InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van champignons
mijn kijk op

De geneeskracht van champignons

De geneeskracht van champignons Champignons zijn een heerlijke groente en puilen uit van de voedingswaarde. Er zit zelfs B12 in champignons, een vitamine waarvan tot voor kort alleen gedacht werd dat het in dierlijke producten en zeewier zat. In Nederland, vooral in Limburg worden ze vaak in kassen gekweekt. De champignon is heel gezond. Champignons kunnen heerlijk zijn als ze gebakken worden. Ook een gegratineerde champignon uit de oven smaakt prima. Verder kun je van champinons verse champignonsoep maken wat een delicatesse is.

Inhoud:

Geschiedenis van het champignonnetje

De eerste champignons zijn gekweekt rond Parijs in 1651. Daarvoor werden champignons enkel in het wild geplukt. In 1780 ontdekte een Fransman dat champignons uitstekend in grotten kunnen worden geteeld. In Nederland werden op een landgoed in Haarlem in 1825 de eerste champignons geteeld. Rond 1900 waren er grote champignonteelts in de grotten van Valkenburg en de St Pietersberg. Rond 1950 is de teelt weer voornamelijk bovengronds gaan plaatsvinden, zij het in kassen. Champignons worden in Nederland gekweekt op een compostmix van gips, stro, gesteriliseerde paardenmest en kippenmest. Het gips wat gebruikt wordt is een restafval van de voedingsindustrie.

Champignons zijn onvolgroeide portobellos.

Champignons zijn vitaminekampioenen

De voedingswaarde van champignons is bijzonder hoog. Ze zijn gezonder dan de veel duurdere shitake paddenstoelen. Het roomwitte champignonnetje barst van de vitaminen en mineralen. In 87 gram champignons zit 25% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) vitamine B2. Voor vitamine B3 geldt dat dezelfde hoeveelheid 17% van de ADH bevat. Vitamine B5 is goed voor 13% van de ADH. Verder zit er vitamine B1(5%ADH), B6(5%ADH) en B11(3% ADH) in. Bovendien zit er anderhalf procent vitamine B12 in de champignon, wat een unicum is voor groente omdat veel mensen nog steeds de mythe dat B12 alleen in vlees zit aanhangen.

Mineralen in de champignon

87 Gram champignons bevatten 32% van de ADH aan seleen. Champignonnen herbergen diverse mineralen: koper(22%ADH), kalium(11%ADH), fosfor(10%ADH), zink(6%ADH) en mangaan(6%ADH). Verder zit er choline(5%ADH) en proteïne(4%ADH) in de champignon. Al met al is het een bijzonder voedzame paddenstoel.

Goed voor het immuunsysteem

In de champignon zitten onnoemlijk veel fytonutriënten die een bijdrage leveren aan het immuunsystem waarvan het geen zin heeft om ze allemaal te berde te brengen. Het volstaat om de belangrijkste te noemen: beta-D-glucanen, fucogalactanen, APO (2-amino-3H-phenoxazine-3-one) en p-tolyl-hydrazine. De fytonutriënten in champignons hebben invloed op de werkzaamheid van witte bloedlichaampjes waardoor je lichaam zich beter kan weren tegen ziektes. De champignon is hiermee goed tegen alle ziektes in het algemeen. Deze kleine paddenstoel kan helpen je gezond te houden.

Ontstekingsremmer

Champignons werken ontstekingsremmend. Vele ziekten waaronder diabetes, sommige kankervormen en hart- en vaatziekten ontstaan door ontstekingen op celniveau. Regelmatige inname van champignons vrijwaart het lichaam beter van deze ziekten dan collega-paddestoelen zoals de veel duurdere shitake en oesterzwammen.

Antioxidant, goed voor bloed en DNA

De champignon zit vol met supergezonde antioxidanten. Mangaan, zink en seleen zijn alle drie antioxidant-mineralen. Verder zit er Ergothioneine in de champignon, een aminozuurachtig antioxidant die vooral het DNA en eiwitten beschermt. Vooral de antioxidant eigenschappen waardoor de bloedvaten schoner blijven en er minder cholesterol aankoekt zorgen voor een lagere kans op hoge bloeddruk, hartinfarct en herseninfarct.

Champignon tegen kanker

Een gezond immuunsysteem is cruciaal voor het opsporen van beginnende kanker. Aangezien door champignons eten het immuunsysteem een boost krijgt kan deze ziekte door het lichaam zelf te lijf worden gegaan. Het anti-ontstekingseffect, wat door het eten van deze roomwitte of kastanjebruine groente wordt getriggerd, draagt zijn steentje bij om een kankercel in de kiem te smoren. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de champignon vooral goed werkt in het geval van borstkanker en prostaatkanker, twee veel voorkomende kankersoorten onder respectievelijk vrouwen en mannen.

Zijn rauwe champignons giftig?

Vroeger dacht heel de wereld dat champignons alleen verwarmd konden worden gegeten omdat er een giftige stof die luidt naar de naam agaritine in zou zitten. Recent onderzoek heeft deze visie moeten bijstellen aangezien er zeer weinig van deze stof in champignons zit. Als mensen 25 kilo champignons per dag eten dan is er een kans dat de agaritine hart- en vaatziekten veroorzaakt. Dat betekent dat de rauwe champignon helemaal niet giftig is. De hele wetenschappelijke wereld is daar inmiddels van overtuigd behalve het Voedingscentrum, een Nederlands commercieel instituut dat wel meer quasi wetenschappelijke onzin verkondigt zoals de onjuiste gezondheidclaims op linolzuur en calcium uit melk. Op hun site stelt men dat in grote hoeveelheden rauwe champignon giftig is. De eerste mens die 25 kilo champignons op een dag kan opeten moet nog geboren worden.

