InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > IJsbergsla, een belangrijke basis voor een salade

IJsbergsla, een belangrijke basis voor een salade

IJsbergsla, een belangrijke basis voor een salade IJsbergsla werd vroeger vervoerd in blokken ijs om het vers te houden. De sla werd opgestapeld en het ijs erover heen gedaan. Zo ontstond de naam ijsbergsla, die we tegenwoordig nog steeds gebruiken voor deze knapperige groente. IJsbersla bevat niet bijster veel voedingstoffen maar er zitten wel enzymen in. Die zijn zeer belangrijk voor een goede spijsvertering. Enzymen zijn onontbeerlijk voor de omzetting van stoffen in bruikbare componenten voor het lichaam.

Inhoud

Bewaartips ijsbergsla

IJsbergsla is een slasoort die zeer lekker is. IJsbergsla is de knapperigste slasoort die er te koop is. Het is een grote bos maar je kunt hem goed bewaren waardoor hij twee weken lang lekker blijft. Hij is lang te bewaren als je hem aan de bovenkant afsnijdt en zijn onderkant, waar de wortels hebben gezeten in tact laat. Sommige mensen snijden elke dag een centimeter dik een stuk ijsbergsla af en hebben zo hun dagelijkse basis voor een salade. Op deze manier kan een ijsbergsla zelfs twee weken in een koelkast worden bewaard.

Voedingswaarde ijsbergsla

Helaas bevat ijsbergsla niet bijzonder veel fytonutriënten. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de manier van het massaal kweken van sla op een arme of met kunstmatige mest bewerkte grond. Romeinse sla, die veel in moestuinen wordt gebruikt, is veel gezonder. Een bordje ijsbergsla bevat ongeveer 2% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) ijzer, 6% vitamine C, 4% vitamine A en 2% calcium. Er zit ook nog een gram proteïne in. Onder de slasoorten is ijsbergsla de slechtst voedende groente en misschien is het wel de minst voedzame groente van alle groenten die er bestaan. Doch het zij gezegd dat er veel enzymen in sla zitten. Deze enzymen helpen om andere voedingstoffen om te zetten in het lichaam. Daarom is het eten van rauwe sla belangrijk bij elke maaltijd.

De oude Romeinen kookten hun sla maar tegenwoordig eten we sla liever rauw op. De oude Egyptenaren waren de eersten die sla begonnen te cultiveren.

Eet gemengde salades

Toch is de lage voedingswaarde geen reden om ijsbergsla te laten staan. Het is eerder een reden om er lekker veel van te eten. Je kunt ijsbergsla zien als een groente die een basis is om andere groente erbij te eten in een gemengde salade. Paardenbloemblad, rauwe boerenkool, ongekookte spinazie , Romeinse sla, rucola, uienringen, paprika, radijsplakjes, geraspte wortel, komkommer, tomaat kun je allemaal uitstekend mengen met ijsbergsla. Het mengen met andere rauwe groenten maakt ijsbergsla gezonde basis voor een salade.

IJsbergsla op brood

Je kunt ijsbergsla bij de lunch eten door een plakje sla op de boterham te doen en vervolgens een plak kaas. Met sla heb je eigenlijk geen boter nodig. Ook kun je ´s avonds een salade maken als bijgerecht bij de hoofdmaaltijd. In plaats van te snacken kun je een salade maken. Er zitten wel suikers in ijsbergsla, maar niet zoveel dat je er aan van kunt komen.

Lichte salade ijsbersla als hoofdingrediënt, verder met gojibessen, komkommer, jonge kaas en radijsjes.

Vullende snacksalade

Een gezonde snacksalade kun je maken door vullende groenten in de salade te verwerken, samen met noten en zaden. Vullende groenten zijn gekookte maar afgekoelde peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, bruine bonen, kidneybonen en boterbonen. Een andere goed vullende groente, zonder dat het veel calorieën heeft is wortel en zoete aardappel. Deze laatste is bijzonder lekker als hij ongekookt is. Veel mensen weten niet dat in tegenstelling tot gewone aardappel je de zoete aardappel rauw kunt eten. Verder zijn walnoten, amandelen en peccannoten goede basis voor een vullende salade. Ook kun je denken aan zonnebloempitten, pinda´s en sesamzaad. Dit zijn allemaal noten en zaden die meehelpen aan de lijn. Bij veel mensen leeft het misverstand dat noten en zaden dikmakend zouden zijn.

Eettips ijsbergsla

Sla laat zich goed mengen met kaas. Jonge kaas zou je kunnen gebruiken maar veel lekkerder is het om een paar kruimeltjes roquefort of danish blue door een salade te doen. Fetakaas komt ook in aanmerking. Het goede van fetakaas is dat het meestal in een potje zit waar ook olie doorheen zit. Deze olie kun je ook gewoon gebruiken over een sla. Parmezaanse kaas kun je raspen en over een salade heen doen. Kappertjes zijn een lekkere friszure tint aan de sla Je kunt over het geheel azijn of balsamico doen om de sla af te maken. Een beetje peper en zout toevoegen en de sla is klaar.

Meng hem met andere slasoorten

IJsbergsla laat zich uitstekend mengen met andere soorten sla. Je kunt ook wat paprikablokjes snijden en er doorheen doen. Andere groenten die prima door een salade met ijsbergsla kunnen zijn komkommer, rode uien, olijven, radijsjes, spinazie, roosjes van de broccoli, paardenbloemblad en lollorosso.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe maak je Sung Choi Bau en Larb salade?Sung Choi Bau en Larb salade kunnen zowel met varkensgehakt, kippengehakt of rundgehakt bereid worden. Beiden worden in…
De geneeskracht van slaDe geneeskracht van slaKropsla is een fris product en dient als basis voor menig salade. Een krop sla eet je nooit in één keer op maar je kunt…
Lauwwarme avocado saladeLauwwarme avocado saladeHeb je op een warme zomerdag geen trek in een warme maaltijd? Of heb je trek in een gezonde en goed gevulde maaltijd sal…
Groenten: BladgroentenGroenten: BladgroentenBladgroenten zijn de groenten waarbij voornamelijk alleen het blad wordt gegeten. De meeste bladgroenten zijn zowel gesc…
Hoe houd je peultjes knapperig? Kooktips voor peultjesHoe houd je peultjes knapperig? Kooktips voor peultjesPeultjes of sugar snaps zijn een groente die je bij veel gerechten kunt eten. Vaak worden ze niet op de juiste wijze ber…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lebensmittelfotos / Pixabay
  • http://www.squidoo.com/how-nutritious-is-iceberg-lettuce
  • http://www.groenedag.org/R1/NL/Gezo/GeVo/fm43Ijsbergsla.html
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "IJsbergsla, een belangrijke basis voor een salade"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!