InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van paprika

De geneeskracht van paprika

De geneeskracht van paprika Paprika is een populaire groente. Van gedroogde paprika´s wordt het kruid paprikapoeder gemaakt waarmee je het eten scherper kan laten smaken. Paprika´s zijn een zeer rijke bron van vitaminen, mineralen en fytonutriënten. De paprika herbergt geneeskracht die adequaat werkt tegen diverse ziekten. Daarnaast is de paprika een knapperige en frisse lekkernij. Je kunt het uit je vuistje eten.

Inhoud:

Vrolijke en populaire groente

Paprika´s zijn er in allerlei kleuren en vormen. De paprika is te koop in het rood, groen, oranje en geel. Je kunt er een salade flink mee opvrolijken. Rode, oranje en gele paprika smaken iets zoeter dan de groene variant. Paprika´s behoren tot de familie der nachtschadeachtigen, net als tomaat, aardappel en aubergine. De Portugezen en de Spanjaarden hebben de paprikaplant van de Azteken en de Maya´s overgenomen en over de wereld verspreid. De Nederlanders, Fransen en Engelsen hebben deze plant later weer verder verspreid zodat het nu over heel de wereld te eten. China is op dit moment de grootste paprikaproducent ter wereld.

Veel vitamine C en carotenoïden

Paprika´s zijn een uitstekende bron van vitamine C en carotenoïden. In 100 gram paprika´s zit 213% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vitamine C en 101% van de ADH voor vitamine A. Er zitten wel 30 verschillende carotenoïden in de paprika. Opvallend aan de paprika is dat ze meer vitamine C bevat naarmate ze rijper zijn. De rijpheid valt af te lezen aan zijn kleur. Hoe meer hij glimt, hoe helderder de kleuren van de paprika zijn, des te meer vitaminen en carotenoïden hij bevat. Uit sommige wetenschappelijk onderzoeken blijkt dat dit rijpingsproces na de aanschafdatum doorgaat. Paprika´s die 10 dagen bewaard worden worden elke dag steeds gezonder!

Bron: Pin add, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Pin add, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Vitaminen in paprika

Behalve vitamine A en C bevat het paprikaatje nog andere stoffen uit deze gezonde categorie: Er zit vitamine B6(22%ADH), vitamine B11(12%ADH), vitamine E(11%ADH), vitamine B5(6.5%ADH), vitamine B1(6%ADH), thiamine(4.5%ADH) en vitamine K(4%ADH) in. Deze hoge percentages maken de paprika tot één der meest gezonde groenten die er zijn!

Mineralen in paprika

De percentages voor mineralen zijn een stuk minder spectaculair dan die voor vitaminen. Van ijzer en mangaan zit allebei 5% van de ADH in 100 gram paprika. Fosfor zit er in met een hoeveelheid van 4% van de ADH en er zit magnesium(3%ADH) in paprika´s. Er zitten nog meer mineralen in deze vrolijk gekleurde groente maar deze hebben allemaal lagere percentages dan 3%.

Fytonutriënten in paprika´s

Er zitten ruim 30 fytonutriënten in een paprika. Dat zijn stoffen die het lichaam nodig heeft om:
  • vrije radicalen te elimineren,
  • het immuunsysteem aan te sterken,
  • de spijsvertering te regelen en
  • voedingsstoffen om te zetten in specifieke cellen waaruit het lichaam is opgebouwd.
Capsicum is een bekend fytonutriënt in hete, rode peper, het pikante nichtje van de paprika. Capsicum zit ook gewoon in paprika, zij het in minder grote hoeveelheden. Een Spaans wetenschappelijk onderzoek heeft een studie gemaakt naar de aanwezigheid van 6 belangrijke fytonutriënten in voeding: alpha-caroteen, beta-caroteen, lycopeen, luteïne, cryptoxanthine en zeaxanthine. De groente waar deze supergezonde stoffen het meest in voorkwamen is de tomaat, op de voet gevolgd door de paprika.

Bron: Genmewcaugsa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Genmewcaugsa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Medicinale werkzaamheden van paprika

De in het paprikaatje aanwezige fytonutriënten hebben als uitwerking dat het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten en diabetes type 2 aanzienlijk verminderd wordt. Van luteïne en zeaxanthine is wetenschappelijk vast gesteld dat ze leeftijdsgerelateerde oogstaar tegen gaan. Verder gaan de fytonutriënten vrije radicalen in het lichaam tegen. Deze kunnen potentieel schade veroorzaken aan cellen en DNA, wat uiteindelijk tot tumorvorming kan leiden. Paprika´s behoren tot de groente die de kans op het krijgen van alle soorten kanker verkleint.

Paprika tegen obesitas

Paprika´s hebben weinig calorién, tussen de 25 en de 50, afhankelijk van de grootte. Uiteraard zit er bijzonder weinig vet in. Het bevat echter veel vezels en voedingsstoffen waardoor de trek in eten goed gestild wordt. Wanneer je vindt dat je overgewicht hebt is het eten van paprika´s een prima idee. Je kunt ze in vrijwel elke salade verwerken. Ze zijn prima te bakken en zelfs kan een zoete, rode paprika de zin in snoepgoed op gezonde wijze vervullen. Lees in dit artikel meer tips om af te vallen door anders te eten.

