InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 lekkere snackgroenten

10 lekkere snackgroenten

10 lekkere snackgroenten Snackgroenten zijn niet alleen voor mensen die aan de lijn doen een ideale snack tussen de maaltijden door. Het is voor iedereen een gezonde afwisseling. Je kunt van snackgroenten zelfs een maaltijd maken. Maak dan 5 dipsauzen en zorg dat je zoveel mogelijk van de onderstaande groenten vers bijeen verzamelt. Je kunt ze aanvullen met zure groenten zoals uitjes en augurken maar dat is geen must. Deze vorm van groenten genietbaar maken doet het uitstekend als tussendoortje. Snoepgroenten zijn dorstlessend, hongerstillend en supergezond!

Inhoud:

Vijf ideeën voor dipsauzen

  1. Meng fijngehakte peterselie, dille, lavas, tijm en oregano door een schaaltje met yoghurt voor een groene kruiden dipsaus,
  2. Meng kerrie en eventueel kurkuma door yoghurt voor een oergezonde kerriedipsaus,
  3. Maak yoghurt-knoflooksaus door een paar teentjes knoflook te persen boven een schaaltje yoghurt,
  4. Maak scherpe rode saus door ketchup, een eetlepel azijn en een fijngesneden rode peper te mengen,
  5. Maak zelf pindasaus.

Snack met biologisch brood erbij

Als je een paar hompen brood in een mandje doet dan kun je deze ook dopen in de pindasaus. Gebruik ongesneden biologisch brood dat je zelf in grote blokvormen snijdt zodat je het makkelijk in twee happen kunt opeten. Bruin biologisch brood is een prima aanvulling op de snackgroenten. Speciaal voor het brood kun je een schaaltje koud geperste olijfolie neerzetten om het in te dopen. Dipvariatie doet smullen.

1 Worteltjes

Worteltjes kun je op een schaal leggen die je op tafel zet. Het is een lekkere snackgroente die goed gecombineerd kan worden met een dipsaus op yoghurtbasis. Je kunt een grote winterwortel gebruiken en deze in plakjes snijden. Handiger is het om peentjes te wassen en te snijden. Beide soorten smaken heerlijk fris. Het is een stevige groente en tussen de andere snackgroenten is het lekker om de heerlijke bijt van een wortel te hebben. Deze groente mag je met je handen eten.

2 Tomaat

Tomaten kun je in hapklare stukje snijden of je kunt bezoek kersentomaatjes voorschotelen. Eventueel kun je de tomaat schillen, dan smaakt hij weer heel anders. Het is ook lekker om gedroogde tomaat te serveren. Tomaten zijn op meerdere manieren een ideale snack. Eet ze met een vorkje.

3 Komkommer

Komkommer is één van de meest bekende snackgroente. Je kunt hem heerlijk dopen in warme, zelf gemaakte pindasaus. Dat is een sublieme combinatie. Als je dit aan kinderen voorschotelt maak je van iedereen een groenteliefhebber. Je kunt de groente in lange vingerachtige rijpen of handige schijfjes snijden. Je mag ze met je handen eten.

4 Radijs

Het radijsje is de pittige afwisseling in een snackgroentenassortiment. Je kunt het net als worteltjes even dippen. Omdat de radijsjes vrij scherp kunnen zijn is het wellicht handig ze doormidden te snijden. Met een cocktailprikker of een klein vorkje kun je de radijs van een bordje oppikken.

5 Courgette

Courgette kun je niet alleen koken of bakken maar ook rauw verorberen; misschien is hij dan wel op zijn lekkerst. In plaats van dippen kun je een rond schijfje courgette of andere groente ook besmeren met een roomkaas. Het is dan een groente met de functie van een toastje. Eet het met je handen.

6 Chayote

Chayote werd onder andere door de Maya´s gegeten maar het staat ook in Zuid Oost Azië op het menu. In Indonesië noemt men het labu. Het is een lekkere vrucht met de vorm van een mango, met komkommerachtige smaak, een tintje radijs en de bite van een meloen. Het handigst is om een vorkje te gebruiken.

7 Bietjes

Bietjes groeien onder de grond. Rooie bietjes, in de omgeving van Rotterdam krootjes geheten, kun je rauw eten. Zelfs het loof is eetbaar als slablad; het wordt snijbiet genoemd. Snijdt het bietje in hapklare blokjes en zet ze op een schaaltje gemengde snackgroenten. Ze smaken vooral lekker met yoghurtdipsaus. Leg er een vorkje bij, pas op met vlekken.

8 Asperges

Asperges, vooral de toppen, zijn heerlijk om rauw te eten. Van de rest moet je maar een soep maken. Asperges hoeven eigenlijk geen dip want ze zijn van zichzelf al zo lekker. Een vorkje is handig maar ze kunnen ook met de hand gegeten worden. Deze snoepgroente is een ware delicatesse.

Bron: Aadx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Aadx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

9 Babymais

Babymais is een onvolgroeide maiskolf. Babymais snack je zo weg. Het is een lekkere groente die in een assortiment tot de groenten zal behoren die het eerste op zijn. Een babymaisje heeft de ultieme dipvorm en je kunt hem daarvoor naar hartelust gebruiken. Hij laat zich goed combineren met andere kruiden en groenten. Je kunt hem prima met de vingers eten.

10 Paprika

Paprikareepjes zijn prima dipbaar. De paprika is een zoetige knapperige snoepgroente met veel smaak. Kies alleen voor biologische paprika´s omdat deze groente tot de meest pesticidenhoudende groenten behoort. Snijd ze in makkelijk met je vingers te pakken stukjes. Papika komt in vrolijke kleuren. Fleur een bordje snackgroenten op door het een oranje, groen, rood of geel tintje te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Allemaal aan de snackgroentenAllemaal aan de snackgroentenOorspronkelijk bedacht om kinderen aan de groenten te krijgen, wordt het inmiddels ook gebruikt om de gezondheid in zijn…
Chayote, aztekenvoeding nu in Nederland te koopChayote, aztekenvoeding nu in Nederland te koopOnder indo´s is deze vrucht beter bekend als labu siam. Indo´s zijn Nederlanders die door omstandigheden uit Indonesië n…
De betere snackDe betere snackHet woord snack heeft een negatieve lading, want we associëren het al snel met de vette hap, slechte voeding, dikmakers…
Gezonde salades met kaasGezonde salades met kaasKaas is een echte smaakmaker, dat is niet nieuw. Kaas kan echter op de meest uiteenlopende manieren gebruikt worden in d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Devanath, Pixabay
  • http://www.eediete.nl/keuken/?p=528
  • Foto paprika: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: Aadx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "10 lekkere snackgroenten"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 10-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!