InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van lavas

De geneeskracht van lavas

De geneeskracht van lavas Lavas heet ook wel maggiplant. Mensen die geen zout kunnen eten wordt aangeraden een lavasplant in de tuin te hebben. Lavas kan wel twee meter groot worden. Je kunt dit kruid gebruiken om soepen, salades en warme maaltijden mee te verrijken. Als je lavas door het eten doet mis je het zout helemaal niet. Lavas heeft een lekker aroma. Het kruid lavas is ideaal voor mensen die een zoutarm dieet volgen.

Inhoud:

Maggi en lavas

Wanneer in een recept staat dat je maggi moet gebruiken en je hebt dat niet in huis kun je net zo goed lavas uit de tuin plukken. Toch schijnt er volgens Wikipedia in Maggi geen lavas te zitten, wat ongelooflijk is als je de twee smaken naast elkaar proeft. Er zit wel aroma in. Deze benaming zijn fabrikanten niet verplicht te specificeren maar de kans is tussen de 99% en 100% dat in het geval van Maggi aroma staat voor lavas.

Botanische tekening lavas / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening lavas / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Eettips lavas

De lavasplant groeit oorspronkelijk in het Middellandse Zeegebied en Zuid West Azië. De plant doet het in Nederland ook zeer goed. Een twee meter hoge lavasplant is zeer verleidelijk om dagelijks te gebruiken. Je kunt met een bordje ernaar toe lopen om wat blaadjes af te plukken. De blaadjes kun je heel gebruiken als slablad. Als je de blaadjes fijn snijdt kun je ze gebruiken in de soep. Wanneer je aardappels hebt gebakken kun je verse gesneden blad over de aardappels doen als ze al op je bord liggen. Gekookte zilvervliesrijst kun je precies op dezelfde manier als aardappels kruiden. Je kunt dit kruid mengen met rozemarijn en tijm om een tomatensaus voor bij de pasta te kruiden. Voor ´s winters kun je het kruid drogen, verpoederen en in een pot stoppen.

Lavasthee

Lavasthee is een medicinale thee die de nieren en de lever opschoont. Lavas is goed te gebruiken als mixkruid. Je kunt het met paardenbloemblad mixen om een speciale leverreinigende thee te drinken. Lavas werkt als antiflatulentie medicijn. Daarnaast werkt het diuretisch. Dat wil zeggen dat het de nieren stimuleert om urine te maken. Lavasthee gebruikt men al eeuwenlang om wonden mee schoon te maken. Het werkt antiseptisch, wat betekent dat het bacteriën bestrijdt. Verder werkt lavasthee goed tegen indigestie, menstruatiestoornissen en als slijmoplossend middel.

Vroeger gebruik van lavas

Lavas is een plant die twee meter hoog kan worden. Het is een grote vaste plant. Hij krijgt vele gele bloemen. In de herfst sterft hij af tot er bijna niets meer overblijft. Lavas komt uit Zuid Europa. Dit kruidige specerij is familie van de engelwortel, pastinaak, sellerie, peterselie en venkel. In Engeland heet de plant ¨lovage¨ en in vele Oost Europese landen is de naam van de plant de vertaling van het woord ¨liefdeskruid¨ of ¨liefdesstokje¨. Het is niet bekend waarom de liefde wordt verbonden aan de plant. Misschien komt dat omdat het als panacee werd beschouwd, wat ook van de liefde gezegd kan worden.

Lavas, een medicinale lekkernij

Lavas wordt al beschreven als kruid in Romeinse kookboeken. De Romeinen gebruikten ook het lavaszaad als specerij in het eten. De Romeinen noemden lavas een panacee; een geneesmiddel tegen alle ziekten. Het werd voorgeschreven tegen ziekten die te maken hadden met het hart, de longen, de maag, de darmen, en het was geneesmiddel tegen hysterie. In Engelse kookboeken wordt de wortel van lavas gebruikt om het in siroop te leggen om er een snoepje van te maken.

Bergapten en andere coumarinen

In lavas zitten velen fytonutriënten. Het bevat coumarinen en psoralen. Het psoraal bergapten is een stof die ook in bergamot, pastinaak, citrusoliën en sap van de grapefruit zit. Het is een sterk riekende medicinale stof die onder andere in een therapie tegen multiple sclerose wordt gebruikt. Bergapten is een kaliumblokker in de zenuwen.

De gele lavasbloemen / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De gele lavasbloemen / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Beta-sitosterol

Beta-sitosterol is een plantensterol. Het wordt gebruikt in de behandeling van prostaatkanker, Benigne prostaathyperplasie of 'BPH' wat een goedaardige prostaatvergroting is en het kaalworden. Het zit niet alleen in lavas maar ook in mais, basilicum, boekweit, sojabonen, zoethout, zwarte komijn, salie, cherimoya, senna, tweestijlige meidoorn, gewone teunisbloem, witte moerbei, duindoorn, maarts viooltje, ashwaganda en zegepalm.

