InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van aubergines

De geneeskracht van aubergines

De geneeskracht van aubergines De aubergine is een heerlijke groente waar je veel mee kan variëren. Gebakken, gegrild en verwerkt in de ovenschotel; de aubergine verrast telkens weer door zijn heerlijke smaak. Op de barbecue is de aubergine een makkelijk klaar te maken lekkernij. Aubergine heeft een dieppaarse schil en kent van binnen lichtgroen mals groentevlees. Aubergines kun je uitstekend schillen voor het eten; dat smaakt toch anders.

Inhoud:

Glanzende sponsgroente

In Engelstalige landen wordt de aubergine eggplant genoemd. Dat komt omdat de plant een beetje een eiervorm heeft. In Nederland gebruiken we het Franse woord aubergine wat een via het `Perzisch, Arabisch en Castalaans is verbasterd vanaf het sanskrietwoord ''vantinganah" wat ""groente die winderigheid geneest"" betekent. De schil heeft een mooie glanzende bijna zwarte maar zeker donkerpaars-magenta kleur en is spiegelglad. Het groentevlees is mals, sponsachtig en kan goed gemarineerd worden omdat het veel smaakstoffen opneemt. De groente zelf smaakt vrij neutraal maar wel subtiel lekker en er valt een zweem van bitterheid in te ontdekken.

Aubergientje dat nog moet groeien. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Aubergientje dat nog moet groeien. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Vezelhoudende groente

Aubergines zijn gemiddeld gezond. Ze behoren niet tot de allergezondste groenten maar zijn redelijk gezond. Er zitten wel opvallend veel vezels in. Deze helpen de voedingsnutriënten beter te verteren. Het eten van aubergines zorgt er dus voor dat alle andere voedingstoffen beter worden opgenomen in het bloed. Daarom is de dieppaarse groente met de gladde schil een waardevolle toevoeging op je bord. In 100 gram aubergine zit 14% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vezels.

Mineralen en vitaminen in aubergine

Er zitten veel mineralen in aubergines. Voor mangaan geldt dat er 12% van de ADH per ons aubergine in zit. Verder zit er molybdeen(7%ADH), kalium(7%ADH), koper(6%ADH) en magnesium(4%ADH) in deze heerlijke groente. De aubergine bevat een aantal belangrijke vitaminen. Er zit foliumzuur in, ook bekend onder de naam vitamine B11(6%ADH). Verder bevat het de vitaminen K(4%ADH), C(4%ADH) en B(3%ADH). Dat lijken geen spectaculair hoge waarden maar je moet je bedenken dat je in de praktijk minstens tweemaal zoveel van de aubergine eet, plus er zitten ook voedingstoffen in aardappelen of rijst, wat je bij de maaltijd eet. Bovendien eet je 3 maaltijden per dag waardoor uiteindelijk je genoeg voedingstoffen binnen krijgt. Daarnaast zitten er vele fytonutriënten in groenten die ook heel gezond zijn maar niet zijn opgenomen in het door overheden vastgestelde schema van ADH voor vitaminen en mineralen.

Aubergineverkoop in India / Bron: Arne Hückelheim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Aubergineverkoop in India / Bron: Arne Hückelheim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Nasunine in aubergine

Een belangrijk fytonutriënt in aubergine is nasunine. Deze stof, die valt onder de polyfenolen, is heel goed voor de hersenen. Nasunine is een sterk werkend antioxidant die de celmembramen beschermt tegen vrije radicalen. Vooral de celmembramen van hersencellen worden door deze stof beschermd. Het celmembraam van cellen is de buitenste schil van een cel en bestaat bijna geheel uit lipiden, een soort vet. Het membraam zorgt ervoor dat afvalstoffen naar buiten kunnen en voedingsstoffen naar binnen.

Polyfenolrijke groente

Behalve nasunine bevat de aubergine in totaal 13 belangrijke polyfenolen. Daarvan is chlorogeenzuur de meest opvallende. Chlorogeenzuur is één van de sterkte fenolen met antioxidantwerking. Het werkt onder ondere als antivirus, antibacterie en anti-kanker-mutatie component. Het hele immuunsysteem wordt versterkt door het eten van aubergine en het kent in aubergine een extra kankerbestrijdend voedsel.

Drie soorten aubergine: witte, de bekende donkerpaarse en lange dunne paarse. / Bron: J.E. Fee, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Drie soorten aubergine: witte, de bekende donkerpaarse en lange dunne paarse. / Bron: J.E. Fee, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Overschot aan ijzer

Naast het beschermen van hersencellen heeft nasunine een andere belangrijke functie. Het kan een overschot aan ijzer in het lichaam doen oplossen. IJzer is natuutlijk een belangrijk mineraal. Sommige mensen hebben er een tekort aan. Maar een teveel aan ijzer is ook erg slecht. Gelukking zitten kan nasunine als ijzerchelator werken. Een chelator bindt zich met een andere stof zodat een opeenhoping van stoffen, in dit geval ijzer op veilige manier uit het lichaam kan worden afgevoerd.

Eettips aubergine

Omdat het groentevlees sponsachtig is worden allerlei marinades goed erin opgenomen. Een knoflookolie smaakt lekker over een gebakken of geroosterde aubergine. Deze plant laat zich uitstekend op een barbecue of zwenkbarbecue gaar roosteren. Het is een uitstekende groente voor de vegetarische barbecue. De aubergine kun je ook geschild eten. Dichtbij de schil zitten de meeste polyfenolen dus hij wordt dan wel iets minder voedzaam. Omdat de fenolen een beetje bitter zijn, smaakt de groente heel anders als je hem schilt. Het is een prima groente om te bakken en door een pasta met kaas te verwerken. Een pasta met tomatensaus is iets minder geschikt omdat hij al het vocht van tomaten opneemt. Een afgekoelde gegrilde aubergine kun je prima in een salade mengen met slabladeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De aubergine of eierplantDe aubergine of eierplantDe aubergine behoort tot de nachtschadefamilie. De meeste planten in deze familie zijn giftig, maar sommigen zijn vooral…
Gezond en groente: AubergineGezond en groente: AubergineElke kok houdt van afwisseling, maar afwisseling mag het koken niet veel moeilijker maken. Ook mag het het proces niet a…
Ma'loubeh oftewel omgekeerdDit is een traditioneel gerecht uit de Levant. Het kost wat tijd doordat het nodig is de aubergines te frituren, maar he…
Recepten met aubergines en courgettesGevarieerd koken en eten is niet alleen lekker maar ook goed voor u gezondheid. Weet u dat u zelf courgettes kunt kweken…
Koude Voorgerechten uit Syrië en LibanonIn Syrië en Libanon maken voorgerechten of 'mezze' een belangrijk deel uit van de maaltijd. Tafels zijn vaak overladen m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Todfox, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=22
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Chlorogens%C3%A4ure
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chelatie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aubergine_(plant)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Arne Hückelheim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: J.E. Fee, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van aubergines"

Reactie

Kimberley Pex, 11-05-2013 07:44 #1
Aubergine, DE groente voor 'n goedwerkende lever en gal! Ontgifting en galdoorstroom. Ook voor betere functie van de alvleesklier/pancreas. Werkt ook bij verstopping of darmgassen door verkeerde bacteriën, gisten en schimmels. Ik at voor 't eerst aubergine in Griekenland, 1979. "Mousaka", de bekende Griekse ovenschotel. Metéén verliefd op deze groente, héérlijk. Je krijgt ze redelijk goedkoop bij Turkse toko's, en op de markt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Nachtschadegroenten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!