InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van sellerie, selderie of moerasscherm

De geneeskracht van sellerie, selderie of moerasscherm

De geneeskracht van sellerie, selderie of moerasscherm Sellerie of selderij was vroeger een algemeen bekende geneesplant maar wordt sinds tijden nauwelijks om zijn geneeskrachtige capaciteiten geteeld. Toch zijn er nog steeds natuurtherapeuten die de geneeskracht van sellerie inzetten om ziekten te behandelen. Sellerie is familie van de apiaceae waaronder onder andere de waterkers valt. Bleek- en knolselderij zijn ook familie van sellerie; sterker nog deze planten zijn varianten van de oorspronkelijke sellerieplant. Zowel sellerie, bleekselderij als knolselderij dragen de Latijnse naam Apium Graveolens.
Botanische tekening sellerie / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening sellerie / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving sellerie

De Latijnse naam voor sellerie is Apium Graveolens. Graveolens betekent ´welriekend´. Apium is de naam van selderij in het algemeen. Letterlijk betekent sellerie dus ´welriekende selderij´. In het oude Griekenland werd sellerie sélinom genoemd; daarvan stamt de Nederlandse naam sellerie of selderij. Sellerie was bij de Grieken een plant waarvan men kransen vlocht. Mensen die de Nemeïsche Spelen hadden gewonnen werden ermee bekroond. In het antieke Egypte werd 1200 jaar voor Christus sellerie voor het eerst beschreven als geneesplant. In tegenstelling tot vele andere artsenijplanten van de oude Grieken en Egyptenaren, wordt sellerie tegenwoordig niet meer alom om zijn heilzame werkingen gebruikt.

Sellerie, bleekselderij en knolselderij

De sellerieplant is in de 17e eeuw in Italië gecultiveerd tot de bleekselderij en knolselderij. De knolselderij is in feite het ondergrondse gedeelte van sellerie. Je zou sellerie relatief eenvoudig zelf kunnen kweken. Alles boven de grond kun je afknippen waarna er weer nieuwe sellerie ontstaat. De bladeren van bleekselderij zijn in feite ook sellerie. Proef ze maar eens! Deze bladeren hoef je dus nooit weg te gooien. Je kunt ze gewoon als kruid gebruiken in soepen en sauzen.

Sellerie in de oudheid

Sellerie werd in de oudheid gebruikt als eetluststimulator. Daarnaast is het een diuretische plant; het helpt vocht uit het lichaam te
Sellerie / Bron: Mrmatiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sellerie / Bron: Mrmatiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
drijven en werkt daarom goed tegen allerlei vochtopeenhopingen. Hierdoor is het tevens een plant die artritis, artrose en jicht tegengaat. Ook is het lang gebruikt als hoestonderdrukker. Verder is sellerie een algemeen tonicum, een versterkend middel. Dat laatste komt door zijn hoge voedingswaarde. Sellerie zou je kunnen eten ter aansterking na een langdurig ziekbed of operatie.

Sellerie als insektenverdrijver

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je huid inwrijven met sellerieblaadjes goed werkt om insecten op een afstand te houden. Voordeel daarbij is dat sellerie niet heel vies ruikt; het is zelfs een aangename geur. Het werkt ongeveer net zo goed als middelen met DEET en beter dan alle andere commerciële middelen. Uit onderzoeken blijkt eveneens dat de zaadjes een potentiële basis kunnen vormen voor de ontwikkeling van nieuwe insektenverdrijvende zalven.

Waar is sellerie goed voor?

Sellerie is goed tegen tal van ziekten. Het is ten eerste goed voor het lichaam in het algemeen. Daarnaast heeft sellerie een aantal specifieke kenmerken. In sellerie zit een stof die bij ratten bewezen heeft het bloeddrukniveau omlaag te helpen. De antieke Romeinen gebruikten het zaad van sellerie als pijnstillend middel. In de natuurgeneeskunde wordt sellerie met name gebruikt bij angina of keelpijn, eetlust, asthenie, bronchitis, pijn op de borst, obesitas, bevriezingsverschijnselen, reumatische aandoeningen en wonden.

Sellerie beschermt de lever

Uit Indiaas wetenschappelijk onderzoek uit 2013 blijkt dat sellerie goed is voor de lever; het werkt hepatoprotectief, wat leverbeschermend betekent. Dat komt met name door de fytonutriënten ruteïne, quercetine en luteoline die in sellerie zitten. De leverbeschermende werking was al eens vastgesteld in 1995. Een slecht werkende lever heeft dikwijls andere ziekten tot gevolg zoals eczeem, spijsverteringsaandoeningen en artritis.

