InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van Romeinse sla

De geneeskracht van Romeinse sla

De geneeskracht van Romeinse sla Romeinse sla is vooral populair in Zuid Europa en in Nederland onder moestuinhouders. Deze slasoort is 5 maal zo gezond als kropsla. Romeinse sla wordt ook bindsla genoemd. Het was in het oude Egypte al een populaire groente. Romeinse sla is lekker knapperig. Als je hem in de moestuin hebt kun je er wat bladeren vanaf halen en deze mixen met andere slabladeren om een groene salade te maken.

Inhoud:

Mals en knapperig

Bindsla of Romeinse sla is een heerlijke, frisse groente die vooral in een warme zomer veelvuldig op tafel komt. Sla hoeft niet gekookt te worden en is rauw op zijn lekkerst. De Romeinen kookten hun sla overigens wel. Je zou ter variatie de sla een minuutje kunnen blancheren voordat je hem opeet. Knapperige slabladeren zijn zeer gezond. De sla is vaak de basis voor een salade die uit een gezonde mix van groente bestaat. Romeinse sla kent knapperige stukken en lange groene malse bladeren. Het laat zich goed mixen met andere slasoorten.

Favoriete slasoort onder moestuinkwekers

Romeninse sla is een supergezonde slasoort. Het is onder moestuinhouders een favoriete groente maar je ziet hem steeds minder bij de groentenboer en al helemaal niet op de groentenafdeling van de supermarkt. Wanneer je deze sla wilt eten kun je het beste zelf een moestuin beginnen. Je kunt onder glas de sla vroeger laten opkomen. In de volle grond is de sla van half juli tot en met eind september oogstklaar. Van zaaien tot oogsten duurt ongeveer 4 maanden bij Romeinse sla.

Dwars doorgesneden Romeinse sla / Bron: Liam Kaplan / Wikimedia CommonsDwars doorgesneden Romeinse sla / Bron: Liam Kaplan / Wikimedia Commons

Voedingswaarde romeinse sla

Romeinse sla is zeer rijk aan vitaminen en mineralen. In 94 gram Romeinse sla zit al 163% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vitamine A. Voor vitamine K geldt dat in 94 gram 120% van de ADH zit. Dezelfde hoeveelheid bevat 38% vitamine C en 32% foliumzuur of vitamine B11. De overige waarden zitten tussen de 3 en de 10%. Kwa mineralen zitten er molybdeen, mangaan, kalium, ijzer, magnesium, calcium, fosfor en koper in. Wat vitaminen betreft bevat het een redelijke hoeveelheid vitamine B1, B2 en B6. Voorts bevat Romeinse sla veel vezels, enige proteíne en het aminozuur tryptofaan. Er zitten geen calorieën in Romeinse sla.

Gezondheidsvoordelen van Romeinse sla

Door de vele antioxidanten voorkomt Romeinse sla dat cholesterol geoxideerd kan worden in de bloedvaten. Het houdt de bloedvaten elastisch,. Dat voorkomt vele hart- en vaatziekten ziekten waaronder hartinfarct, een beroerte door herseninfarct. Kalium in Romeinse sla helpt voorts om de bloeddruk laag te houden. Bindsla is hiermee een uitstekend voedsel voor het bloedvatenstelsel.

Eettips Bindsla

Sla is een lekkere basis voor een groene salade. Je kunt een gewassen en gedroogd slablaadje prima op de boterham doen en er een plak kaas overleggen. Dan maak je zelf een boterham gezond. Wanneer je een krop sla in huis hebt, kun je er altijd een paar bladeren afhalen voor een kleine bijsalade met komkommer en een paar uienringen. Groene sla kun je prima mengen met andere soorten sla zoals rucola, lollorosso, ijsbergsla maar ook paardenbloemblad en hondsdraf. Deze laatste twee behoren tot de alternatieve slabladeren voor een originele salade.

Ideeën maaltijdsalde met Romeinse sla

Om een goede maaltijdsalade te maken moet je groenten gebruiken die enigszins vullen. Romeinse sla is niet echt een vullende groente dus je moet het mengen met andere ingrediënten zoals peulvruchten. Kikkererwten, linzen, bruine bonen, kidneybonen en boterbonen kunnen prima door een salade met Romeinse sla als basis gemengd worden. Wortel en zoete aardappel kunnen de salade wat zoeter maken. Walnoten, amandelen, hazelnoten en pecannoten zijn een prima basis voor een vullende salade. Ook kun je denken aan zonnebloempitten, lijnzaad en sesamzaad. Dit zijn noten en zaden die een salade goed vullen zonder dat het leidt tot het eten van teveel calorieën. Een salade is een lekker tussendoortje. Je kunt beter een salade eten met deze basis dan een zoete reep als je tussendoor iets wilt snacken. De salade kun je verder afmaken door er gedeeltes van 2 of 3 ongekookte groenten van het volgende assortiment aan toe te voegen: tomaat, olijf, radijs, rode ui, gewone ui, komkommer, paprika, paardenbloemblad, boerenkool, spinazie, weegbreeblad en hondsdrafblad. Wanneer je er een feest van wilt maken en de salade extra voedingswaarde wilt geven dan doe je er fruit bij. Daarvoor kun je één van de volgende fruitsoorten gebruiken: mango, ananas, mandarijn, sinaasappel, appel, abrikoos, lychee, papaya of druiven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van slaDe geneeskracht van slaKropsla is een fris product en dient als basis voor menig salade. Een krop sla eet je nooit in één keer op maar je kunt…
10 soorten vergeten groenten10 soorten vergeten groentenEr zijn tientallen soorten vergeten groenten. Sommige groenten zijn meer vergeten dan andere. Groenten die in Nederland…
Tips voor een gezellige barbecue bij u thuisSamen met familie en vrienden barbecuen in een ontspannen sfeer is synoniem voor gezellig. Enkele interessante tips om a…
Hoe houd je peultjes knapperig? Kooktips voor peultjesHoe houd je peultjes knapperig? Kooktips voor peultjesPeultjes of sugar snaps zijn een groente die je bij veel gerechten kunt eten. Vaak worden ze niet op de juiste wijze ber…
Oudheid: Romeinse munten kopen en verkopenOudheid: Romeinse munten kopen en verkopenEr zijn veel Romeinse munten in omloop. Er kan soms goed geld worden verdiend met de koop en de verkoop van deze munten.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Romeinse sla"

Reacties

Faisal, 06-04-2016 00:56 #3
Romeinse sla koop ik bij albert heijn en eet ik gewoon blaadje na blaadje zo rauw en ook vinkel. Reactie infoteur, 07-04-2016
Je bedoelt dat ze tegenwoordig wat vaker Romeinse sla hebben in de Albert Heyn? Ja, de managers veranderen het assortiment omdat mensen steeds vaker uit de moestuin eet en van biologische winkels koopt.

Monique, 06-04-2015 09:34 #2
Mijn ouders brachten in de jaren 70 al zaden mee van zuid Europa!Lekker was dat!

Jacintha, 07-11-2013 15:17 #1
Ik bent op zoek naar het zaadjes van het romeinse sla blad om te kweken. Reactie infoteur, 07-11-2013
Https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/groentezaden&start=7
of
http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/tags/romeinse sla zaaien?cat=190&subcat=61
of
biologische winkels
of
plantenmarkten

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!