Aminozuur en enzymen in paprika

In paprika´s zit het aminozuur cysteïne, weliswaar niet in grote aantallen maar er zitten wel veel enzymen in die met dit aminozuur in verband staan. In het lichaam is het zwavelmetabolisme een essentieel onderdeel van het lichaam. De cysteïne-enzymen spelen daar een belangrijke rol in en wetenschappers verwachten dat in de loop der tijd bewijzen zullen komen dat deze enzymen kankerbestrijdende eigenschappen hebben. Onderzoeken naar maagkanker en slokdarmkanker hebben reeds de basis gelegd voor deze vinding.

Kok verhit een paprika om hem makkelijk te kunnen schillen. / Bron: U.S. Navy photo - Joseph M. Buliavac, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kok verhit een paprika om hem makkelijk te kunnen schillen. / Bron: U.S. Navy photo - Joseph M. Buliavac, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Voedingsstoffen en verhitten

Door het verhitten van paprika zullen sommige voedingstoffen verdwijnen. Dat is logisch en geldt voor vrijwel elke groente. Een paprika is prima rauw te eten. Hij is fris en knapperig. Gebakken paprika is lang zo lekker niet meer. Wat wel lekker is, zijn gegrilde paprika´s. Een onderzoek wat gedaan is in Turkije, waar de gegrilde groenten heel populair zijn, wees uit dat na 8 minuten grillen van paprika´s op 150 graden celcius er 40% minder luteoline in de paprika zit, een belangrijk fytonutriënt.

Eettips paprika

In Frankrijk is het soms moeilijk vegetarisch eten maar elke Franse kok kan een fantastische crudité oftewel knapperige groentesalade maken. De paprika is daar, naast wortelen, bleekselderij, broccoli, bloemkool, asperges, tomaat, komkommer, bietjes, rode ui en artisjokken een prima onderdeel in. Door te grillen kun je paprika´s schillen, dan smaken ze nog verfijnder. Paprika is een uitmuntende snackgroente. Snij een paprika in stukken en zet deze op tafel om iets te knabbelen te hebben. De paprika is een uitstekende groente in roerbakgerechten. Aangezien hij rauw te eten is, hoef je hem niet lang te bakken.

Koop alleen biologische paprika´s

In de reguliere landbouw is paprika een grote gifgroente. Paprika´s behoren tot de groenten waar de meeste bestrijdingsmiddelen voor worden gebruikt. Mensen die allergisch zijn voor paprika´s reageren eigenlijk op de chemische rommel die boeren op paprika´s legen te spuiten. Neem geen risico´s en eet alleen biologische paprika´s. De paprika behoort tot de nachtschade en er zijn mensen die niet goed tegen deze plantenfamilie kunnen. Paprika´s zijn dus niet voor iedereen goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijdGezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijdDe salade heeft van oudsher het imago dat het min of meer konijnenvoer is en dat de supermodellen leven op sla. Strikt g…
De paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminenDe paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminenDe paprika komt voor in allerlei gerechten voor als een groentesoort. Je hebt ze in verschillende kleuren en vormen. Het…
Is paprika gezond?Is paprika gezond?Is een paprika gezond? Ja, paprika is erg gezond. Het pigment dat rode, gele en oranje paprika zo kleurrijk maakt bevat…
Veelzijdige paprika'sVeelzijdige paprika'sPaprika is enorm veelzijdig en veel mensen gebruiken de paprika niet optimaal. Je kunt er eindeloos mee variëren. Meer i…
Visrecepten maar dan andersVisrecepten maar dan andersWe weten allemaal dat vis gezond is en dat we het af moeten wisselen (2x vette vis per week) met de vleesgerechten. Een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • http://whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=50
  • http://www.fatburningfurnace.com/blog/bell-pepper-nutrition-facts-%E2%80%93-unusual-health-benefits-of-bell-peppers
  • http://www.gayot.com/lifestyle/health/features/bell-pepper-health-benefits.html
  • http://www.nutrition-and-you.com/bell-pepper.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Pin add, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Genmewcaugsa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: U.S. Navy photo - Joseph M. Buliavac, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van paprika"

Reacties

Hanneke, 05-07-2019 11:45 #2
Helaas zie ik te vaak dat paprika’s als ‘gifgroenten', bestempeld worden. Daar wordt ik zo verdrietig van. Ik kan iedereen verzekeren dat niet zo is bij de Nederlandse paprika’s. Er wordt in de Nederlandse kassen geteeld met behulp biologische bestrijders! Er is een grote controle op het gebruik van bestrijdingsmiddelen bij tuinders. En geloof me, de telers willen zelf liever ook geen bestrijdingsmiddelen gebruiken. Graag zou ik zien dat er meer kennis wordt vergaard voordat zulke onzin gepubliceerd wordt.

L. van der Schee, 03-09-2017 17:59 #1
Onder het kopje Medicinale werkzaamheden van Paprike, staat dat de Luteïne en Zeaxanthine, staar tegengaan. Naar mijn mening, en ik dacht volgens een studie van Het Oogziekenhuis te Rotterdam, verwijderen de stoffen Luteïne en Zeaxanthine, samen met Zink, de afvalstoffen van het ( dunner ) ouder wordende netvlies op. De verminderde afvoer van afvalstoffen van de cellen, bij het dunner wordende netvlies is minder, en de ophoping ervan, zou de Macula Degeneratie veroorzaken, een verlies van het centrale zicht.
Jaren terug konden deze stoffen in tabletvorm gekocht worden, toen een lange tijd niet meer en nu is LucoVital gestart met de verkoop van het product " OGEN ", waar deze stoffen in zitten. Staar is een verharding van de ooglens. Eerst treedt door lichte verharding het probleem op dat er slechter gelezen kan worden, na doorzetten van de verharding vormt zich een staar.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Nachtschadegroenten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!