Carvacrol

Carvacrol is een geur- en smaakstof. Het heeft eigenschappen waarvan voedingsmiddelen langer houdbaar blijven. Carvacrol is een sterk antisepticum, een bacteriedodende stof. Carvacrol wordt gebruikt als etherische olie. Naast bestanddeel van lavas komt carvacrol voor in tijm, oregano en rozemarijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diuretische keukenkruiden: welke kruiden drijven vocht af?Diuretisch betekent vochtafdrijvend. Het zijn de nieren die vocht uit het bloed halen en het omzetten in urine. De werki…
Groene kruiden uit de tuinGroene kruiden uit de tuinWie daar een neus voor heeft, kan landstreken, ja zelfs hele landen aan de geur van hun kruiden herkennen. Terwijl de el…
Begin een kruidentuin met deze succesvolle kruidenplantenBegin een kruidentuin met deze succesvolle kruidenplantenZelf op bescheiden schaal kruiden kweken in de tuin geeft al snel veel voldoening. In het Nederlandse klimaat zijn er ve…
Kloostertuinen in de MiddeleeuwenVele eeuwen lang, tot in de late middeleeuwen, trokken rondreizende genezers, nu soms kwakzalvers genoemd, door de lande…
Kruiden als saladegroenten gebruikenKruiden als saladegroenten gebruikenGroenten zijn vrijwel allemaal ontstaan uit kruiden. Wanneer een kruid gecultiveerd wordt en wordt doorgekweekt dan word…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 4028mdk09, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://de.wikipedia.org/wiki/%CE%92-Sitosterin
  • http://www.appliedhealth.com/index.php?option=com_content&view=article&id=108385&Itemid=554
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Lovage
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Carvacrol
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Bergapten
  • Boek Blóte-Obbes
  • Foto uitgebloeide lavas: Tom008
  • Overige foto´s wikimedia commons
  • http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Levi_off.html
  • http://www.mofga.org/Publications/MaineOrganicFarmerGardener/Summer2004/Lovage/tabid/1327/Default.aspx
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van lavas"

Reacties

Alida van der Weerd, 23-05-2018 10:35 #7
Lavas heerlijk kruid. Wij drogen het in de magnetron. Verse meiblaadjes (zonder stengels) op vel keukenpapier 2,5 minuten in de magnetron. Alles in de vijzel vermalen en dan in glazen potje of kruidenstrooier. (Pas op bij drogen oververhitting magnetron en neem pauze voor afkoelen). Maak een bouillon en meng daar maggipoeder doorheen, als ijsblokjes invriezen en altijd bij de hand om even extra smaakmaker voor soepen en sausen. In droge toestand blijft deze heel lang houdbaar en ook de kracht van de aroma.

Greetje P. B., 14-05-2018 05:53 #6
Om in te vriezen.
Doe iedere keer de oudere stengels snoeien tot net boven de grond (goed voor het
verjongen). Pluk de blaadjes eraf, spoel ze af en uitlaten lekken in vergiet.

Dan in een grote plastic diepvrieszak stoppen. Niet te vast knopen. Als je wat nodig hebt voor de soep. Even zak tussen je vingers knijpen zodat de bladeren stuk gaan en dan hup in de soep of door je rijst of aardappels.

Saas, 09-04-2017 19:03 #5
Ik gebruik de dikke stelen van de lavas als ik verkouden ben. Gebruik het dan als een rietje met warme melk. En drinken, maar wel oppassen met de warmte van de melk.

Sander Roeland, 12-06-2016 17:43 #4
Hartelijk dank voor het artikel over Lavas.Waar kan ik zaad vinden-kopen? Reactie infoteur, 07-09-2016
Er zijn legio mogelijkheden om dit zaad te kopen, danwel via internet, danwel in speciale winkels. Ik kan geen reclame maken voor winkels door ze te benoemen.

Lavas, 31-07-2015 22:22 #3
Ik meen me te herinneren dat lang geleden wel degelijk Lavas op het etiket van het Maggi flesje stond! Maar tja, dat is verleden tijd.

Yanno, 05-06-2015 19:10 #2
Wat in het uitstekend geschreven artikel mist is een goede bewaarmethode. Het lijkt mij goed als de lezer(ressen)s kennis hebben van een door mij gebruikte techniek. Hoe werkt het: Knip alle mooie bladeren af. Leg 1 blad + stengel op een wit vel keukentissue. Rol de tissue op. Maak op die manier 10, 15 of meer rolletjes. Doe alles in een diepvrieszak met dubbele zip. Zo kan in alle wintermaanden en het voorjaar een heerlijke soep maken. Afgelopen jaar dacht ik voldoende rolletjes gemaakt te hebben maar heb er (1/2 juni) nog maar 4. Reactie infoteur, 09-06-2015
Bedankt voor de waardevolletoevoeging!

Anoniem, 02-04-2014 22:00 #1
Ik had lange tijd last van obstipatie, gas vorming, krampen en opgezette buik. Dit is echt een wondermiddel. Ik heb na twee keer gebruik nergens last meer van. Eet in de ochtend met een glas water 1 grote eetlepel. 2 maal daags 1 theelepel in kokend water en dan drinken. Smaakt niet heel lekker, maar dat heb ik er wel voorover! Reactie infoteur, 03-04-2014
Dat is een goede tip voor mensen die hetzelfde probleem willen verhelpen!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!