maar wanneer er teveel oxidatie plaats vindt, is er sprake van versnelde verouderingsprocessen. Het ontwikkelen van kankertumors is een gevolg van een opeenstapeling van oxidatieprocesssen. Antioxidanten in groente, fruit, noten, zaden en thee kunnen de oxidatieprocessen met al hun schadelijke gevolgen keren.

Beter dan fruit?

Volgens een onderzoeker bevat een kopje thee meer antioxidanten dan een vergelijkbare hoeveelheid aan fruit. Of dat waar is kan niet helemaal bevestigd worden, het is de uitspraak van één onderzoeker. Fruit is erg gezond tegen kanker en ieder fruit bevat weer andere antioxidanten. Het is over het algemeen goed om veel verschillende gezonde stoffen binnen te krijgen. Elke dag dezelfde antioxidanten uit thee kunnen het beste afgewisseld worden met antioxidanten die je niet dagelijks gebruikt.

Theeplant / Bron: Karduelis, Wikimedia Commons (Publiek domein)Theeplant / Bron: Karduelis, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Honderden onderzoeken

Het gezondheidseffect van thee is in vele honderden onderzoeken bewezen. Onderzoeken worden op uiteenlopende wijze gedaan. Sommige onderzoekers hebben ratten groene thee te drinken gegeven en deze kregen een aanmerkelijk lagere kans op kanker dan ratten die alleen water te drinken kregen. Kruidenthee is daarentegen weer nauwelijks onderzocht hoewel ervan vermoed wordt dat het ook allerlei antioxidantwerkingen heeft.

Thee uit een pak

Voorgeproduceerde thee uit een pakje, ijsthee uit een fles of pak en oplosthee hebben geen of veel mindere geneeskrachtige werking. Zelf gezette thee kent de meeste polyfenolen. Je kunt verse ijsthee zelf maken. Thee van verse bladeren is nog gezonder omdat de polyfenolen door droging van het blad minder in getale worden. Theebladeren hebben echter zo veel polyfenolen dat gewone thee gemaakt met theezakjes en verse losse thee toch zeer effectief zijn als antioxidant.

Theeplantage in Maleisië / Bron: Chmouel Boudjnah, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Theeplantage in Maleisië / Bron: Chmouel Boudjnah, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Waarom heeft thee antikankerwerking?

Thee werkt als ontgiftingsmiddel doordat de vrije radicalen geëlimineerd worden. Dat is één reden waarom thee antikankerwerking heeft. Een andere reden is dat het apoptose in gang zet. Dat is een spontaan overlijden van een kankercel. De flavonoïden die in thee zitten, dringen door tot binnenin de kankercel. Hierna wordt de kankercel getriggerd om zichzelf op te heffen. Overigens kunnen wetenschappers wel bewijzen dat thee zeer gezond is maar weet men nog niet de precieze werking van thee. Het exacte mechanisme waardoor thee goed is tegen kanker is nog onbekend. Men weet niet waarom de kankercel door theeflavonoïden doodgaat en noemt het daarom een spontane dood van de kankercel. Het zou kunnen dat nog onbekende stoffen verantwoordelijk zijn voor het kankerbestrijdende effect van thee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over theeAlles over theeThee wordt al tijden lang gedronken. Thee is heel gezond, het bevat geen calorieën past in elk dieet. Daarnaast zijn er…
Dieet en groene thee, is groene thee drinken gezond?Dieet en groene thee, is groene thee drinken gezond?Over de hele wereld wordt er thee gedronken. Dat thee ook een zeer goede drank is voor gewichstbeheersing is niet bij ie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ranjithsiji, Pixabay
  • http://coffeetea.about.com/library/weekly/aa012303antioxidants.htm
  • http://jn.nutrition.org/content/133/10/3285S.full
  • http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/prevention/tea
  • http://www.webmd.com/food-recipes/features/antioxidants-in-green-and-black-tea
  • Fotos:wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Shizhao, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Karduelis, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Chmouel Boudjnah, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Antioxidanten in thee"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Thee
Medische informatie…
Schrijf mee!