InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De zoete aardappel, een heerlijke groente

De zoete aardappel, een heerlijke groente

De zoete aardappel, een heerlijke groente De zoete aardappel is een heerlijk product uit de tropen. Het voordeel aan de zoete aardappel is dat hij het hele jaar door gegeten en geoogst kan worden. De zoete aardappel is een zeer rijke bron aan voedingsstoffen, veel beter dan witte rijst. Daarnaast smaakt de zoete aardappel bijzonder lekker. Warm gemaakt is het bijna een toetje. In veel landen wordt hij gegeten als zoete, kort gefrituurde snack.

Inhoud:

Tropische aardappel

Er zijn diverse kleuren zoete aardappelen. Er zijn gele, oranje, witte, paarse aardappelen. Deze aardappelsoort wordt gegeten in allerlei tropische landen, verspreid over heel de wereld. De zoete aardappel is vrij makkelijk te verbouwen. Veel mensen in tropische landen hebben een eigen groentetuin. Andere woorden voor de deze lekkere groente is de yam, batatas, boniato, ubi, camote, kumar en kumara.

Geschiedenis

De gewone aardappel wordt geacht uit Zuid-Amerika te komen. Maar dit geldt niet voor de zoete aardappel. Deze was behalve in Zuid Amerika óók aanwezig op alle bewoonde eilanden van de Stille Oceaan en Nieuw Zeeland. De Maori en de Polynesiërs kenden de aardappel als een alledaagse groente. In Nieuw Guinea waren vele soorten zoete aardappelen. Toen de Baliemvallei is ontdekt tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden de lokale bewoners, het Dani-volk, 50 verschillende soorten zoete aardappelen groeien op hun landbouwgebieden. Men vermoedt zelfs dat de zoete aardappel in Zuid Amerika geïntroduceerd is door Polynesiërs.

Vitaminen, mineralen en aminozuur

De zoete aardappel bevat veel vitaminen en mineralen. De zoete aardappel is met name rijk aan vitamine A. 110 Gram zoete aardappel bevat al 4 maal zoveel dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Verder zit er veel vitamine C in. Daarnaast ook de vitaminen B3, B5 en B6. Als mineralen bevat deze ondergronds groeiende groente mangaan, kalium en koper. Verder zit er het aminozuur tryptofaan in.

Peonidine, een rood geneesmiddel

De zoete aardappel bevat voedzame fytonutriënten. De belangrijkste zijn cyanidine en peonidine. Deze stoffen hebben als werking dat ze residuen van zware metalen zoals kwik, cadmium en arsencium uit het lichaam afvoeren. Deze zware metalen hopen zich op omdat niet alle voedingsstoffen er raad mee weten. Peonidine is een roodkleurige fytonutriënt. Er zit ook veel beta-caroteen in de zoete aardappel. Beta-caroteen is een stof die ook veel in de oranje wortel voorkomt. Daarnaast zit er ook sporamine in. Al deze stoffen, cyanidine, peonidine, beta-caroteen en sporamine werken in het menselijk lichaam als antioxidanten. Ze bestrijden de schadelijke werking van vrije radicalen in het lichaam.

Eet hem rauw

Een zoete aardappel kan rauw gegeten worden. Je kunt deze aardappelsoort door een salade doen. Het is daarnaast een prima groente om te roerbakken. Een gekookte zoete aardappel verliest wel iets van zijn nutriënten. Kook hem daarom niet té lang. Het is een leuke tip om als je gewone aardappelen kookt, er in de laatste 2 kookminuten een zoete aardappel bij te doen. Je serveert dan twee soorten aardappel tegelijk. Een beetje aardappelvariatie kan nooit kwaad.

Helpt bij diabetes door stimlatie adiponectine productie

Adiponectine in de zoete aardappel zorgt ervoor dat het insulineniveau beter gereguleerd wordt. Dit geldt voor mensen met alle typen diabetes, ook type 2. Adiponectine is een hormoon dat door vetcellen wordt aangemaakt. De zoete aardappel stimuleert de aanmaak van dit hormoon. De wetenschap is nog niet zover dat men weet hoé de zoete aardappel hierbij precies te werk gaat, met andere woorden, welke stoffen in de batatas hiervoor verantwoordelijk zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De zoete aardappel of bataatDe zoete aardappel is in de verste verte geen familie van de gewone aardappel. Ook smaakt hij heel anders. De verschille…
De geneeskracht van zoete aardappelmeelZoete aardappelen kun je aantreffen met aan de binnenkant een oranje, gele, paarse of witte kleur. Het poeder van zoete…
Is de zoete aardappel gezond?Is de zoete aardappel gezond?Hoe gezond is de zoete aardappel eigenlijk? Er zitten aardig wat vitaminen in, maar wat doen deze vitaminen nou eigenlij…
Bataat, voedsel voor diabeticiIn de plantenfamilie van de Windeachtigen, vinden we het geslacht Ipomoea, waar we vooral verschillende eenjarige klimme…
Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelenDepressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=64
  • Wikipedia
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De zoete aardappel, een heerlijke groente"

Reactie

Fransens, 24-04-2016 14:19 #1
Vraag: bij het snijden van een zoete aardappel met eerder bietvorm worden mijn handen heel erg kleverig en blauw. Het kleverige is slechts heel moeilijk te verwijderen. Weet iemand hier meer van? Reactie infoteur, 29-04-2016
Nooit meegemaakt en ik vraag me af of het wel een zoete aardappel is dat je snijdt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!