InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van asperges

De geneeskracht van asperges

De geneeskracht van asperges Asperges zijn een heerlijke en gezonde seizoensgroente. Het werd door de Egyptenaren al gekweekt om zijn medicinale eigenschappen. De asperge wordt tegenwoordig volop in de Limburgse Peel gekweekt. Asperges zijn vrij duur. Het is een delicatesse onder de groenten. Niet voor niets worden asperges in de lente regelmatig in restaurants met de Hollandse of Europese keuken op het menu gezet. Asperges zijn te koop in het groen en in het wit.

Inhoud:

Wilde asperges

De wilde asperge komt oorspronkelijk uit India, het Himalaya-gebergte, waar het ter plaatse zowel voor culinaire als voor medische doeleinden wordt gebruikt. De traditionele geneeskracht die aan asperge wordt toegeschreven is geconfirmeerd door de huidige moderne wetenschap die in de asperge een supergezonde groente ziet waarin meer voedingsstoffen dan gemiddeld gemeten kunnen worden.

Vitaminerijke lentegroente

Asperges zijn een bijzonder voedzame groente. Er zit een groot aantal verschillende vitaminen in. In 100 gram asperges zit 46% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoevelheid(ADH) vitamine K. Daarnaast zit er in een ons asperges 15%van de ADH aan vitamine A. De groente is ook rijk aan foliumzuur oftewel vitamine B11(12%ADH). Er zit 9% van de ADH aan vitamine B1 in. Verder bevatten deze langwerpige groentestengels vitamine C (9%ADH), vitamine B2 (9%ADH), vitamine E (6%ADH), vitamine B3 (5%ADH), Vitamine B6 (5%ADH) en vitamine B5 (3%ADH). Deze waarden gelden allemaal voor 100 gram asperges maar wanneer je asperges als maaltijd eet, verorber je al snel 2 ons. `In dat geval kun je alle waarden met twee vermenigvuldigen.

Bron: Alex1011, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Alex1011, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vol met mineralen

De asperge is een rijke bron van mineralen. Vooral voor ijzer is het gehalte in 100 gram asperges hoog; 11% van de ADH. Op volgorde van in welke mate het aanwezig is komt hier een opsomming van de overige supergezonde mineralen die in de asperge huizen: koper (9%ADH), mangaan (7%ADH), molybdeen (6%ADH), kalium (5%ADH), fosfor (5%ADH), zink, magnesium en seleen zijn goed voor 4% van de ADH en ten slotte zit er nog 2% van de ADH aan calcium in. Daarnaast bevat de asperge het aminozuur tryptofaan (10%ADH) en eiwitten oftewel proteïne (5%ADH).

Overladen met fytonutriënten

In de asperge worden vele fytonutriënten aangetroffen. Er zitten vier belangrijke saponinen in, te weten: asparanine A, sarsasapogenine, protodioscine en diosgenine. Deze werken allemaal ontstekingsremmend op celniveau. Van sarsasapogenine is bekend dat het de ziekte amyotrophische laterale sclerosis (ALS) tegengaat. Deze zenuwziekte die wordt veroorzaakt door ontstekingen in de zenuwen wordt tegen gegaan door deze bijzondere saponine die in de asperge huist. Daarnaast zijn er flavonoïden werkzaam als ontstekingsremmer, met name: quercetine, rutine, kaempferol en isorhamnetine.

Bron: CSvBibra, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: CSvBibra, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Sterke antioxidantwerking

Door alle ontstekingsremmende fytonutriënten in combinatie met de aanwezigheid van betacaroteen, vitamine C en vitamine E en de mineralen seleen, zink en mangaan, kan gesteld worden dat de asperge een zeer goede bron van antioxidanten is. Deze bestrijden vrije radicalen die allerlei schade in het lichaam kunnen aanrichten wat bij overdaad van hun aanwezigheid kan leiden tot ziekten en zelfs beschadiging van het DNA.

