InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplant

De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplant

De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplant Het felgele hartje tussen de witte bloemblaadjes lonkte naar iedere wandelaar en het was alsof het zei: kijk mij hier staan! De zon scheen op de bloem van de bosaardbei en zag dat het plantje ijdel was en bewonderd wou worden. Terechtgesteld door de zon boog het tot diep bij de grond. Het plantje schaamde zich voor zijn ijdelheid en haar vruchtjes bogen naar beneden, dichtbij de grond en werden rood van schaamte. Dieper zakte het vruchtje, tot onder de blaadjes zodat niemand haar schaamte kon zien.
Botanische tekening bosaardbei / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening bosaardbei / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Groei- en bloeiwijze

De bloemetjes van bosaardbeien of wilde aardbeien hebben een lange bloeitijd, langer dan veel andere planten. Het is een kruipplantje dat in principe overal kan groeien. Het heeft 3 getande blaadjes en het bloemetje, dat parmantig boven de blaadjes uitsteekt, heeft 5 witte bloemblaadjes met een geel hartje. Het vruchtje is een stuk kleiner dan de gecultiveerde aardbei. Het houdt van vochtige bosgrond maar gedijt ook prima in droge grond. Het verspreidt zichzelf doordat lange uitlopers wortels maken en vaste grond zoeken. Het vruchtje wordt door vele vogels en zelfs grotere dieren als herten als een lekkernij beschouwt. Mensen kunnen het ook prima eten.

De geneeskracht van bosaardbeithee

De indianen en Europese kruidendeskundigen hebben de bosaardbei onafhankelijk van elkaar gebruikt als geneesmiddel. Dat kan geen toeval zijn; de medicinale werking is onmiskenbaar. De thee werkt goed tegen nier- en maagproblemen. In de blaadjes zit veel vitamine C en het verhaal gaat dat de eerste reizigers van Europa naar Noord Amerika veel van deze thee dronken zodat ze geen scheurbuik kregen. Ook heeft de thee een bloedzuiverende werking en wordt de thee gebruikt als medicijn tegen diarree.

Recept voor thee

Je kunt je eigen kruidenthee zelf maken door het volgende recept te gebruiken. Het recept komt van Mellie Uyldert en is gepubliceerd in De Geurende Kruidhof van Blöte-Obbes. Meng: van bosaardbeiblad, munt en lindebloesem elk een eetlepel, frambozenblad of bramenblad een halve lepel. Van kamille, venkelzaad, vlierbloesem, lievevrouwenbedstroo, rozenblad en bosbessenblad gebruik je elk een theelepel. Hieraan voeg je een mespuntje rozemarijn en lavendel toe. Naar eigen inzicht kun je er salie en melisse bij doen. Een halve lepel is goed voor een kleine theepot waaruit 2 a 3 kopje gezet kunnen worden.

Eettips bosaardbei

Het kan verwerkt worden in een vruchtensalade. Je kunt er siroop van maken en zelfs jam. Daarnaast kun je de bosaardbei pureren en met water vermengen tot een drank. De smaak van de bosaardbei is enigszins fris. Je kunmt hem prima verwerken op een taart of zelf gemaakte cake. Je hebt er wel erg veel van nodig om een jam of taartvulling te maken. Het meest wordt het bosaardbeitje gegeten direct na het plukken.

Voedsel sinds de steentijd

Bosaardbeien komen voor in de noordelijke helft van de wereld. Er is bewijs gevonden dat ze al in de steentijd werden gegeten. In Perzië, het huidige Iran, werd de bosaardbei voor het eerst gecultiveerd. Via de zijderoute werden de zaadjes richting Europa getransporteerd. In Europa begon men in de 18e eeuw de aardbei te cultiveren. Dat leidde tot de grote bekende aardbei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De aardbei als geneesmiddelDe aardbei als geneesmiddelDe meesten weten wel dat het eten van fruit gezond is. Echter blijft het merendeel zich afvragen waar het eigenlijk goed…
Aardbeien, alles wat je erover moet wetenAardbeien, de aardbei is een gezondheidsbom. Wetenschappers bestempelen de aardbei daarom tot het allergezondste fruit.…
Geneeskrachtige kruiden bij buikpijnGeneeskrachtige kruiden bij buikpijnBuikpijn is een verzamelnaam voor vele klachten in de omgeving van de maag. Buikpijn kan komen door tal van oorzaken en…
Wilde kruiden: brandnetelWilde kruiden: brandnetelEr was er eens een tijd, heel lang geleden, toen er nog nauwelijks auto's waren, toen de bermen nog schoon waren en men…
De geneeskracht van aardbeiDe geneeskracht van aardbeiAardbeien zijn heerlijk en supergezond! De aardbei zit tjokvol vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Koop geen doosje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anemone123, Pixabay
  • http://www.eetbaretuin.info/kruiden/kruiden_per_soort/files/Bosaardbei.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bosaardbei
  • http://garden.lovetoknow.com/wiki/Wild_Strawberries
  • http://www.fcps.edu/islandcreekes/ecology/wild_strawberry.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Fragaria_vesca
  • Foto´s: Tom008
  • Foto botanische tekening: wikimedia commons
  • De Geurende Kruidhof, Blóte-Obbes
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplant"

Reacties

Henny Ketelaar, 26-02-2018 12:34 #4
Hierboven lees ik (nog steeds) dat bosaardbeitjes niet overdreven lekker smaken en mogelijk ook niet gezond zijn. Ik vind jullie info doorgaans goed en zeer interessant. Maar hier klopt het simpelweg niet, zoals ook al in andere commentaren staat. Jullie moeten het verwarren met de Schijnaardbei (Potentilla indica) die als plant een gelijkenis heeft met de Bosaardbei. De ronde rode vruchten van deze potentilla zijn echter smaakloos, niet sappig en geuren ook niet. Dit in tegenstelling tot de echte Bosaardbei (Fragaria vesca) die wél geurig is en aromatisch kruidig zoet smaakt. Deze vrucht bevat o.a. zuren en suikers en is rijk aan mineralen en vitamine C. En die als zeer smakelijk en gezond kan worden aangemerkt.

vriendelijke groet,
Henny Ketelaar

Eelke Wiersma, 09-08-2017 07:06 #3
Beste lezer,
In Nederland smaakt de bosaardbei naar water. Hier in Roemenië is deze vrucht sterk aromatische en zoet van smaak. Beter dan de gewone aardbei in Nederland ook die smaakt naar water. Dus de omschrijving klopt niet helemaal.

Erik Smidd, 05-08-2016 16:03 #2
Schandalig deze tekst! Heeft de schrijver wel eens een echte rijpe bosaardbei geproefd? Die zijn veel, veel smaakvoller dan gecultiveerde. Waarschijnlijk verwart de schrijver de bosaardbei met de sieraardbei en heeft hij ook een sieraardbei of onrijpe bosaardbei in zijn mond gestoken. Reactie infoteur, 27-08-2016
Oordeelt en gij zult geoordeeld worden.

Edwin Haspels, 16-06-2016 19:43 #1
Ik wilde toch graag reageren, daar de afgebeelde aardbei de schijnaardbei wordt genoemd en gele bloemen draagt, ook is de vrucht ronder, wit van binnen en sponzig in tegenstelling tot de bosaardbei. de botanische tekening is wel in orde.
Groet,
Edwin Reactie infoteur, 22-06-2016
Je hebt gelijk Edwin, dat was een vergissing van mijn kant. Ik zal de foto
weghalen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 26-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!