Was ze niet

Champignons behoren tot de weinige groenten die niet met water gewasssen mogen worden. Ze zuigen water op als een spons, De smaak wordt veel minder lekker wanneer je ze met water wast. Je kunt ze beter afwrijven met het speciaal daarvoor ontworpen paddenstoelborsteltje. Je kunt ze overigens net zo goed schoon wrijven met een schone theedoek of keukenpapier.
Gerelateerde artikelen
Champignons eten helpt bij afvallenChampignons eten helpt bij afvallenIn vergelijking met andere groenten bevatten champignons veel eiwitten. Ze zijn rijk aan vezels, arm aan vet en bevatten…
Champignon, een supergroenteChampignon, een supergroenteChampignons een supergroente? Jazeker. Zo klein en zo veelzijdig als ze zijn en lekker bovendien. Het is één van de groe…
Champignondieet, verlies 5 kilo in 14 dagenChampignondieet, verlies 5 kilo in 14 dagenHet champignondieet, in Amerika ook wel M-Plan genoemd, is een kort en effectief dieet dat door een aantal beroemdheden…
Drie gangen diner: KerstDrie gangen diner: KerstBen je aan het bedenken wat je zou eten met kerst? Dit speciaal samengestelde drie gangen diner kan je de uitkomst biede…
Gevulde portobello of gevulde pompoenWist u dat de Indianen en Azteken een soort meel van pompoenen maakten, waar ze koeken van bakten? Ook werd het vruchtvl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Strecosa, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=97
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Agaricus_bisporus
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/agaritine.aspx
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Agaritine
  • http://cameochemicals.noaa.gov/chemical/19730
  • http://www.sterckx.com/en/node/12
  • http://hazmap.nlm.nih.gov/category-details?id=3541&table=copytblagents
  • http://www.food-info.net/uk/qa/qa-saf86.htm
  • Alle foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van champignons"

Reacties

Jeroen, 12-01-2018 11:11 #5
Beste auteur,

Ik ben een beetje verwart en weet niet wat ik nu moet geloven; zitten er wel of geen vitamine B12 in champignons? Heeft u daar bronnen voor? Bij de bronnen en referentie aan dit artikel kan ik het gedeelte over B12 niet vinden…
Als ik bijvoorbeeld google op vitamine b12 in champignons krijg ik direct te zien dat ze er niet inzitten.
Op andere websites zoals nutritionaldata.com staat er ook 0 bij de champignon voor vitamine B12.
Graag uw reactie hierop, ik ben erg nieuwsgierig naar wat nu wel klopt.

Mart, 26-09-2017 17:09 #4
Kan je ook wat bronnen noemen waar je je informatie vandaan haalt? En dan vooral de "wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat" gedeeltes, bijvoorbeeld waar die 25 kg champignons vandaan komt? Het is voor mij nu meer een keuze wie ik moet geloven: jij, onbekende informateur of Voedingscentrum van de Nederlandse overheid…

Arnold, 20-02-2017 15:06 #3
Ik vervang ze voor aardappelen maar omdat ze krimpen eet ik soms wel 500 g alleen weg van ze vind ze heerlijk

Maria, 09-05-2016 20:36 #2
Vanmiddag zélf nog een heerlijke champignonsoep gemaakt: kastanjechampignons, bouillon, room en kruiden. Lekker en
gezond, met ruim salie en peterselie! Ik was paddenstoelen altijd, omdat ik dat fris en nodig vind!
Ik gebruik af en toe paddenstoelen in ons dagelijks menu en er verdwijnt dan een rauwe in onze mond tijdens het koken en
dit doen we al jarenlang.
Ik heb nooit het intuïtieve gevoel gehad dat het slecht of gevaarlijk (!) zou zijn, zo ééntje. Wat een flauwekul toch en bangmakerij van het Voedingscentrum.
Men verkondigt vaker stellingen (en geen feiten) die niet kloppen of niet voor mij kloppen en niemand wil als een domme kleuter worden toegesproken, toch? Geloven ze hun eigen paddenstoelensprookjes nou echt? Reactie infoteur, 11-05-2016
Een champignonnetje is ook helemaal niet slecht, je kunt er zelfs gerust meer van eten. Mijn ervaring is dat een of twee rauw wel aardig smaken maar die derde niet meer.

Het Voedingscentrum is erg goed in het zwart maken van gewone natuurlijke hele voeding en het ontkennen van de enorme gevaren van blikvoeding en potjesvoeding. Veel mensen denken nog steeds dat 250 gram groente uit een potje goed genoeg is omdat het Voedingscentrum daar geen probleem mee heeft. Maar dat is flauwe kul, Verse, zelf in de keuken verwerkte groenten leveren veel meer voedingsstoffen op, helemaal als ze biologisch zijn. En dat verschil van biologische groenten en bespoten groenten merkt het Voedingscentrum ook al niet op. Dat zogenaamde centrum is weinig meer dan een verkapte reclamespot voor Unileverproducten.

Radj, 11-03-2016 18:48 #1
Nooit gegeten, dacht dat het hallucinaties gaf. nu ik het lees, ga ik zeker vaker eten. heb zoveel lichaamsklachten, wie weet nu. Reactie infoteur, 14-03-2016
Trouwens, wat is er mis met hallucinaties?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Mijn kijk op…
Schrijf mee!