InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van zilvervliesrijst

De geneeskracht van zilvervliesrijst

Witte rijst heeft nog maar een fractie van de voedingswaarde ten opzichte van zilvervliesrijst. In derde wereldlanden eten ze geen zilvervliesrijst maar witte rijst. Sommigen vinden dat gek omdat het veel meer werk kost om rijst wit te maken terwijl het daardoor ook nog eens minder voedzaam wordt. Het is daarom vreemd dat zilvervliesrijst duurder is dan de meer bewerkelijke witte rijst. Enkel omdat het massaal wordt gegeten ontstaat door de economische wet van schaarste een situatie waarin zilvervliesrijst duurder is.

Inhoud:

Waarom pelt men de rijst

Zilvervliesrijst blijkt onder tropische omstandigheden helaas minder goed houdbaar dan witte rijst. Dat is de reden dat mensen rond de evenaar ervoor kiezen om de rijstkorrels te pellen, malen en op te poetsen. Gepelde witte rijst kan enkele jaren goed blijven. Voor rijsteters in Nederland maakt het minder uit. Het is hier niet constant rond de 30 graden en dat heeft als voordeel dat voeding langer bewaard kan blijven.

Zilvervliesrijst versus witte rijst

Zilvervliesrijst is een zeer gezond natuurproduct. In zilvervliesrijst zit 67% meer vitamine B3 dan in witte rijst, 80% meer B1, 90% meer B6, 50% meer mangaan en fosfor en 60% meer ijzer. De witte rijstkorrel bevat helemaal geen vezels meer welke zo belangrijk zijn voor een goed spijsverteringsproces. Ook bevat witte rijst 0% essentiële vetzuren. Vet betekent in dit geval niet dat je van zilvervliesrijst dikker wordt. Je wordt juist van witte rijst sneller dik omdat het door het gebrek aan voedingsstoffen en vezels slecht verteerd wordt. Daarom wordt alles uit de witte rijstkorrel in het lichaam omgezet in suiker en opgeslagen als vet.

Zilvervliesrijst en overgewicht

In een wetenschappelijk onderzoek waarbij 74.000 vrouwen tussen de 38 en 63 werden onderzocht bleek dat vrouwen die hele granen in plaats van witte geraffineerde producten aten, minder wegen. Doordat de vezels voedsel optimaal verteren wordt er geen vetlaag aangemaakt. Het eten van zilvervliesrijst zorgt ervoor dat je figuur slank blijft.

Voedingswaarde zilvervliesrijst

Er zitten vitaminen en vooral mineralen in zilvervliesrijst. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) van vitamine B1, B3 en B6 ligt per 195 gram, een portie, rond de 13%. Zilvervliesrijst is rijk aan mangaan(88%ADH), magnesium(21%ADH), koper(10%), fosfor(16%ADH), zink(8%ADH) en seleen(27%ADH). Het aminozuur tryptofaan zit er ook in.

Mangaan, goed voor het zenuwstelsel

De grote hoeveelheid mangaan in zilvervliesrijst werkt als een sterke antioxidant. Er zit meer mangaan in de volle rijstkorrel dan in witte rijst. Belangrijke vetzuren worden met mangaan omgezet in cholesterol dat goed is voor het zenuwstelsel en de productie van sexhormonen. Cholesterol is in tegenstelling tot wat sommige fabrikanten van potjes- en pakjesvoeding (lees: Unilever) beweren zeer gezond en wordt door het lichaam zelf aangemaakt. Mangaan is verantwoordelijk voor de Superoxide dismutase (SOD), wat een proces is in de lichaamscellen. Het reguleert de oxideprocessen in mytochondria, energiefabriekjes die in vrijwel elke lichaamscel aanwezig zijn. Het zorgt daarmee voor een betere bescherming tegen vrije radicalen die de cel binnenkomen.

Goed tegen kanker

De kans op het krijgen van darmkanker wordt groter wanneer de verkeerde voeding wordt gegeten. Voeding met vezels werken goed om darmkanker te voorkomen, blijkt uit vele wetenschappelijke onderzoeken. Zilvervliesrijst heeft naast vezels ook het mineraal seleen, wat onder andere een rol speelt in het hormoonmetabolisme, het immuunsysteem en de antioxidantwerkzaamheid in het lichaam. Wetenschap heeft meerdere malen in onderzoeken aangetoond dat er een sterke correlatie is tussen het eten van seleenhoudende voeding en kanker, met name darmkanker. Een dieet met veel seleen leidt tot aanzienlijk lagere kans op kanker. Zilvervliesrijst kan daar goed in helpen aangezien een portie rijst goed is voor 27% van de ADH.