Essentiële olie sellerie goed tegen maagzweer en bacteriën

Essentiële olie op basis van sellerie blijkt zeer sterke antibacteriële en antimaagzweercapaciteiten te hebben, zo blijkt uit een Tunesisch wetenschappelijk onderzoek wat gepubliceerd is in augustus 2012. In de essentiële olie zitten veel fytonutriënten: betapineen, camfeen, cumeen, limoneen, alfathuyeen, alfapineen, betafellendreen, p-cymeen, γ-terpineen, sabineen en terpinoleen.

Pas op met commercieel selleriezaad

Mocht je selleriezaad willen eten, bedenk dan wel het volgende: selleriezaad kun je in principe eten maar dan moet het wel van biologische oorsprong zijn of je moet het zelf hebben geoogst. Regulier selleriezaad is behandeld met schimmels. Dat kun je niet eten maar je kunt het wel planten en oogsten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knolselderij, dat is lekker en gezondKnolselderij, dat is lekker en gezondGroentes eten is gezond want groentes bevatten allerlei belangrijke en noodzakelijke voedingsstoffen. Een van de groente…
Kruidenwijsheid: SelderijKruidenwijsheid: SelderijSelderij is eigenlijk zowel een kruid als een groente. Dit komt doordat selderij in drie verschillende soorten kan worde…
Bereklauw en psoraleenDe reuzenbereklauw, officieel bekend als Heracleum mantegazzianum, is van huis uit niet inheems. Hij komt uit de Kaukasu…
Je eigen moestuin: SelderijJe eigen moestuin: SelderijSelderij is een kruid dat ook wel snijselderij wordt genoemd. Het is een kruid dat je heel gemakkelijk in je eigen moest…
Wijnruit en multiple scleroseWijnruit is in het verleden voor de meest uiteenlopende aandoeningen in gebruik geweest. Zou diezelfde wijnruit ook te g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Sellerie tegen maagzweer en bacteriën: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22934666
  • Leverbeschermende werking sellerie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23288624
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8824736
  • Sellerie als insektenverdrijver: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16262746
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16262746
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Apium_graveolens
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Neme%C3%AFsche_Spelen
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Echter_Sellerie
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Mrmatiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sellerie, selderie of moerasscherm"

Reacties

Maria, 02-03-2017 12:08 #4
@Mieneke
Dat klopt, dat heet diuretisch, maar in gewoon Nederlands: vochtafdrijvend. Sommige kruiden, groentes, fruit enz. zetten de innerlijke organen aan om meer vocht af te voeren dan anders. Probeer versch. dingen uit of drink kruidenthee van guldenroede.

Met name de afgifte door de nieren wordt op deze manieren verhoogd. Veel natuurlijker, gezonder dan plaspillen van de dokter, die mensen beroven van onmisbare mineralen en vitamines, bijwerkingen hebben en de gezondheid nog meer verstoren. Ik ben geen arts, maar geïnteresseerde leek en kwam je vraag tegen. Op internet is er informatie over, hoewel niet alles op internet waar is. Maar dat kun je van een boek, artikel, onderzoek of mening ook zeggen.

Ik ben dol op bleekselderij, ik kauw graag op rauwe stronken of maak er sap van met biol. wortelen, bietjes enz. als combinatie of bleekselderij als ovengerecht met kaas, Danish blue. Ik ruik altijd bij selderij een vitaliserende, opwekkende geur, zo ervaar ik het.

Mieneke, 29-01-2017 17:10 #3
Er word gezegd dat je van selderij veel moet plassen waarom ik dan niet. Dat is mijn vraag.

Leny van Oostveen, 06-01-2016 19:05 #2
Selderij met peterselie en karnemelk daar de staafmixer door heen. BV 500 cc karnemelk met bosje selderij en peterselie is heel goed vochtafdrijvend! (eigen ervaring) Selderij is dat ook goed voor de lever.
vriendelijke groet L van Oostveen Reactie infoteur, 09-02-2016
Wow dit is waarschijnlijk het meest Nederlandse natuurmedicijn wat ik ooit heb gelezen! Want karnemelk wordt alleen in Nederland gedronken en selderij is ook iets typisch Hollands.

Maar het is helemaal waar dat peterselie en vooral selderij vochtafdrijvend werken. Ook karnemelk werkt vochtafdrijvend.

Voor mensen die niet van karnemelk houden ;) je kunt het ook rauw opeten als snack of blenderen met water.

Dotinga, 13-11-2015 11:26 #1
Graag recepten voor gebruiker Reactie infoteur, 11-02-2016
Ik ben coach medicinale voeding. Voor recepten kunt u een consult aanvragen. Het heeft namelijk geen zin om recepten voor iedereen te schrijven. Medicinale voeding werkt op persoonlijk niveau. Iedereen zit namelijk anders in elkaar. Bij de reguliere geneeskunde worden mensen als gemiddelden behandeld. Maar wie is er nou gemiddeld?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!