InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 soorten vergeten groenten

10 soorten vergeten groenten

10 soorten vergeten groenten Er zijn tientallen soorten vergeten groenten. Sommige groenten zijn meer vergeten dan andere. Groenten die in Nederland vergeten zijn worden in andere landen soms nog volop gegeten. In Nederland is het grote publiek helemaal verslaafd geraakt aan de Albert Heyn en andere supermarkten. In andere landen houden mensen er vaker een moestuin op na of verkoopt de plaatselijke supermarkt nog wat extra groenten van een lokale boer.
Pastinaak / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pastinaak / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

1. Pastinaak

Pastinaak is een groente die omschreven kan worden als een witgele wortel. De smaak van gekookte pastinaak is zeer zoet. Vroeger werd het als alternatief zoetmiddel in cakes en taarten gebruikt. Je kunt pastinaak prima roerbakken. Geraspt is de pastinaakwortel zelfs rauw te eten; het is een mooie aanvulling op een salade of rauwkostgerecht.

2. Aardpeer

Aardperen worden twee meter hoog en hebben mooie gele bloemen (zie kopfoto). Het is een leuke sierplant. Ondergronds groeien de wortelknollen. Deze worden niet al te groot; veel kleiner dan een aardappels. De aardpeer is daarentegen lekker zoet. Net als pastinaak werd vroeger ook gekookte aardpeer als suikervervanger gebruikt.

3. Palmkool

Palmkool is een kool die je van onderaf oogst. Zou je elke dag of om de dag een paar onderste bladeren eraf knippen voor in een salade of roerbakgerecht, krijg je een plantje wat de vorm krijgt van een palmboompje. Palmkool is een lekkere koolsoort en heeft als groot voordeel voor de moestuinkweker dat deze koolsoort van november tot februari kan worden geoogst. Hij groeit de winter door, ook tijdens een vorstperiode. Bovendien smaakt palmkool zoeter als er een keer de vorst overheen is geweest.

4. Rammenas

Rammenas wordt ook wel zwarte radijs genoemd. Het is familie van de rode radijs en de rettich. Rammenas smaakt iets minder scherp dan een radijs; je kunt er meer van eten. Het wordt in het voorjaar verkocht op biologische markten of in biologische winkels. Anno 2013 zie je rammenas zelfs terugkeren in enkele groentekramen op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam.

5. Koolrabi

Koolrabi is uit dit rijtje wellicht de minst vergeten groente. Hij ligt soms gewoon in de supermarkt en wordt zelfs in Nederland op redelijke schaal geteeld. Koolrabi is een knol die bovengronds groeit. In feite is de knol een verdikking van de stengel. Je kunt koolrabi zowel rauw als gekookt eten.

6. Romeinse sla

Romeinse sla vind je vrijwel nooit in de winkels maar des te vaker in de moestuin. Romeinse sla wordt ook wel bindsla genoemd. Deze slasoort werd reeds 4000 jaar geleden in het antieke Egypte veelvuldig
Crosnes / Bron: Jonathaneo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Crosnes / Bron: Jonathaneo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
gegeten. Er zijn meerdere soorten; vooral de lichtgroene en donmkergroene soorten worden gegeten. Romeinse sla is een leuk alternatief slablad voor een originele salade.

7. Crosnes

Crosnes worden ook wel Japanse aardappel genoemd. Ze ontstaan ondergronds uit een plant die we de Japanse Andoorn noemen. Ze worden op dezelfde wijze bereid als krielaardappeltjes. Je kunt ze dus koken, bakken of frituren. Ze lijken een beetje klein; ze hebben de vorm van garnalen, behalve dat ze steeds dikke ringen hebben. Crosne lijkt eigenlijk een beetje op kleine Michelinmannetjes. Het is wel een beetje een gedoe om de knolletjes zandvrij te maken. Was ze in ruim water en borstel ze af met bijvoorbeeld een afwaskwast waarmee je alleen groenten mee schoonmaakt.

8. Snijbiet of warmoes

Er zijn verschillende soorten snijbiet. Sommige snijbietsoorten zijn gewoon de bladeren van de overbekende groente het bietje. Andere snijbietsoorten kunnen enkel gegeten worden als bladgroente. Deze plant zie je regelmatig in moestuinen. Het is een makkelijke plant omdat hij jaarlijks weer opkomt en er lang over de oogst kan worden gedaan; elke dag een paar blaadjes roerbakken betekent dat de plant weer nieuwe blaadjes aanmaakt.

9. Kardoen

De smaak van kardoen hangt ergens in het midden tussen bleekselderij, asperges en artisjok. De plant komt uit het Middellandse
Kardoen / Bron: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kardoen / Bron: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Zeegebied. Soms zie je hem wel eens in een Marokkaanse groentewinkel in Nederland maar door de Nederlanders is deze lekkere groente vergeten. Kardoen wordt ook veel gegeten in Italië en Frankrijk. Je kunt kardoen zowel rauw als gekookt eten. Het is een ideale groente voor een zomerstamppot.

10. Middelste teunisbloem

De knollen van middelste teunisbloem zijn eetbaar en smaken licht naar ham. Ze zien er bovendien een beetje roze uit, net als ham. In Frankrijk wordt het ´plantaardige ham´ genoemd, ofwel ´jambon végétale´. Het leuke aan middelste teunisbloem is dat de bloem bijzonder mooi is. Deze plant is niet alleen mooi, voedzaam en lekker, maar hij behoort ook thuis in het standaardarsenaal van fytotherapeutische geneeskruiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn vergeten groenten?Wat zijn vergeten groenten?Vergeten groenten zijn groenten die mensen vroeger dikwijls aten maar tegenwoordig niet meer. We zijn als mensheid deze…
Vergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trekVergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trekDe jongere generaties kennen misschien nog enkele oude groentesoorten van naam, maar het uiterlijk en de smaak ervan wor…
Vergeten groentenVergeten groentenSommige groenten werden vroeger veel gegeten omdat ze gewoon voorhanden waren. Import en export was toen niet zo vanzelf…
Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenVergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenIn de loop der jaren zijn veel groenten langzaam uit beeld verdwenen en werden nauwelijks meer te koop aangeboden. Heel…
Gezondheid en toepassing pastinaak in de keukenGezondheid en toepassing pastinaak in de keukenPastinaak valt onder de “vergeten groenten” en dat wil eigenlijk zeggen dat het er al heel lang is, maar dat het door de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AnRo0002, Wikimedia Commons (CC0.0)
  • http://www.leylant.com/teunisbloem.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolrabi
  • http://www.leylant.com/kardoen.htm
  • http://www.leylant.com/vergetengroenten.htm
  • http://www.eetbaretuin.info/groente/groente/files/Palmkool.html
  • Afbeelding bron 1: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Jonathaneo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "10 soorten vergeten groenten"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-11-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!