InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De champignon. Lekker en gezond

De champignon. Lekker en gezond

De champignon. Lekker en gezond De champignon is een heerlijke, veelzijdige groente die enorm veel toepassingen kent en bovendien ook nog eens gezond is. Sommigen noemen het zelfs een supergroente. Dit omdat de champignon om te beginnen al heel veel antioxidanten en mineralen bevat en die hebben we hard nodig voor een goede gezondheid. Daarbij komt dan ook nog eens dat de champignon calorie en vet-arm is en dus heel goed in een dieet om af te vallen past en dan is het plaatje compleet. De champignons mogen zich scharen onder de term ‘supergroenten’. Het eiwitgehalte van champignons ligt tussen dat van groenten en vlees en bestrijkt dus eigenlijk tussenliggend gebied. Je kunt het dan ook toevoegen aan groenten zowel als aan vlees. En het is zelfs zo dat wanneer je vlees gaat vervangen door champignons, je er van kunt afvallen. Goed nieuws dus wanneer je wat gewicht wilt verliezen.

Afvallen met champignons

Er is eens een onderzoek geweest waarbij vrijwilligers 5 weken lang en 4 maal per week hun vleesportie vervingen door champignons. Het resultaat was dat men tussen de 5 en de 9 kilo was afgevallen. Wanneer je verder leest zul je ook zien dat champignons hele goede gezonde eigenschappen hebben. Dus, wanneer je af wilt vallen kan dit ook gerust een optie zijn. Natuurlijk is het feit dat champignons voor 90% uit water bestaan en ook nog eens geen calorieën bevatten ook heerlijk idee.

Verschillende soorten

Meestal gebruiken wij de witte champignons, maar er zijn nog een paar soorten waaronder: de reuze champignon, de kastanje champignon, de grotchampignon en de portobello (dit is de reuzeversie van de kastanje champignon). Bovendien valt nog te vermelden dat de ‘shiitake’ een boost geeft aan het immuunsysteem, de bloeddruk helpt te verlagen, de gevolgen van slechte vetten tegen gaat (hartinfarcten) en tumoren (kanker) bestrijd.

Witte champignons

De witte champignons, die het meest gegeten worden (die in die blauwe bakjes) zijn ook heel gezond. Het is niet voor niets een supergroente want ze bevatten 12 keer meer antioxidanten dan andere groenten. Bovendien bevatten deze champignons de stof: L-ergotioneine, waarmee beschadigde cellen kunnen worden hersteld. Last but not least is vastgesteld dat ‘gewone’ champignons ook nog eens het risico op borstkanker kan verkleinen.

Champignons zitten vol mineralen als kalium, fosfor, koper, vezels, vitaminen als vit B2. B3, foliumzuur(B11) en selenium. Zijn een bron van ergosterol dat een voorloper is van vitamine D. verder zijn ze vet/cholesterolvrij en zoutarm.

Eet nooit rauwe champignons

Eet nooit rauwe champignons. Jammer genoeg, want ook rauw zijn ze heel lekker. Maar, het is niet goed voor je gezondheid. Het is namelijk zo dat champignons een aantal mogelijk schadelijke stoffen bevatten. De voornaamste is agaritine. Gewone champignons bevatten 15 mg agaritine per kilo en deze stof is kankerverwekkend gebleken bij muizen. Je kunt dan dus toch ook wel voorzichtig aannemen dat het ook voor ons mensen niet gezond is. Nog een reden is dat champignons worden gekweekt op paardenmest en daar zitten natuurlijk allerlei bacteriën in. Neem dus het zekere voor het onzekere en verhit altijd de champignons voordat je ze gaat eten.

Champignons schoonmaken

Bij alle groenten en fruit is het altijd heel belangrijk dat ze gewassen worden in water maar bij champignons is dat nou net niet de bedoeling. Ze zuigen zich dan namelijk vol met het water dat er dan met het bakken weer uitkomt en dan gaat de smaak voor een groot deel verloren. Neem voor het schoonmaken een stukje keukenpapier of een zacht borsteltje (borsteltjes speciaal voor champignons zijn te verkrijgen in de winkel). Snijd het onderste stukje van het stengeltje en snijd de champignons in vieren of in schijfjes.

Hoe het beste te bewaren

Champignons nemen heel gemakkelijk de geur van andere sterk-ruikende producten over, dus leg ze niet te dicht in de buurt van bijvoorbeeld uien, prei en knoflook of iets dergelijks. Wel kunnen ze het best bewaard worden in de koelkast. Goed afgesloten door folie, zodat ze geen vocht kunnen verliezen maar wel weer met een paar gaatjes erin want ze moeten wel kunnen ‘ademen’. Ze zijn dan 2 tot 3 dagen houdbaar.
Gerelateerde artikelen
Champignons eten helpt bij afvallenChampignons eten helpt bij afvallenIn vergelijking met andere groenten bevatten champignons veel eiwitten. Ze zijn rijk aan vezels, arm aan vet en bevatten…
Champignondieet, verlies 5 kilo in 14 dagenChampignondieet, verlies 5 kilo in 14 dagenHet champignondieet, in Amerika ook wel M-Plan genoemd, is een kort en effectief dieet dat door een aantal beroemdheden…
Zelf paddenstoelen of champignons telenZelf paddenstoelen of champignons telenZelf iets telen of kweken is altijd erg leuk. En het is vaak nog leerzaam bovendien. Zelf paddenstoelen of champignons t…
Eetbare paddenstoelen, voedsel van de toekomstEetbare paddenstoelen, voedsel van de toekomstEetbare paddenstoelen zijn een smaakvolle en gezonde vleesvervanger. Er worden inmiddels diverse soorten gekweekt. Het t…
Hét champignon seizoenHét champignon seizoenHet najaar is bij uitstek de tijd dat we grootschalig aan de champignon of de eetbare paddenstoel gaan, het is hét seizo…

Reageer op het artikel "De champignon. Lekker en gezond"

Reacties

Jn Gouka, 03-07-2018 17:00 #2
Leuk om te lezen dat champignons zo geweldig gezond zijn… We gaan ze wat meer eten vanzelfsprekend. Goede info.bedankt.

Tab, 20-10-2016 11:04 #1
Rauwe champignons zijn niet ongezond!

Infoteur: Yoan
Laatste update: 05-09-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!