Fytonutriënten goed tegen kanker

Dr. Liu heeft onderzoek gedaan naar de ´gebonden´ fenolen. Fenolen zijn fytonutriënten in plantaardige voeding welke ´vrij´ kunnen zijn in een graan-, fruit- of groentesoort. Deze werden tot voor kort alleen maar onderzocht en de gebonden fenolen werden niet meergerekend. In zilvervliesrijst bestaat 99% van de fenolen uit gebonden fenolen. Tot voor kort werden deze structureel buiten de wetenschap gehouden. Maar nu men hier ook aandacht voor heeft komt dr. Liu tot de conclusie dat de antikankerwerkzaamheid van zilvervliesrijst niet zo zeer alleen met de vezels te maken heeft, maar ook met deze fenolen.

Gele kerrierijst / Bron: Leon Brooks, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gele kerrierijst / Bron: Leon Brooks, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Deze rijst op de foto is geel van de kerrie waarmee het samen gekookt is. Van saffraan en kurkuma of geelwortel wordt het nog mooier geel; kerrie heeft meer smaak dan de andere twee kruiden.

Goed voor het hart

Het eten van de hele rijstkorrel leidt ook tot gezondheidsvoordelen voor het hart. In een Deense studie onder 850 vrouwen na de overgang bleek dat het bloed van vrouwen die hele korrels aten in plaats van witte geraffineerde producten, meer lignanen bevatten. Lignanen hebben een beschermende werking als het gaat om hart- en vaatziekten. Het effect werd nog groter als ook zaden, noten en veel groene bladgroenten werden gegeten. Hierdoor werd een belangrijke verkleinde kans op borstkanker waargenomen, alsmede kankers die te maken hebben met de hormoonhuishouding.

Eettips zilvervliesrijst

Je kunt tijdens het koken van zilvervliesrijst wat peulvruchtjes meekoken. Steeds meer mensen koken hun rijst met een derde deel linzen of erwten. Dat is een slimme manier om het voedsel van ijzer, eiwitten en andere belangrijke fytonutriënten te voorzien. Zilvervliesrijst kan ook worden gemengd met geraspte kokos. Voeg in de laatste 2 minuten van de kooktijd de kokos toe. Verder kun je zilvervliesrijst geel maken met saffraan, maar het is ook leuk, lekker en gezond om het geel te maken met kurkuma of kerrie. Kerrierijst is een lekker gerecht dat in India veel gegeten wordt. Zilvervliesrijst kun je als basis voor een salade gebruiken door het te mengen met nootjes, zaden en rauw eetbare groenten. Wanneer je kaas door deze rijstsalade doet heb je een maaltijdsalade.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vezels, onmisbaar voor de spijsverteringVezels, onmisbaar voor de spijsverteringVezels zijn onverteerbare plantendelen. Het zijn de taaiste onderdelen uit plantencellen die in het lichaam niet kunnen…
De geneeskracht van pinda'sDe geneeskracht van pinda'sPinda´s zijn geen nootjes. Ze heten dan wel aardnoten, olienoten of in het Engels peanuts maar ze behoren tot de peulvru…
De geneeskracht van dadelsDe geneeskracht van dadelsDadels zijn de perfecte snoepvervanger. Natuurlijk bevatten ze vruchtensuiker, maar dat is nog altijd beter dan door fab…
De geneeskracht van sperzieboontjesDe geneeskracht van sperzieboontjesBoontjes zijn een lekkere peulvrucht. Wanneer je over boontjes spreekt, bedoel je eigenlijk sperzieboontjes. Deze worden…
Bronnen en referenties
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=128
  • Foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: Leon Brooks, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zilvervliesrijst"

Reacties

Wout, 21-05-2017 17:47 #3
Er zijn wel weer geluiden die beweren dat door anti-nutriënten en phytaten al die voordelen weinig opleveren, dit omdat de opname hiervan wordt geblokkeerd, hetgeen niet zo is bij witte rijst. Reactie infoteur, 28-05-2017
Dat zijn geluiden zonder rationele achtergrond.

Freja, 20-04-2017 02:37 #2
Heel goed om weten, bedankt voor de informatie.

Inge, 21-03-2013 11:39 #1
Mangaan, goed voor het zenuwstelsel. De grote hoeveelheid mangaan in witte rijst zorgt voor een sterke oxidant.
Moet dat niet zilvervliesrijst zijn? Reactie infoteur, 21-03-2013
Beste Inge, dat klopt, in witte rijst zit slechts de helft mangaan in vergelijking tot zilvervliesrijst. Mangaan is trouwens geen oxidant maar een antioxidant. Bedankt voor het opmerken!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 21-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!