InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Allemaal aan de snackgroenten

Allemaal aan de snackgroenten

Allemaal aan de snackgroenten Oorspronkelijk bedacht om kinderen aan de groenten te krijgen, wordt het inmiddels ook gebruikt om de gezondheid in zijn algemeenheid te bevorderen en om obesitas tegen te gaan. Want als je groentesnacks neemt, dan zit je niet aan de koekjes en snoepjes. Er komen steeds meer snackgroenten, wat is er zoal en voegt het wat toe aan ons eetpatroon?

Meest bekende snackgroenten

Regelmatig komen er nieuwe snacks bij (en niet allemaal even populair), maar er is een basis die in alle supermarkten en groentewinkels terug te vinden is. De basis bestaat uit:
  • Tomaatjes
  • Komkommertjes
  • Paprikaatjes

Bron: Hansbenn, PixabayBron: Hansbenn, Pixabay
Tomaat
Tomaatjes kan je zo presenteren, maar je kunt ze ook halveren (gehalveerd zijn ze als snack bij de borrel ook lekker met wat peper erop of wat yogonaisesaus. Ze zijn altijd in een formaat dat ze zo te eten zijn. Tomaat bevat vitamine A, B1, B3, B6, C, E, en K. Verder bevat de tomaat ook koper, kalium, magnesium en mangaan.

Komkommer

De kleine komkommertjes kunnen ook zo gepresenteerd worden of je halveert ze. Komkommer bevat de vitamine B5 en C en verder zit er magnesium in en kalium en mangaan. Er zijn niet erg veel sauzen die goed combineren met komkommer, maar wat dillesaus kan weer wel.

Paprika

Kort na de minitomaatjes en komkommertjes waren er plots de kleine paprika’s en daar zit veel “goeds” in. De kleine paprika bevat vitamines B1, B5, B6, B11, E en K. Verder zit er ijzer, fosfor en mangaan en magnesium in. Paprika is een van de meest voedzame groenten die er is. Ze hebben een prima bite en zijn daarmee zeer geschikt om even tussendoor te eten.

Wat is er verder aan snackgroenten?

Als iets commercieel werkt, dan weet je zeker dat er meer van op de markt komt. In deze is het zeker niet erg, want er wordt meer gezondheid op de markt gebracht en dat is nooit verkeerd. Behalve dat het kostenplaatje soms onevenredig is, zie je het op steeds meer plekken en dat maakt het weer toegankelijker en daarmee goedkoper. Wat is er zoal bijgekomen?

(Baby-)maïs

Bij babymaïs hebben we eigenlijk over de onvolgroeide maïskolf. Het eet gemakkelijk weg en zeker voor kinderen is het prima om te geven. Het bevat de vitamines B2, B6, B11 en C. Verder zit er magnesium in, koper, ijzer, zink en mangaan. Er zitten dus niet enorm veel voedingsstoffen in maar het bevat wel een natuurlijk zetmeel en levert een bijdrage om een verhoogde bloeddruk te verlagen.

Worteltjes

Worteltjes kan je eigenlijk ook niet wegdenken bij de snackgroenten. Eigenlijk is het kleine worteltje misschien wel de eerste echte snackgroente. Je kunt het worteltje ook met wat yoghurtsaus dippen en hij is daarmee prima geschikt voor bij de borrel. Bovendien is het worteltje een zeer gezonde snack. Het worteltje bevat B1, B2, B3, B6, C, D, E en als je het groene loof ook eet (wat goed kan) dan heb je ook nog vitamine K tot je beschikking. Verder zit er fosfor, kalium, koper en magnesium in.

Bron: Stevepb, PixabayBron: Stevepb, Pixabay
Radijs
Radijs heeft een aparte smaak en je vindt het lekker of niet. Er zit niet veel tussen. Het is dan ook een pittig snackje. Het radijsje wordt meestal open gesneden gepresenteerd. We vinden er veel vitamine B3, B6 en B11 in. Verder bevat het calcium, kalium, ijzer, zink, magnesium en mangaan.

Gezond snacken, maak er een gewoonte van

Gezond snacken kan je als ouder/opvoeder ook stimuleren door het altijd in huis te hebben en het regelmatig zelf te pakken. Als kinderen het vanaf jonge leeftijd zien, kan het een automatisme worden en blijft de zoetigheid achterwege. Bovendien gaat het ook prima als snack bij de borrel. Smakelijk!
Gerelateerde artikelen
10 lekkere snackgroenten10 lekkere snackgroentenSnackgroenten zijn niet alleen voor mensen die aan de lijn doen een ideale snack tussen de maaltijden door. Het is voor…
Gezond: Gezonde alternatieven voor snoepGezond: Gezonde alternatieven voor snoepHet lastigste bij afvallen lijkt toch het stoppen met snoepen, het tussendoortje tussen de maaltijden of de snack op de…
Gezonde en gemakkelijke tussendoortjesGezonde en gemakkelijke tussendoortjesAfvallen is vaak al lastig genoeg zonder daarbij ook nog eens die lekkere tussendoortjes te laten staan! Gelukkig zijn e…
Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?Iedereen heeft weleens trek gedurende de dag en een snack of tussendoortje is dan zo gepakt. Vaak maak je daarbij echter…
Gezond: gezonde alternatieven voor 's avonds snackenGezond: gezonde alternatieven voor 's avonds snackenOnze gezondheid staat van alle kanten onder druk. Enerzijds hebben we te maken met luchtvervuiling uit auto's of fabriek…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Allemaal aan de snackgroenten"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!