Inuline in asperge

Inuline is een bijzondere stof. Het wordt gebruikt als glucosevervanger bij mensen met suikerziekte. Inuline heeft namelijk geen invloed op de bloedsuikerspiegel. Daarnaast wordt in de reguliere geneeskunde inuline ingezet als prebiotica. Dat zijn stoffen die niet direct worden verteerd maar wel de bacteriegroei in de darmen stimuleren en op die manier voor grote gezondheidseffecten zorgen in het lichaam. Inuline bevordert de groei van bifidobacterién en de aanmaak van melkzuur, barnsteenzuur, propionzuur, boterzuur en azijnzuur. In de ayurvedische geneeskunde uit India wordt asperge dan ook gezien als medicijn voor spijsverteringsstoornissen. Inuline zit ook in cichoreiwortel, waarvan onder andere koffiesurrogaat wordt gemaakt, en artisjokken.

Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Goed voor de suikerpatiënt

Behalve inuline bevat asperge bijzonder veel vitamine B. Deze reguleren het bloedsuikerniveau doordat ze een sleutelrol spelen in de omzetting van suikers in het lichaam. Daarnaast zitten er veel vezels in de asperge. 100 Gram asperge is goed voor 8% van de ADH aan vezels. Voor suikerpatiënten zijn vezels extra goed aangezien vezelrijk eten geleidelijker verteerd wordt waardoor er minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel voorkomen. Het is overigens zeer wenselijk dat er meer wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidsbevorderende aspecten van asperge voor suikerziektepatiënten komt, maar deze eerste tekenen doen vermoeden dat de asperge een cruciale rol heeft in het genezen of behandelen van diabetes mellitus.

Asperges tegen kanker

Asperges zijn goed om kanker te voorkomen. Er zit een stof in die wordt gebruikt als geneesmiddel tegen leukemie. Dat is het aminozuur asparagine. Dit aminozuur komt van nature voor in de asperge maar voor het geneesmiddel worden bacteriën gebruikt die het aminozuur kunnen maken. Verder is het enzym asparaginase aanwezig in de aspergestengel. Dat heeft ook een voorkomende werking tegen kanker. Gek genoeg hebben de wetenschappers echter nooit het antikankereffect van de groente asperge onderzocht, alleen van deze twee stoffen die erin voorkomen. Sommige mensen beweren dat als wetenschappelijk bewezen zou worden dat mensen van andere vormen van kanker dan leukemie genezen zouden kunnen worden, de per kankerpatiënt tonnen kostende chemokuren overbodig zouden worden waardoor de farmaceutische industrie zijn eigen poten onder de stoel zou wegzagen wanneer ze geld beschikbaar zou stellen om dit te onderzoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Asperges: alles over aspergesAsperges: alles over aspergesAsperges zijn volgens veel mensen de lekkerste groenten die er zijn. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de bijzondere…
Asperges, het witte goudDe aspergetijd is weer aangebroken en velen zullen weer van deze geweldige groente gaan genieten. Niet alleen de bijzond…
Asperges schillen en kokenAsperges schillen en kokenDe asperge is een eeuwenoude en een heerlijke groente. Ze kent een lange geschiedenis en door de jaren heen is de smaak…
Asperges en aspergegerechtenAsperges en aspergegerechtenAsperges. Veel mensen zijn er gek op en kijken reikhalzend uit naar het aspergeseizoen. Vrij kort, dus volop genieten va…
Asperges uit GroningenIn Nederland wordt de teelt van asperges vooral geassocieerd met Limburg, waar men het ‘witte goud’ sinds een eeuw volop…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Muffet, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=12
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Prebiotica
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Inuline
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Afbeelding bron 1: Alex1011, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: CSvBibra, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van asperges"

Reacties

Martin L., 17-11-2016 15:50 #2
Geldt bovenstaand artikel ook voor asperges uit bokalen?

Jvdheijden, 29-05-2014 14:41 #1
Sinds 1jaar eet myn schoonmoeder 2 maal in de week asperges sinds dien geen bloedtransfusie meer gehad anders elke maand heeft een beenbergziekte jaren 2 maal in de week epo spuiten gehad van 1600euro hielpen niet meer toen bloedtransfusies gehad sinds ze asperges eet niet meer gehad en ze is al 92jaar dus het zyn geen fabeltjes. myn man heeft suikerziekte dus hy is er ook mee begonnen dus nu afwachten of dat ook helpt Reactie infoteur, 29-05-2014
Wat mooi! Bedankt voor het delen! Asperges helpen inderdaad echt om het verloop van suikerziekte af te remmen of tot stilstand te brengen.
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-10-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!