InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van sla

De geneeskracht van sla

De geneeskracht van sla Kropsla is een fris product en dient als basis voor menig salade. Een krop sla eet je nooit in één keer op maar je kunt het prima mengen met andere slabladeren. Vroeger, in de Romeinse tijd, werd sla gekookt maar tegenwoordig houden we meer van frisse, knapperige rauwe slabladeren. Sla is een ideaal bijgerecht, tussendoortje of hoofdmaaltijd.

Inhoud:

De geschiedenis van sla

Sla is voor het eerst gecultiveerd in het antieke Egypte, ongeveer 5000 jaar geleden. Het is ontstaan uit planten die men als kruiden gebruikten. Op een gegeven moment begon met ook de bladeren te eten. De slaplant werd gezien als een verschijningsvorm van de god Min en het eten van sla zou ervoor zorgen dat men onvermoeibaar lang sex kan hebben. Aan de andere kant wordt sla in Europa door kruidengeneeskundigen gezien als anti-afrodisiac, een voedingsstof die de libido verlaagt. Deze paradox kan worden opgelost dat na het eten van sla men van sex kan genieten zonder dat het onderbroken wordt door een uitputtend orgasme waardoor men langer in staat is erotische uren te beleven.

Made in Holland

Er zijn inmiddels veel soorten sla ontstaan doordat mensen planten verder gingen kruisen om nieuwe eetbare gewassen te ontwikkelen. In de 16e en 17e eeuw zijn er veel soorten sla ontwikkeld in Nederland. Nederland gold in die tijd als belangrijke kenniseconomie op het gebied van agricultuur. Er werden meer gewassen in Nederland gekweekt waarvan de oranje wortel nog steeds debekendste is. De wereldberoemde landbouwuniversiteit in Wageningen is in feite een voortborduursel van de eeuwenoude kennis van het kruisen en veredelen van zaden en gewassen. Sla wordt in vele culturen als een belangrijk voedsel gezien. In China eet men traditioneel op de verjaardag sla omdat dit geluk zou brengen. Christoffel Columbus had sla mee aan boord van zijn schip met als doel om het aan te planten in Amerika.

Wilde rucola / Bron: T. Voekler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Wilde rucola / Bron: T. Voekler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Krop sla

Sla is een gezond product. In 100 gram gewone krop sla, ook wel botersla genoemd, zit 21% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van vitamine A. In hetzelfde gewicht zit 18% van de ADH aan foliumzuur wat we ook kennen onder de naam vitamine B11. Daarnaast zit er 5% van de ADH aan vitamine C in. Deze bekende vitamine zit niet alleen in fruit maar ook in veel soorten bladgroenten, met name in boerenkool zit een grote hoeveelheid vitamine C. Een ons slabladeren bevat 9% van de ADH aan ijzer en 5% van de ADH aan kalium, welke twee belangrijke mineralen zijn voor ons lichaam.

IJsbergsla

IJsbergsla is veel steviger en knapperiger dan de meeste andere sla. Het dankt zijn naam aan het feit dat het werd vervoerd in een berg ijs om het vers te houden. De ijsbergsla is in de 20e eeuw in de VS ontwikkeld waar het iceberg lettuce heet. In Nederland wordt het vanaf de jaren 80 in kassen gekweekt.

Eikenbladsla

Eikenbladsla is een beetje rood aan de uiteinden. Het lijkt een beetje op de bladeren van de Amerikaanse eik. Het smaakt enigszins nootachtig en doet denken aan rucola, een in Nederland in het wild groeiende slasoort die ook een walnootachtige bijsmaak kent.

Rucola

Enige tijd geleden was rucola een trendy sla. Het is nu een blijvende groente geworden. Rucola is een klein slablad die je bij menig Turkse supermarkt kan kopen. Niet zelden is de sla gewoon in het wild geplukt door Turkse vrouwen. Deze weten precies welke wilde groenten eetbaar zijn en welke niet. Wie van de beetje scherp smakende met een nootachtige aroma rucolasla houdt, kan het zich aanleren om zelf rucola te zoeken. Het bevindt zich tussen het gras van vele parken en groenstroken.

Gemengde groene salade / Bron: Chaojoker, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gemengde groene salade / Bron: Chaojoker, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Romeinse sla

Bindsla of Romeinse sla is een slasoort die voornamelijk in de moestuin wordt gekweekt. Hij ligt niet meer zoveel in de winkels. Het wordt Romeinse sla genoemd omdat de oude Romeinen sla populair hebben gemaakt in Europa. Zij namen het gebruik om sla te eten over uit het oude Griekenland waar men het op hun beurt van de Egyptenaren hadden geleerd.

Lollorosso

Lollorosso is een rood of donkerpaars gekleurde sla die in smaak zich weinig onderscheidt van groene sla. Het staat wel leuk; een paar rode slabladeren door een gemengde sla.

Alternatieve groente als sla

Er zijn groenten waaraan niet zo snel gedacht wordt om ze als sla op te eten. In feite kun je elke bladgroente mixen door een sla om zo je favoriete samenstelling te maken. Alternatieve saladebladeren voor in de slamix zijn: boerenkool, witlof, andijvie, snijbietblad, chichoreiblad, paardenbloemblad, brandnetel en weegbree. De laatste vier zijn uiteraard wilde groenten en je moet hiervan alleen de verse topjes of de verse blijgroene bladeren plukken. Voor brandnetel geldt dat je het of moet blancheren of het tien minuten in koud water moet leggen om de prik eraf te halen.

Eettips sla

Sla kun je uiteraard verwerken tot een salade. Sla is ook heerlijk op brood onder een plak jonge of oude kaas. Elke soort sla past prima als bijgerecht bij een maaltijd. Een fris knapperig slablaadje kan een simpele maaltijd helemaal opfleuren. Verder is sla het ideale tussendoortje. Een paar slabladeren, een geraspte wortel, wat plakjes komkommer en tomaat door elkaar husselen, balsamico en koud geperste olijfolie erbij, en je hebt een salade die heerlijk smaakt en waarop je het weer een paar uurtjes volhoudt tot de volgende maaltijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezond en slank: 4 heerlijke zomerse saladesHeeft u ook zo een zin in de zomer? Heeft u genoeg stamppot gegeten en is het tijd voor een wat luchtigere maaltijd? Maa…
De geneeskracht van Romeinse slaDe geneeskracht van Romeinse slaRomeinse sla is vooral populair in Zuid Europa en in Nederland onder moestuinhouders. Deze slasoort is 5 maal zo gezond…
Sla: kropsla was een wilde groente en sla als slaapmiddelSla: kropsla was een wilde groente en sla als slaapmiddelSla is er in soorten en maten. De groente is bovendien gezond en gemakkelijk te verwerken. Sla zou bovendien slaapbevord…
Slasoorten en dressingsSlasoorten en dressingsSla is er in verschillende soorten en maten, in de winkels zie je ook altijd zoveel verschillende soorten liggen. Maar w…
Lauwwarme avocado saladeLauwwarme avocado saladeHeb je op een warme zomerdag geen trek in een warme maaltijd? Of heb je trek in een gezonde en goed gevulde maaltijd sal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Lettuce
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=61
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sla
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: T. Voekler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Chaojoker, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sla"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!