InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van Chinese kool

De geneeskracht van Chinese kool

De geneeskracht van Chinese kool Een Chinese kool is een hele grote kool die je eigenlijk niet moet koken. Je kunt het op dezelfde manier eten als sla. Het is ook lekker om hem te roerbakken. De Chinese kool laat zich als rauw slablad goed combineren met andere slabladeren. Deze koolsoort heet zo omdat hij uit China komt maar tegenwoordig wordt hij ook in Hollandse kassen gekweekt. Hij heeft een witte kleur in het midden en is lichtgroen aan de buitenkant. De lichte kleur is vrij uniek. Deze groente is daarom een leuke kleurrijke aanvulling in een groentemix of salade.

Inhoud:

Vitaminen in Chinese kool

Chinese kool is zeer gezond en goed voor het hele immuunsysteem. Er zitten veel vitaminen in. In 100 gram Chinese kool zit 45% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine C. Vitamine K zit er ook in ruime mate in; 100 gram bevat 38% van de ADH. Verder bevat het veel foliumzuur(20%ADH), ook vitamineB11 geheten, pirydoxine of B6(18%ADH), vitamine A(11%ADH) en vitamine B2 of riboflavine(4%ADH). Er zit meer verschillende vitaminen in maar allemaal minder dan 3% van de ADH.

Mineralen Chinese kool

In Chinese kool zit relatief veel calcium en mangaan, Van beide mineralen zit er per ons 8% van de ADH in. Er zit daarnaast kalium(5%ADH), ijzer(4%ADH), fosfor(4%ADH) en magnesium(3%ADH) in. Dat lijkt misschien niet veel maar 100 gram is niet erg veel en in aardappelen of rijst en de overige groenten die je eet zitten ook mineralen. Bovendien geldt de ADH over de gehele dag, dus over drie maaltijden.

Traditioneel genezen met Chinese kool

In de Chinese geneeskunde worden de kiemen van Chinese kool gegeten om gastritis te genezen. Gastritis is een maagvliesontsteking wat leidt tot brandend maagzuur. Chinese kool valt in deze vorm van geneeskunde onder de verfrissende groenten waartoe onder andere ook paprika, spruitjes, paardenbloemblad, andijvie, bloemkool, broccoli, spinazie, courgette en aubergine worden gerekend. De verfrissende groenten worden in de Chinese geneeskunde bij voorkeur in de zomer gegeten.

Chinese kool voorkomt ziekten

In Chinse kool zitten veel fytonutriënten. Zo bevat het de polyfenolen anthocyaninen. Deze zorgen samen met het hoge vitamine C en vitamine A gehalte voor een ontstekingsremmend effect. Hierdoor functioneren alle lichaamscellen beter en worden ziekten, met name de bekende welvaartsziekten zoals kanker, hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas.

Kanker en Chinese kool

Meerdere onderzoeken leiden tot het resultaat dat kanker wordt voorkomen door het eten van kool. De verantwoordelijke groep voedingstoffen hiervoor zijn de glucosinolaten. Elke glucosinolaat heeft weer een licht andere werking maar over het algemeen is wetenschappelijk vastgesteld dat het eten van Chinese kool goed werkt tegen borstkanker, blaaskanker, darmkanker en prostaatkanker.

Kool uit China

De smaak van Chinese kool lijkt een beetje op paksoi. Net zoals bij paksoi heeft de Chinese kool brede witte nerven die het knapperige gedeelte van de kool vormen. In Engelstalige landen worden paksoi en Chinese kool allebei Chinese kool genoemd omdat China het land van herkomst is. Chinese kool wordt in de VS ook wel nappa cabbage genoemd, nappa is een Japans woord en betekent groenteblad. Er zijn twee soorten Chinese kool, de Cantonner witkrop en de Japanse hybriden. De Chinese kool is in Japan terecht gekomen na de Chinees-Japanse(1937-1945) oorlog in China. Japanners hebben de koolsoort nadien in hun vaderland geïntroduceerd.

Eettips Chinese kool

Chinese kool smaakt rauw lekker fris en kan uitstekend gemengd worden met sla zoals Romeinse sla of ijsbergsla. Het is een goede groente om te roerbakken met zilvervliesrijst. Omdat deze koolsoort ook rauw goed te eten is hoeft hij slechts kort gestoomd of geblancheerd te worden. Blancheren zorgt in tegenstelling tot koken ervoor dat de kleur, knapperigheid, smaak, geur en voedingswaarde beter behouden blijven. Het roerbakken van groente duurt in het algemeen niet erg lang; hooguit drie minuten. Een rauw blad Chinese kool kan uitstekend op de boterham onder een plak Hollandse kaas worden gedaan. Ter variatie kun je de kool ook in kleine stukjes op je bord snijden en er vervolgens warme rijst overheen doen; je hebt dan rijst met knapperige stukjes ongekookte groente.

Bron: Drab Makyo, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Drab Makyo, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Bewaartijd Chinese kool

Chinese kool kun je erg lang bewaren. In en buiten de ijskast blijft jij ongeveer 2 weken goed. Het is een grote kool die je nooit inéén keer opkrijgt. Het is namelijk weinig gebruikt als hoofdgroente. Chinese kool wordt vaak gebruikt in groentemixen. Je kunt de kool ook koken maar dan slinkt hij wel snel. Dan is het wel goed om meer te gebruiken. Echter is gekookte Chinese kool niet bijzonder smakelijk. Het is lekker als bakgroente in combinatie met gebakken champignons, paprika, ui, knoflook en ketjap.

Binnen- en buitenbladeren

Wanneer je de kool blad voor blad afplukt, kom je steeds dichter bij de malse jonge, kleine bladeren. Deze bladeren zijn iets meer geschikt voor een salade dan de stevige buitenbladeren. De buitenbladeren worden in de traditionele Aziatische keuken meer gebruikt als soepgroenten en de kleine bladeren als saladegroenten. De kleine bladeren zou je ook kunnen opdienen als snackgroente.
Gerelateerde artikelen
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
De geneeskracht tegen kanker van koolsoortenDe geneeskracht tegen kanker van koolsoortenAlle kolen zijn supergezond! De meeste koolvormen zijn rond. Er zijn twee soorten spitskool. Witte kool en savooiekool h…
Aantal calorieën in groenteAantal calorieën in groenteHoeveel calorieën zitten er in de groentes die je eet? Dit kan handig om te weten, bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jamie Nettles, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://wikbio.com/nl/Gastritis-Medische-behandelingen-en-Natuurlijke-Remedies
  • http://www.chinese-geneeskunde.be/00subs_details_2.php?object_ID=885
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Napa_cabbage
  • http://www.nutrition-and-you.com/napa-cabbage.html
  • Hoofdfoto: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Drab Makyo, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Chinese kool"

Reactie

Elly, 16-05-2017 17:23 #1
Chinese kool kun je roerbakken met een gebakken uitje, knoflook en oestersaus. Heerlijk bij de rijst of aardappelpuree en bovendien makkelijk!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!